Skip to main content

Solcon is sinds haar oprichting in 1996 actief in heel Nederland en levert glasvezelinternet over nagenoeg alle glasvezelnetwerken waaronder KPN en Delta Fiber.

 

Via Google kwam ik de bovenstaande tekst tegen en ik las eveneens dat Solcon onderdeel is van KPN, is dit correct?

Ik stel deze vraag omdat ik in het Caiway / Delta gebied woon en om die reden geen KPN glas kan bestellen.

Ik gebruik nu KPN Hussel 100 (xDSL netto 82/16 Mbps) en zou graag naar glas willen overstappen.

Feitelijk zou het dan toch mogelijk zijn om via een indirecte (Solcon) weg een KPN abonnement op glas te kunnen nemen of zie ik het nu te simpel?

 

@srna513006 

Solcon is al sinds 2017 onderdeel van KPN B.V., en valt dus onder de hoed van KPN.
Dit staat ook gewoon op hun website, bij Solcon - Over ons.
Het is dus correct, wat je hebt gelezen.

Solcon levert ook hun diensten via het glasvezelnetwerk van Delta Fiber, waardoor je dus in jouw woonplaats een pakket kunt afsluiten bij Solcon.
Je hebt dan in feite een soort van indirecte glasvezel internet abonnement bij KPN, maar dan bij hun dochteronderneming Solcon.

Je ziet het dus niet simpel, maar je ziet het juist goed en correct.
Maar voor service en eventuele storingen moet je dan wel bij Solcon zijn, en niet bij KPN de provider.

Als je overstapt naar Provider Solcon, ga je er in elk geval behoorlijk erop vooruit qua download en upload snelheid, in vergelijking van wat je nu hebt.
Heb je ook een vaste telefoonlijn, dan kun je die door middel van nummerbehoud meenemen naar Solcon.


Bedankt voor het snelle maar vooral helder antwoord.

Ben ik toch weer blij dat ik het met mijn bijna 80 jaar nog allemaal helder zie.

 


Het tv gebeuren bij Solcon is wel anders dan bij kpn, @srna513006 .

Andere ontvanger, interface, zenderlijst (nummering ook anders) e.d.

BEPERKINGEN t.o.v. kpn.

Verder hebben ze één dag terugkijken. Bij kpn is dat 7.

Heb je het Solcon opnemenpakket dan is terugkijken 7 dagen.

Ook daar dien je een apart “opnemenpakket” nemen om op te kunnen nemen. Opnamen blijven 3 maanden beschikbaar. Bij kpn is dat een jaar!

bron: https://www.solcon.nl/particulier/televisie/extra-zenderpakketten/opnemen-en-doorspoelen/ .


https://www.solcon.nl/particulier/klantenservice/televisie/handleidingen-televisie/
 

@PeterG

Het zal best wel wat afwijken maar voor ons is gebruik van de Arris VIP5202 van essentieel belang omdat die van een optische Audio uitgang is voorzien.

Als je via de bovenstaande link kijkt dan lijkt het alsof Solcon ook de VIP5202 levert, zie de 3e genoemde ontvanger.

Alle overige dingen zijn voor mij van minder belang.

 


Hoi @srna513006 

Solcon maakt GEEN gebruik van het televisie platform van kpn. En dan ben ik benieuwd wanneer ze wel de Arris leveren? Op de kabel van kpn? Maar niet bij andere?

Ze hebben de Amino. Heeft zo te zien wel een optische audio uitgang.

Wat is er trouwens mis met je dsl snelheid? Die is ruim voldoende voor particulier gebruik.

TV zenders HD 7,2 Mb/s; HD bij Netflix 5 Mb/s (andere codering).

https://www.solcon.nl/particulier/wp-content/uploads/sites/10/2015/10/17360000185_Digitale_TV-ontvanger_Amino_A5_2.pdf

Oriënteer je goed http://www.solcon.nl . Je hebt ook een prima dsl snelheid. Rui-uim voldoende.


Ik heb de vraag v.w.b. de VIP5202 ook aan Solcon gesteld dus ik wacht even af.

 


Bedankt voor het snelle maar vooral helder antwoord.

Ben ik toch weer blij dat ik het met mijn bijna 80 jaar nog allemaal helder zie.

 

Heel graag gedaan @srna513006 !
En je ziet het inderdaad nog helder, nu je bijna 80 jaar wordt.
Alvast de felicitaties vanuit mijn kant.

@PeterG heeft trouwens goede aanvullingen gegeven, omtrent de verschillen tussen de abonnementen van KPN zelf en hun dochteronderneming Solcon, Solcon is trouwen gevestigd in Dronten (Flevoland), en heeft zijn eigen klantenservice en technisch dienst bij storingen en problemen.

Mij is het ook niet helemaal duidelijk welke TV ontvanger je nu bij Solcon ontvangt, waarschijnlijk de Amico zoals @PeterG al schreef.
Maar slim om het sowieso even na te vragen bij Solcon zelf.


Ik heb de vraag v.w.b. de VIP5202 ook aan Solcon gesteld dus ik wacht even af.

 

@PeterG ,

Zo net antwoord ontvangen van Solcon…, zie onderstaande via Messenger ontvangen antwoord.

Zij leveren glas in ons Caiway gebied en dus ook de VIP 5202.

En dat voor een aanbiedingsprijs van €  434,= het eerste jaar (via Pricewise), het betreft glas 200/200 + TV.

Dus begrijp ik nog steeds niet waarom KPN dit niet kan / wil terwijl Solcon binnen de KPN groep zit.

 

Oh ja, over de vraag waarom ik dan niet bij KPN blijf.

Omdat ik met deze aanbieding nog veel minder betaal dan ik straks bij verlenging van de KPN Hussel 100 + TV moet betalen en dan heb ik maar 82/16 ipv 200/200…

Inderdaad ik zou er voldoende aan hebben maar dan wil ik toch niet meer dan € 45,= voor betalen, toch?

 

Goedemiddag. Wij kunnen inderdaad op uw adres glasvezel diensten leveren. Wij sturen u ook nieuw hardware toe, maar ook wij werken met de Arris VIP 5202 ^Roy


Nou, prima toch.

Solcon had al een contract met Delta Fiber vóórdat Solcon door kpn werd overgenomen. Dit is gewoon een strategische overname geweest van kpn om via die route toch 'goedkoop’ toegang te krijgen tot Delta Fiber. Ook al is het via een andere provider. Die wel volledig in handen is van kpn maar zelfstandig (!) binnen het concern opereert.


Solcon is wel duurder op de glasvezel van Deltafiber dan op de glasvezel van KPN of Glaspoort. 
Het 1gbps abonnement van Solcon is zelfs duurder dan het 1gbps abonnement van KPN.

Helaas ligt hier ook alleen glasvezel van Deltafiber dus kan ik alleen voor Solcon kiezen voor combivoordeel met KPN mobiel. 
Wat ik trouwens zwaar antiek vind bij Solcon dat hun televisie ontvanger alleen infrarood te bedienen is. Ik heb alles in gesloten meubels staan, dus dat schiet niet op. 


Toen ik dit bericht schreef had Solcon een bijzonder voordelige aanbieding via Pricewise maar die is nu verlopen.

Daarnaast kwam ik erachter dat op de afstandsbediening van hun VIP5202 geen knop voor Netflix was geïntegreerd en dat is voor ons ook een breekpunt.

Dan zou ik met 2 afstandsbedieningen moeten werken en daar heeft mijn vrouw een veto over uitgesproken…😉

 

Zoals het er nu uitziet blijf ik de huidige KPN VDSL gewoon gebruiken want wij zijn er best tevreden over.

 


Daarnaast kwam ik erachter dat op de afstandsbediening van hun VIP5202 geen knop voor Netflix was geïntegreerd 

Je reactie triggerde mij om weer eens te gaan spitten bij Solcon (aangezien je zelf geen links gaf).

Inderdaad. Solcon heeft A geen geïntegreerde apps en B ze een INFRA ROOD afstandsbediening bij de 5202 leveren.

Hun 5202 heeft ook een heel ander menu dan die bij kpn.

Bronnen: TV ontvangers bij Solcon Amino 610; Arris 5202 .

Direct naar Solcon handleiding 5202

Het is allemaal wat kaler bij Solcon.

Ik schreef:

Solcon maakt GEEN gebruik van het televisie platform van kpn.

Dat geldt dus ook in combinatie met de Arris vip5202.

Conclusie: Solcon is van KPN. Maar het is geen KPN aanbod.


Solcon gaat op dit moment niet met zijn tijd mee. Het biedt ook nog geen ipv6


Solcon gaat op dit moment niet met zijn tijd mee. Het biedt ook nog geen ipv6

Zeker wel, ik heb al 5 jaar Solcon en sinds het begin ook IPv6 adressen.

Gaat via dezelfde glasvezelverbinding als mijn vroegere Telfort abonnement.


Ik heb geen ipv 6 bij Solcon


Elke klant hoort dat te hebben bij Solcon, volgens dit artikel zijn ze al in 2013 begonnen om alle klanten van IPv6 te voorzien: https://www.agconnect.nl/business/netwerken/solcon-deelt-ipv6-adressen-uit

 

In je Fritz!Box zou je de IPv6 gegevens ook moeten kunnen vinden.
Anders zou je contact kunnen opnemen met Solcon om te vragen waarom IPv6 niet werkt bij jou.


Als @Wewa  bij Solcon geen IPv6 heeft kan dat ook bij de netwerkbeheerder liggen. 

 

Ik lees hier dat alleen de Delta klanten die XGSPON hebben IPv6 krijgen. Bron

Ik ga er ook vanuit dat Solcon op het Deltafiber netwerk geen operator maar een Wholesale klant is, wat deels het verschil zal zijn op TV gebied met KPN. Zijn ze wel operator dan ligt het daar en kan dat ook het verschil zijn met hun TV aanbod.

Kortom is die aansluiting al XGSPON.

@GeSp de Telfort klanten ( lees Lijbrandt, XMS Net en Concepts) hadden allemaal al IPv6 adressen ver voor KPN dit bij alle klanten had uitgerold.


@Galdor68 Dan is het vreemd dat ze zoiets naar buiten brengen als ze het niet waar kunnen maken omdat ze afhankelijk zijn van de netwerkbeheerder, ook bij Tweakers staat hetzelfde verhaal over de uitrol van IPv6 naar alle Solcon klanten.

Als ik mij goed herinner kwam ik bij Telfort glasvezel terecht op het Concepts netwerk ook al ben ik daar nooit klant geweest, ik had daarvoor al ADSL van Telfort.


@Galdor68Dan is het vreemd dat ze zoiets naar buiten brengen als ze het niet waar kunnen maken omdat ze afhankelijk zijn van de netwerkbeheerder, ook bij Tweakers staat hetzelfde verhaal over de uitrol van IPv6 naar alle Solcon klanten.

Als ik mij goed herinner kwam ik bij Telfort glasvezel terecht op het Concepts netwerk ook al ben ik daar nooit klant geweest, ik had daarvoor al ADSL van Telfort.

Tja het is toch algemeen bekend dat de afdeling marketing van de Providers zaken mooier brengen dan de werkelijkheid. Neem de 4 Gb bandbreedte hier bij KPN wat niet landelijk op het gehele netwerk leverbaar is.

 

Ik kon bij Solcon niet direct informatie vinden of er verschil zit per netwerkbeheerder.

Ik kwam inderdaad ook een al wat ouder artikel tegen(eind 2012) betreffende Solcon en IPv6.

 

Deze is ook wel bijzonder in Zeeland kan Solcon blijkbaar ook geen IPv6 leveren en wat intressante uitspraken betreffende TV.

https://www.zeelandnet.nl/forum/welkom/de-huiskamer/263508-solcon-verlaagd-de-prijzen

 

Ik moet mijn opmerking betreffende Telfort en IPv6 eerlijkheidshalve bijstellen dat was 6rd of 6to4.


Ik zit op XGS-pon bij DFN. Toch heb ik geen ipv6 bij Solcon. Is dat vreemd omdat ik inderdaad lees dat Delta nu overal ipv6 uitrolt op XGS-pon? 


Ik zit op XGS-pon bij DFN. Toch heb ik geen ipv6 bij Solcon. Is dat vreemd omdat ik inderdaad lees dat Delta nu overal ipv6 uitrolt op XGS-pon? 

Deels wel deels niet.