Skip to main content

Mijn buurvrouw werd gisteren afgesloten van KPN als provider  en zou de overstap maken naar ODIDO. Om dit te regelen kwam bij haar een niet zo snuggere monteur van Future Connections in opdracht van ODIDO langs. Je raadt het al, hij kreeg het niet voor elkaar. Waarschijnlijk had een KPN-monteur het signaal voor ODIDO niet goed gezet. Nu kwam de buurvrouw naar mij toe met de vraag of ze met haar kinderen gebruik mag maken met haar kinderen van ons wifi-netwerk. Ik heb daartoe een gast-account aangemaakt op mijn Linksys Mesh Wi-Fi-systeem. Dit systeem staat in verbinding met de modem router van KPN. Mijn vragen zijn de volgende. Mag dit? Is dit wel veilig? Kun je de buren opzadelen met jouw probleem met de provider? Je kunt van jouw mobiele telefoon toch ook een hotspot maken?

Hallo @grch ,

 

 Mag dit? 

 

Jij mag zelf weten wie je toelaat op jouw WiFi-netwerk. Het is wel zo dat zij een gedeelte van jouw "capaciteit" gebruikt. Maar bij normaal internetgebruik zul je daar geen last van hebben.  

 

 Is dit wel veilig? 

Zolang zij gebruik maakt van een gast-account kan zij niet in jouw gegevens komen. 

 

Kun je de buren opzadelen met jouw probleem met de provider? 

 

Alles kan, maar jij bent uiteraard niet verplicht om mee te werken aan het verzoek van jouw buurvrouw. 

 

Je kunt van jouw mobiele telefoon toch ook een hotspot maken?

Dat kan zeker, alleen is mobiel internet niet onbeperkt. Op een bepaald moment zou zij door haar bundel heen zijn.