Skip to main content

Zo langzamerhand begin ik te denken dat het aan kpn ligt. Ik wil morgen eerst bellen of er iets door kpn gedaan (aangepast) moet worden als je je eigen router wil gebruiken. Ik had mijzelf op een synology rt6600ax getrakteerd, maar wat ik ook deed, de router kreeg geen contact met het internet, zodra de utp kabel in de glasvezel was geïnstalleerd en met de router in contact kwam, staakte de boel er kwam geen internetverbinding tot stand. Via vrienden heb ik een aantal routers uitgeprobeerd (incl. de synology 5 routers: draytek vigor 2135 sa, tplink ac1900, asus rt-ac68u en de linksys wrt 54gl) Tot mijn verbazing was er geen één die contact kon maken tussen glasvezelaansluiting en router wan aansluiting. Telkens liet ik de probleemoplosser kijken, maar bij alle routers werd gezegd dat de aansluiting niet werkten, wifikaart was stuk of weer iets anders, bij alle moest ik de verbinding helemaal afsluiten en een reset uitvoeren, dit hielp natuurlijk niet. Toen ik dus van alles geprobeerd had, sloot ik balend toch maar weer de experia 10 aan. En dan doet alles het wel, toen begon ik dus te twijfelen of kpn wel meewerkt met het gebruiken van een eigen router. Of is er toch iets wat ik niet zie.

Wat wel apart is, de HP switch heeft een MTU van 1518, terwijl max 1500 wordt gespecificeerd, en met de HP switch werkt het juist wel.


Wat is de bedoeling van die link? ik zie niets over internet i.c.m Draytek 2960. En dat velen mij zijn voorgegaan is mooi, hier werkt het niet goed.

Je ziet daar staan dat er mensen met verschillende typen Draytek Routers succesvol geweest zijn om die Draytek op het KPN netwerk aan te sluiten en dat zelfs met TV wat wellicht nog wel de grootste uitdaging is.

Ik vind het een beetje jammer om direct maar naar anderen (KPN) te wijzen terwijl de kans dat de oorzaak toch in jouw Draytek zit levensgroot is.


Ik vind jouw antwoorden jammer, wat is er dan mis met mijn instellingen? screenshots bekeken? Zeg maar wat is er mis, verklaar waarom het soms wel werkt (bitje omgevallen?).


Heb de PPPoE ‘PADI’ pakketen gelogd, daarmee begint het PPPoE protocol de communicatie. Links in het plaatje “router->kpn” verbinding, rechts “router->hp1820->kpn” verbinding. Links wordt niet beantwoord met ‘PADO’, rechts wel, terwijl de ‘PADI’ pakketten exact hetzelfde zijn! Let ook op de 802.1Q dat is netjes vlan6 prio 1!  (heb de mac adressen even verwijderd, dat ziet er ook exact hetzelfde uit)

 

Nu weet ik niet of het ‘ethernet-naar-glas’ het pakkeet niet verstuurd, of dat de Huawei 😉 bij kpn niet antwoord...

Bij de router->hp1820→kpn configuratie komt er wel antwoord op PADI, zoals uitgelegd in de link hieronder. rara hoe kan dat.

 

hier heb ik de PPPoE info vandaan:

https://www.draytek.com/support/knowledge-base/7528


Draytek 2927 werkt ook, maar die zijn niet goed koop. Jammer dat het zo selectief is allemaal.