Skip to main content
Beantwoord

Is mail@campagnes.kpn.com een echt KPN e-mailadres of phishing?

• July 10, 2026
  • 47 reacties
  • 405 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Ik kreeg vandaag een bericht “zogenaamd” van de kpn om na te kijken of je wachtwoord nog goed is.

Je logt tweetraps in met een code en dat is dan veilig genoeg.

Ik zou deze “reclame” in mijn kpn hebben gezet en dat is dus echt niet zo. Bovendien is het bericht rommelig en niet voorzien van het kpn logo.

Krijg nu het idee dat de gegevens uit mijn kpn gelekt zijn……….

Het gaat om het mail adres mail@campagnes.kpn.com.

Wanneer ik het onverhoopt toch fout zou hebben hoor ik hier dat graag.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@gensnet 

De mail die jij en andere klanten (waaronder ik zelf) hebben ontvangen, is de officiële nieuwsbrief vanuit KPN, en is géén phishing mail!
Het mailadres “mail@campagnes.kpn.com” is van KPN

Ik heb Gmail en daar wordt het ook automatisch gecheckt of het geen phishing mail betreft.
Bij deze mail staat het volgende:

De afzender van deze e-mail heeft het eigendom geverifieerd van campagnes.kpn.com met het officiële logo in de profielafbeelding.

Bij een nieuwsbrief wordt je nooit aangesproken met je naam, omdat het een standaard nieuwsbrief betreft dat naar alle klanten wordt gestuurd.

Terecht dat je scherp bent, zeker in deze tijd, maar deze nieuwsbrief is veilig en van KPN.

47 reacties

rvk01
Slimmerik
  • July 10, 2026

Ja… het onderwerp van die mail verbaasde mij ook even (ik kreeg hem ook net binnen). Maar het bleek gewoon de “normale” nieuwsbrief te zijn. Een mail met “is jouw wachtwoord nog sterk” en dan allerlei linkjes waar je op kunt klikken…. bij mij kwam ook gelijk de gedachte op van een phishing mail.

Het adres mail@campagnes.kpn.com is waar normaal de nieuwsbrieven vandaan komen. En aan de rest van de mail is het ook duidelijk dat het gaat om de periodieke nieuwsbrief/mail. Maar dit is inderdaad geen handige actie van de mail opsteller.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 10, 2026

Zal ik je eens iets verraden? Ik heb mij helemaal niet voor die “nieuwsbrief” aangemeld en krijg dus daarom ook nooit die “nieuwsbrief". Ik blijf het héél verdacht vinden.

Wanneer ik iets (bijv. over inflatiecorrectie krijg) van de kpn staat boven het bericht het kpn logo en word ik aangesproken met mijn naam. Dat zijn al twee vreemde dingen die in dat bericht ontbreken.

Zulke berichten worden in de loop der tijd steeds "gerrafineerder" om goed te zien dat het om een verdacht bericht gaat.

rvk01
Slimmerik
  • July 10, 2026

Zal ik je eens iets verraden? Ik heb mij helemaal niet voor die “nieuwsbrief” aangemeld en krijg dus daarom ook nooit die “nieuwsbrief". Ik blijf het héél verdacht vinden.

Raar als je de nieuwsbrieven uit hebt staan.

Ik heb even gecontroleerd met de nieuwsbrief van 18-06-2026 “Nieuws en tips” en 04-07-2026 “Wil je Netflix of ESPN cadeau” en de eerste received regel is wel (vrijwel) gelijk.

Received: from [10.1.1.13] ([10.1.1.13:40877] helo=r190.p90.neolane.net) by irl1-prod1-mta-i-0f71dceb4438a8d82 (envelope-from <bounce@adobe.safemail.kpn.com>) (ecelerity 4.4.1.20033 r(msys-ecelerity:tags/4.4.1.0^0)) with ESMTP id 65/20-08638-7BAB33A6; Thu, 18 Jun 2026 09:30:31 +0000From: "KPN" <mail@campagnes.kpn.com>
Received: from [10.1.1.13] ([10.1.1.13:58773] helo=r189.p90.neolane.net) by irl1-prod1-mta-i-0b3a28390758b7f4a (envelope-from <bounce@adobe.safemail.kpn.com>) (ecelerity 4.4.1.20033 r(msys-ecelerity:tags/4.4.1.0^0)) with ESMTP id BD/8F-32558-CCD394A6; Sat, 04 Jul 2026 17:07:24 +0000From: "KPN" <mail@campagnes.kpn.com>
Received: from [10.1.1.16] ([10.1.1.16:38491] helo=r189.p90.neolane.net) by irl1-prod1-mta-i-0b3a28390758b7f4a (envelope-from <bounce@adobe.safemail.kpn.com>) (ecelerity 4.4.1.20033 r(msys-ecelerity:tags/4.4.1.0^0)) with ESMTP id BB/D8-52375-471115A6; Fri, 10 Jul 2026 15:36:20 +0000From: "KPN" <mail@campagnes.kpn.com>

Misschien toch even controleren of ze nieuwsbrieven niet weer aangezet hebben in je Mijn KPN.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@gensnet 

De mail die jij en andere klanten (waaronder ik zelf) hebben ontvangen, is de officiële nieuwsbrief vanuit KPN, en is géén phishing mail!

Ik heb Gmail en daar wordt het ook automatisch gecheckt of het geen phishing mail betreft.
Bij deze mail staat het volgende:

De afzender van deze e-mail heeft het eigendom geverifieerd van campagnes.kpn.com met het officiële logo in de profielafbeelding.

Bij een nieuwsbrief wordt je nooit aangesproken met je naam, omdat het een standaard nieuwsbrief betreft dat naar alle klanten wordt gestuurd.

Terecht dat je scherp bent, zeker in deze tijd, maar deze nieuwsbrief is veilig en van KPN.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 10, 2026

Misschien toch even controleren of ze nieuwsbrieven niet weer aangezet hebben in je Mijn KPN.

Dat heb ik gecontroleerd. Ik wist helemaal niet dat de kpn een “nieuwsbrief” had. Omdat ik dat niet weet en ik ook nooit een “nieuwsbrief” ontvang blijft dit “ene” bericht héél verdacht.

Dat dit steeds geraffineerder word heb ik onlangs met de ing meegemaakt. Ik zou het daglimiet omhoog hebben gezet naar € 45.000,--.

Ten eerste heb ik helemaal niet zoveel geld en bovendien weet ik dat je het daglimiet tot € 10.000,-- kunt ophogen.

Ten tweede stond er geen aanhef in het bericht. Je zou van de ing wel verwachten dat ze je naam weten.

Ten derde krijg je van een verhoging van daglimiet geen bevestiging via e-mail en heeft de ing helemaal geen e-mail adres van mij.

Ten vierde kwam het van een e-mail adres dat eindigde op jp van Japan.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 10, 2026

Hoi ​@gensnet 

Vertel mij dan maar eens hoe je die “nieuwsbrief” kunt aan- of uitzetten? Ik heb namelijk nog nooit zo'n “nieuwsbrief” ontvangen……..

Ik ontvang e-mail bericht offline met Thunderbird en echt geen kpn logo.

Hoe leg je die “zogenaamde” veiligheid uit met de tweetraps inlog? Een wachtwoord alleen geeft volgens de kpn geen genoeg veiligheid. Je hebt nu nog een inlogcode nodig die steeds anders is.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 10, 2026

@gensnet In mijnKPN in je profiel - privacy voorkeuren- prvacy en personalisatie - KPN ID 

rvk01
Slimmerik
  • July 10, 2026

Ten eerste heb ik helemaal niet zoveel geld en bovendien weet ik dat je het daglimiet tot € 10.000,-- kunt ophogen.

Ik meen dat dat 50.000 is. In ieder geval tot half vorig jaar was het maximaal 50.000 (ook bij de Rabo). Kan wel hoger maar dan moet je bellen. Maar inderdaad... die mailtjes zijn ook geraffineerd.

Vertel mij dan maar eens hoe je die “nieuwsbrief” kunt aan- of uitzetten? Ik heb namelijk nog nooit zo'n “nieuwsbrief” ontvangen……..

Inloggen op Mijn KPN (met browser), naar privacy en dan op je adres klikken (voor je internetabo). De bovenste optie is volgens mij nieuwsbrieven.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 10, 2026

Al gevonden. Goed verstopt. Privacy en personalisatie > KPN ID >

En zo je ziet géén aanmelding voor een “nieuwsbrief". Alleen MijnKPN berichten.

rvk01
Slimmerik
  • July 10, 2026

Inderdaad. Dan mag KPN wel even onderzoeken wat hier gebeurd is.

Want onderaan staat dit 

Deze e-mail is verstuurd aan {mijn email adres}. Je ontvangt dit bericht in overeenstemming met jouw persoonlijke voorkeuren zoals aangegeven in MijnKPN of via de uitschrijfpagina.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 10, 2026

Want onderaan staat dit 

Deze e-mail is verstuurd aan {mijn email adres}. Je ontvangt dit bericht in overeenstemming met jouw persoonlijke voorkeuren zoals aangegeven in MijnKPN of via de uitschrijfpagina.

> Inderdaad. Dan mag KPN wel even onderzoeken wat hier gebeurd is.

Dàt bedoel ik dus waarom ik zo'n e-mail bericht wantrouw…...

rvk01
Slimmerik
  • July 10, 2026

Want onderaan staat dit 

> Inderdaad. Dan mag KPN wel even onderzoeken wat hier gebeurd is.

Dàt bedoel ik dus waarom ik zo'n e-mail bericht wantrouw…...

Wel is raar dat in de andere nieuwsbrieven er dit nog onder staat. 

Indien je niet langer berichten van ons wilt ontvangen, dan kun je hier afmelden.

Dat staat er bij deze niet.

Dus... Moderator(s)... {virtuele gil} 😁

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 10, 2026

Ik meen dat dat 50.000 is. In ieder geval tot half vorig jaar was het maximaal 50.000 (ook bij de Rabo). Kan wel hoger maar dan moet je bellen. Maar inderdaad... die mailtjes zijn ook geraffineerd.

Inloggen op Mijn KPN (met browser), naar privacy en dan op je adres klikken (voor je internetabo). De bovenste optie is volgens mij nieuwsbrieven.

>  Ik meen dat dat 50.000 is.

Klopt! Maar een behoorlijk aantal jaren terug was dit echt “maar” € 10.000,-- per dag. Dat veranderen ze zoals het huidige weer veranderlijk is………...

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 10, 2026

Want onderaan staat dit 

En hiermee wordt gesuggereerd dat het een “veilig” èn kpn bericht is. Wat het dus niet is. Er zijn nu zoveel dingen die niet kloppen. Wanneer je dus zeker weet dat je je daar helemaal niet voor aangemeld hebt (ik weet helemaal niet dat de kpn een nieuwsbrief heeft en heb ook nog nooit één ontvangen) dan kom ik maar tot één conclusie géén bericht van de kpn maar van een ander bedrijf dat in naam van de kpn zit te spammen.

Rest mij nog de vraag hoe die aan mijn e-mail adres komen? Dat is alleen bekend bij de kpn……...

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@gensnet 

Ik snap niet waarom jij je nu zo druk maakt om een nieuwsbrief van KPN, je haalt er van alles bij wat niet direct met je vraag te maken heeft.
Het wordt zo een disscussie zonder einde, terwijl je het antwoord inmiddels hebt gekregen.

De nieuwsbrief die je vandaag vanuit KPN hebt ontvangen, komt 100% vanuit KPN.
En is verstuurd door de afdeling campagne en marketing van KPN, naar alle KPN klanten die de nieuwsbrief willen ontvangen en lezen.
Dat jij hem per ongeluk ook hebt ontvangen, kan een keer gebeuren, maar daarmee is het niet gelijk een onbetrouwbare nieuwsbrief.

De nieuwsbrief van KPN wordt in elk geval niet verstuurd door een ander bedrijf, maar komt 100% vanuit KPN zelf.
Dus jouw e-mailadres is daarvoor dus niet door een ander bedrijf gebruikt, waar jij nu aan denkt.

Dat het een legitieme mail (lees: nieuwsbrief) vanuit KPN is, kun je zelf checken in je mailbox, daar vind je alle noodzakelijke informatie als je weet waar je ze kunt vinden.

Want dit staat er bij het mailadres van KPN:

van: KPN <mail@campagnes.kpn.com>
Antwoorden op:
  1. KPN <campagne@kpn.com>

datum: 10 jul 2026, 17:36
onderwerp: Tijd voor een wachtwoordcheck
verzonden door: adobe.safemail.kpn.com
ondertekend door: campagnes.kpn.com

Hieruit krijg je de bevestiging dat deze nieuwsbrief echt vanuit KPN komt, en het dus niet om een Phishing mail gaat.

Het is goed dat je scherp bent en blijft omtrent de rondgaande phishing, dat doe ik zelf ook.
Maar als het overduidelijk een legitieme mail (nieuwsbrief) vanuit KPN is, heeft het weinig zin om daar een lange discussie over te houden.

Waarom jij hem dan toch per ongeluk hebt ontvangen, kan liggen aan een fout in het systeem van KPN, en daar zou je nog de klantenservice van KPN over kunnen bellen via 0800-0402 (of 1200 vanaf een KPN mobiele aansluiting).

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 10, 2026

> Waarom jij hem dan toch per ongeluk hebt ontvangen, kan liggen aan een
> fout in het systeem van KPN, en daar zou je nog de klantenservice van
> KPN over kunnen bellen via 0800-0402 (of 1200 vanaf een KPN mobiele aansluiting).

Dacht je nu echt dat ik met zo'n klacht de klantenservice ga bellen? Die hebben echt wel iets anders te doen dan uit te gaan zoeken waarom ik die vermeende nieuwsbrief gekregen heb ondanks dat ik daar niet voor aangemeld ben en ook nog nooit een nieuwsbrief gekregen heb…….

> 100% vanuit KPN. …… aan een fout in het systeem van KPN,

Nou je kunt mij nu met bovenstaande “argumenten” echt niet mee overtuigen.

Een wachtwoordcheck is bij een tweetraps inlog volledig overbodig. Krijg ik daar ook eens antwoord op?

Ik ben ervan overtuigd dat de kpn geen schuld heeft zo dat het er nu naar uitziet. Hackers weten zulke dingen goed te verbergen en wel zo goed dat er altijd mensen zijn èn blijven die het allemaal maar voor zoete Wieger Ketellapper koek uit Sintjohannesga aannemen……… Uit eigen ervaring weet ik dat dit overigens zéér lekkere koek is.

Het valt mij nu wat op dat je de kpn door dik en dun verdedigd ondanks dat er duidelijk tekenen zijn die erop wijzen dat zo’n bericht niet te vertrouwen/onbetrouwbaar is. Meestal doen die mensen dat die er ook niet zeker van zijn. Ze verbergen op die manier mooi hun onkunde en zullen dat nooit toegeven.

Nog een punt. Waarom krijg je van een moderator geen antwoord? Wanneer een bericht niet juist is of niet past springen die erop als een bok op een haverkist………. Heb daar enige ervaring mee ;-)

rvk01
Slimmerik
  • July 11, 2026

Een wachtwoordcheck is bij een tweetraps inlog volledig overbodig. Krijg ik daar ook eens antwoord op?

Die nieuwsbrief wordt gemaakt door mensen die daar niet eens bij stil staan. Het is gewoon een algemeen onderwerp wat misschien zelfs uit een AI is komen rollen ("geef mij een leuk onderwerp voor een nieuwsbrief voor een internet provider").

Ik ben ervan overtuigd dat de kpn geen schuld heeft zo dat het er nu naar uitziet. Hackers weten zulke dingen goed te verbergen en wel zo goed dat er altijd mensen zijn èn blijven die het allemaal maar voor zoete Wieger Ketellapper koek uit Sintjohannesga aannemen……… 

Toch was dit een mail die afkomstig was van dezelfde server als die van de andere nieuwsbrieven van KPN. In ieder geval volgens de headers (DKIM/DMARC). Ik ben nog geen phishing mail tegengekomen die dat kunnen faken. Het kan natuurlijk zijn dat die mailserver gehacked is, maar dan heb ze een groter probleem.

Ik zou me meer richten op het feit dat KPN bij deze actie jouw opgeslagen voorkeuren niet nagekomen is (wat ook zeer ernstig is).

Nog een punt. Waarom krijg je van een moderator geen antwoord? 

Die zullen nog wel reageren. Maar die zijn hier niet 24/7 aanwezig. Ik weet ook niet hoe actief ze zijn in het weekend. Maar er zal altijd wel gereageerd worden (anders dan bij een andere bekende provider 😉).

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

> gemaakt door mensen die daar niet eens bij stil staan.

En juist in zo'n nieuwsbrief mag je er toch van uitgaan dat ze kennnis van zaken hebben en niet maar wat schrijven waar ze helemaal geen verstand van hebben of weten hoe iets werkt?

> Ik zou me meer richten op het feit dat KPN bij deze actie jouw opgeslagen
> voorkeuren niet nagekomen is 

Zolang ik daar ervaring mee heb is dat vergeefse moeite :-(

> (wat ook zeer ernstig is)

Iets behoorlijk te dramatiseren is ook een kunst apart ;-)

> Die zullen nog wel reageren. Maar die zijn hier niet 24/7 aanwezig.

Dat denk je maar. Voor korte tijd heb ik een niet weggevallig bericht geplaatst en je kon er toen op wachten dat binnen vijf minuten er gereageerd werd. Dat bericht is dus binnen vijf minuten verwijderd. Je zou willen dat de kpn altijd zo snel is met reageren…….

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 11, 2026

Voor korte tijd heb ik een niet weggevallig bericht geplaatst en je kon er toen op wachten dat binnen vijf minuten er gereageerd werd. Dat bericht is dus binnen vijf minuten verwijderd. 

Dit klopt helemaal. De titels van topics zijn ook zo snel aangepast, soms hebben de nieuwe titels helemaal geen betrekking tot de inhoud van de startpots dat ik dacht "hier heeft weer een AI-bot zijn werk gedaan”

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 11, 2026

Beste ​@gensnet , kijk even in MijnKPN in de rubriek privacy, daar heb je een rubriek KPN ID en een rubriek waar je adres van je thuisabo in staat.

In beide rubrieken kun je vinkjes zetten bij o a. communicatievoorkeuren.

Wat bij de ene rubriek uit staat, kan bij de andere rubriek aan staan en krijg je alsnog de nieuwsbrief e.d.

rvk01
Slimmerik
  • July 11, 2026

Ach ja, wie is hier aan het dramatiseren. Ik denk ik speel gewoon mee 😂

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 11, 2026

Ach ja, wie is hier aan het dramatiseren. Ik denk ik speel gewoon mee 😂

Zo denk ik er ook over. Haal het ✔️ vinkje weg en klaar is kees en je ontvangt geen nieuwsbrief meer. Voor drama kan je beter naar een theater  gaan

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 11, 2026

De e-mail is van KPN en dat weet je al.

Onderin staat:

Deze e-mail is verstuurd aan ………….
Je ontvangt dit bericht in overeenstemming met jouw persoonlijke voorkeuren zoals aangegeven in MijnKPN of via de uitschrijfpagina

Bovenin de e-mail staat een link om je permanent af te melden: Dit bericht is van een mailinglijst. Meld me af. 

Klaar is Kees.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

Kijk er zijn nu weer mensen die het niet begrijpen of niet willen begrijpen waar het probleem zit. Het is toch gewoon een kwestie van even goed lezen en dan je conclusies trekken. Dus niet zomaar zonder te lezen wat schrijven want dat is kop noch staart.

Dat vinkje was dus NIET en NIET en NIET aangevinkt. Alleen “MijnKPN berichten” staat aangevinkt.

Ondanks dat kreeg ik toch die onbetrouwbare nieuwsbrief waar een onderwerp in werd behandeld waaruit blijkt dat de schrijver helemaal niets begrijpt van de tweetraps inlog. Je zou toch van zo'n nieuwsbrief verwachten dat er juiste informatie in staat. Dus niet.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

Onderin staat:

Deze e-mail is verstuurd aan ………….
Je ontvangt dit bericht in overeenstemming met jouw persoonlijke voorkeuren zoals aangegeven in MijnKPN of via de uitschrijfpagina

Bovenin de e-mail staat een link om je permanent af te melden: Dit bericht is van een mailinglijst. Meld me af. 

ER VIEL NIETS AF TE MELDEN! Dat vinkje staat er niet. Zie twee andere berichten met schermafdruk.