Skip to main content
Beantwoord

Is mijn ISRA-punt niet geschikt? Ik haal 100 van mijn 200 Mbps verbinding

• May 9, 2025
  • 5 reacties
  • 93 keer bekeken

Begin van de week heb ik de switch gemaakt van BudgetThuis naar KPN. Bij BudgetThuis was mijn internet 100mb/s en dat haalde ik ook. Nu ik bij KPN zit, heb ik 200mb/s maar blijf ik telkens, met de speedtests die ik doe (wifi en bekabeld), net onder de 100mb/s zitten. Ik heb het vermoeden dat dit met mijn ISRA-punt te maken heeft.

Mijn ISRA-punt bevindt zich in de woonkamer. Het is een wandcontactdoos met een ‘ouderwetse’ telefoonstekker. Bij BudgetThuis kreeg ik een telefoonstekker in het pakket erbij. Bij KPN heb ik vanalles erbij gekregen, behalve een telefoonstekker. Ik heb nergens iets om de Y-kabel of de aansluitdoos op aan te kunnen sluiten. Momenteel gebruik ik dus de telefoonstekker die ik van BudgetThuis heb gekregen om gebruik te kunnen maken van het KPN modem (Experia Box v10). Echter zal ik deze ook terug moeten sturen. Daarnaast brand op het modem het ‘Services’ lampje constant rood/oranje.

Kan het kloppen dat de huidige wandcontactdoos verouderd is en deze toe is aan vervanging? Of heb ik zelf wellicht iets niet goed gedaan?

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@Rik1993, hier is een monteur voor nodig. Deze monteur kan er voor zorgen dat er een Y-kabel wordt geplaatst op een modern IS/RA-punt. Via de collega's van de klantenservice kun je een afspraak maken met de een monteur. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 9, 2025

Beste ​@Rik1993 vraag om een gratis installatiemonteur. die kan het aansluitpunt aanpassen zodat je de snelheid TOT 200Mbit/s kunt halen.

Of je die snelheid ook werkelijk haalt, hangt af van de afstand tot de centrale.

0800 0402 gratus nummer

• May 9, 2025

Als je nu 100 Mb/s haalt moet 200 Mb/s uiteindelijk ook mogelijk zijn. Daarvoor heb je echter pairbonding nodig, een combinatie van 2 koperparen (4 draadjes). En dat is waar de Y-kabel voor nodig is en een geschikt IS/RA-punt. Zolang je die kabel niet kunt aansluiten zal je snelheid niet boven de 100 Mb/s komen. Een monteur kan dat inderdaad voor je in orde maken en dan heb je de gecombineerde snelheid van 2 lijnen van 100 Mb/s per stuk, totaal 200. Je hebt wel het juiste modem (V10), dat is het enige kpn modem dat geschikt is voor pairbonding.

Tot voor een half jaar geleden had ik dit ook, en nu glasvezel.

Eigenijk had ik verwacht dat alleen al het afsluiten van een 200 Mb/s abo voldoende zou zijn om de benodigde installatiemonteur aan te sturen. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Rik1993, hier is een monteur voor nodig. Deze monteur kan er voor zorgen dat er een Y-kabel wordt geplaatst op een modern IS/RA-punt. Via de collega's van de klantenservice kun je een afspraak maken met de een monteur. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 12, 2025

Kan die y kabel niet worden opgestuurd 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 12, 2025

Die Y-kabel heeft de topicstarter al ​@MR_CHIP , maar het IS/RA punt moet omgebouwd worden naar een nieuwe versie, geschikt voor pairbonding. Daar is een monteur voor nodig.Â