Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb zojuist contact opgenomen met de KPN klantenservice om advies te krijgen over het installeren van mijn glasvezel. Ik heb namelijk niet genoeg stopcontacten vrij om al mijn apparatuur aan te sluiten in de meterkast, van de glasvezelmonteur kreeg ik echter te horen dat er voldoende aansluitpunten vrij zijn voor potentiële stopcontacten. 

Nu wil ik graag aan de community vragen of dit daadwerkelijk het geval is, voordat ik de monteur inschakel. Bijgeleverd zijn de foto's van de situatie in mijn meterkast. De stopcontact links is van de bel, die is momenteel in gebruik voor de deurbel, maar kan indien nodig vrijgemaakt worden.

Dank u wel voor uw tijd.

Bovenkant meterkast
De situatie in de meterkast zelf

 

Hallo @QPham zo te zien heb je al een glasvezelaansluiting, dat witte kastje middenrechts op de foto. 

Daar zie ik al een rode LAN-kabel lopen, die waarschijnlijk op de WAN-poort van je router is aangesloten en het meest rechts zie ik een zwarte voedingskabel en die zal ergens lager in een stopcontact zitten.

 


Schaf gewoon een stekkerblok aan. Zoiets ofzo:

Die steekt u in dat stopcontact. De stekker van de bel in dat stekkerblok. En dat heeft u nog 3 legge plekken voor andere stekkers.


Hallo @QPham zo te zien heb je al een glasvezelaansluiting, dat witte kastje middenrechts op de foto. 

Daar zie ik al een rode LAN-kabel lopen, die waarschijnlijk op de WAN-poort van je router is aangesloten en het meest rechts zie ik een zwarte voedingskabel en die zal ergens lager in een stopcontact zitten.

 

er branden duidelijk geen lampjes op het glasvezel kastje 


Hi @QPham! Goede vraag. En super dat je je goed wilt voorbereiden. 

Deze vraag is al eerder gesteld in dit topic. En het antwoord dat hier gegeven werd, door een KPN monteur, klopt nog steeds:

Als de FTU in de meterkast zit, legt een KPN monteur daar kosteloos een stopcontact aan, mits het een fatsoenlijke stoppenkast is.

Die kabel die naar de technische kast loopt is blijkbaar niet van KPN, als daar een Ziggo modem op aangesloten is. Het zal dan een coaxkabel wezen. Of een oude telefoonkabel. Maar ook daar draait het Ziggo modem niet op. KPN (en vrijwel alle andere providers) gebruiken geen coaxkabels. Alles gaat met netwerkkabels. Die zal dan vanuit de meterkast moeten komen naar die technische kast. Nieuw aanleggen, of wellicht aan de coax of telefoonkabel knoppen en doortrekken.  Eenmaal in de technische kast lijkt het (zonder de situatie kennen) het handigst om daar het KPN modem te plaatsen, omdat van daaruit de diverse netwerkkabels al lopen.

 


en dat zinnetje, mits het een fatsoenlijke stoppenkast is, is hier nu juist niet het geval.

er zit namelijk geen hoofdschakelaar in deze meterkast. hier mogen wij als KPN monteur dus geen stopcontact in maken.

het makkelijkste is om van het stopcontact die daar al in zit, om daar een stekkerdoos op aan te sluiten.