Skip to main content

 

 

Beste @Clb , ik heb het zinnetje nu een paar keer gelezen, maar ik begrijp het helaas nog niet helemaal. Wat is precies jou vraag? Wil je jou thuis IP adres ergens anders gaan gebruiken?


@Clb

Kan je precies uitleggen wat je wilt en bedoelt?


Met die aanpassing van de topic titel is het ietsje duidelijker. Antwoord is dan nee. Jou thuis IP adres zit vast toegekend aan die glas/koper aansluiting, die bij jou binnen komt, kan dus nergens anders gebruikt worden. Enige optie zou nog een VPN verbinding van buiten af na jouw thuis netwerk kunnen zijn, vervolgens kun je vanaf daar dan weer jou eigen IP adres gaan gebruiken. Maar ik weet niet, waarvoor je dit wilt weten? Als je ietsje meer uitleg kunt geven wat de achterliggende reden voor de vraag is dan kunnen wij je misschien beter gaan helpen.


@Clb Ja, dat kan. Dat wordt genoemd CGNAT en meerdere klanten delen een IPV4 adres. Dat wordt bij KPN al toegepast op mobiel netwerk. Of het bij DSL of glasvezel ook de val is, is niet bekend.

Bei Delta wordt al CGNAT op glasvezel toegepast, wegens de schaarste van nog vrije IPV4 adressen.

 


@Clb Ja, dat kan. Dat wordt genoemd CGNAT en meerdere klanten delen een IPV4 adres. Dat wordt bij KPN al toegepast op mobiel netwerk. Of het bij DSL of glasvezel ook de val is, is niet bekend.

Bei Delta wordt al CGNAT op glasvezel toegepast, wegens de schaarste van nog vrije IPV4 adressen.

 

Leuk bedacht, maar dan deel je dus niet je eigen adres. Dus is het geen antwoord op de vraag of je IP adres elders gebruikt kan worden. Bij CGNAT heb je nl. wel degelijk een eigen IP adres (100.x.y.z) dat niet met anderen gedeeld wordt. Het IP adres de CGNAT infra uit wordt wel gedeeld. Maar dat is de vraag niet.

Een vraag overigens die ook ik niet begrijp.

 


@Ernst-Jan Voor internet hebben CGNAT klanten wel dergelijk dezelfde IP adres

 


@Ernst-Jan Voor internet hebben CGNAT klanten wel dergelijk dezelfde IP adres

 

Nee. Zoals ik zeg… iedereen binnen CGNAT heeft een eigen 100.x.y.z adres. Dat kan niet anders want de CGNAT router moet natuurlijk wel unieke adressen toekennen aan de klanten. Alleen het externe adres zodra het verkeer de CGNAT infra verlaat is gedeeld. Dat zie je ook in je plaatje… de customers hebben 100.64.0.1, 100.64.0.2 en 100.64.0.3. Er is 1 extern adres, in het plaatje 203.0.113.1.

De vraagsteller vraagt of zijn IP adres gedeeld kan worden. Nee, dat adres is uniek. Als de vraagsteller vraagt of het externe CGNAT adres gedeeld wordt, dan is het antwoord ja. Maar dat vraagt hij/zij niet!

 


@Ernst-Jan Voor internet hebben CGNAT klanten wel dergelijk dezelfde IP adres

 

Maar dat vraagt hij/zij niet!

 

Ik vind heel bijzonder dat je in een ander post zei dat je zijn vraag niet snap, en nou weet je al wat hij niet vraagt


@Ernst-Jan Voor internet hebben CGNAT klanten wel dergelijk dezelfde IP adres

 

Maar dat vraagt hij/zij niet!

 

Ik vind heel bijzonder dat je in een ander post zei dat je zijn vraag niet snap, en nou weet je al wat hij niet vraagt

Ik bedoel, net als anderen hier, dat ik de achterliggende vraag niet begrijp. Wat is er aan de hand, waarom denkt iemand dat zijn IP adres ook “elders” gebruikt wordt.

Maar goed. Fijne avond nog. Ik haak af, ben niet zo gediend van je opmerking.

 


Reageer