Skip to main content
Beste mensen,



Ik was bezig om over te stappen van Ziggo naar KPN netwerk omdat ziggo mij te duur wordt, sinds het begin dat ik hier woon (4 jaar) heb ik kabel gebruikt.



Echter, de twee na laatste bewoner van het pand heeft ervoor gekozen om de oorspronkelijke ISRA punt af te knippen en te verwijderen. De kabel is nog wel binnen onder het luik bij de voordeur bereikbaar. De één na laatste bewoner heeft er profosorisch er weer een soort van verbinding ervan gemaakt (zie bijlage). Zoals je ziet niet een echte solide oplossing. Ik zou het graag willen laten herstellen zodat er weer een fatsoenlijke ISRA punt aanwezig is.



Gelukkig is het punt waar hij zou moet uitkomen (woonkamer) op een 1,5 meter afstand, via een bestaand gat te bereiken zonder verder onder de vloer door te hoeven. De kabel zou moeten worden verlengd, door het gat geduwd naar de kamer en aangesloten moeten worden op een nieuw ISRA kastje.



Nu wordt het mij niet duidelijk hoe ik dit moet regelen. Ik heb niet een bestaande provider, Ik denk dat het beste is eerst het ISRA te laten herstellen door KPN, of is dit een klusje dat ook nog wel een provider installateur zou mogen en kunnen doen? Dat laatste wordt namelijk niet echt duidelijk en providers doen er vaag over.





*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
Ik zou als ik u was Ziggo pas opzeggen als je zeker weet dat KPN helemaal werkt. Want dit kan nog wel eens lang gaan duren. Maar je moet gewoon een KPN abonement afsluiten, dan word het als het goed is vanzelf geregeld. Maar zo als gezegd: je hebt ff geduld nodig.
Ik zou als ik u was Ziggo pas opzeggen als je zeker weet dat KPN helemaal werkt. Want dit kan nog wel eens lang gaan duren. Maar je moet gewoon een KPN abonement afsluiten, dan word het als het goed is vanzelf geregeld. Maar zo als gezegd: je hebt ff geduld nodig.



Dank voor je reactie, dat lijkt me inderdaad erg verstandig om ziggo pas op te heffen als het echt werkt. Wat is volgens jou de reden dat het zo 'lang' duurt? Zijn de ervaringen slecht met KPN voor de herstel en onderhoudstijden van een ISRA punt?



Bedoel je ook dat ik dan ook KPN als provider kan kiezen en dat het dan 'vanzelf' geregeld wordt?



Ik zie eigelijk drie opties, gezien het feit dat ik nog geen gebruik maak van de telefoonlijn;



1.KPN vragen om het ISRA punt te herstellen (als zijnde netwerkbedrijf)

2.KPN als internet abbonement afnemen en dat de ISRA 'erbij' (gratis?) wordt hersteld.

3.Een ander internet provider abbonement afnemen en dat de ISRA 'erbij' (gratis?) wordt hersteld.



Nu heb ik niet perse moeite met alle 3 opties; het gaat mij puur om de kosten, en dat wordt dan niet helemaal duidelijk.



Optie drie lijkt bij de meeste providers meerkosten op te leveren, zonder dat het duidelijk is welke prijs, of ze het wel überhaupt willen doen en in wat voor tijdsbestek.

Optie 2 is iets wat je net voorstelde zo lijkt het.

Optie 1 vind ik misschien het meest 'zuivere' om te weten wat ik van de kosten kan verwachten en dan blijft voor mij de optie aanwezig om in alle vrijheid de provider te kiezen die ik wil.



Wat ik dan zou willen weten is of optie 1 ook mogelijk is bij KPN en hoe ik dat zou moeten regelen? Ik begrijp dat KPN natuurlijk ook een graag internet abbonement verkoopt 😉 zelfde als de andere providers, en mij daar eerst voor willen laten tekenen om daarna met de extra rekening te komen voor het ISRA punt, maar laten we even ervan uitgaan dat KPN nu het onafhankelijke netwerk bedrijf is en dat ik nog niet een provider heb, waar moet ik dan zijn om het te herstellen?
Optie 1 kan wel, maar dat zul je dan gewoon moeten betalen denk ik.



Als je een abonement afsluit, dan doen ze het misschien gratis. Of tegen gereduceerd tarief.



Er zal waarschijnlijk eerst een monteur komen. Die concludeert dat het isra punt gemaakt moet worden. Maar dat doet hij niet, dan moet er eerst een andere monteur langskomen, die doet dat wel. En vervolgens moet monteur 1 weer langskomen om de Experiabox aan te sluiten (kan je ook zelf als je een beetje handig bent). En ondertussen tikken de weken voorbij 😆
Heb je wel gecheckt wat KPN überhaupt aan (maximum) snelheid op je adres kan leveren? Bij minder dan 20 Mb/s zou ik 'lekker' bij Ziggo blijven...

Fourstack netwerk check.



P.S. voor 4K via Netflix is minimaal 25 Mb/s vereist en moet je dus al 30 Mb/s hebben eigenlijk. Wat marge is wel nodig.



Heb je al gekeken of je opties bij Ziggo hebt die kunnen vervallen? Extra zenderpakket, onbeperkt bellen o.i.d. ?

De abo's op zich schelen niet zo veel in prijs vind ik. Maar het zijn vaak de opties.
Optie 1 kan wel, maar dat zul je dan gewoon moeten betalen denk ik.



Als je een abonement afsluit, dan doen ze het misschien gratis. Of tegen gereduceerd tarief.



Er zal waarschijnlijk eerst een monteur komen. Die concludeert dat het isra punt gemaakt moet worden. Maar dat doet hij niet, dan moet er eerst een andere monteur langskomen, die doet dat wel. En vervolgens moet monteur 1 weer langskomen om de Experiabox aan te sluiten (kan je ook zelf als je een beetje handig bent). En ondertussen tikken de weken voorbij 😆




Dan snap ik in ieder geval nu beter hoe het nu zou moeten gaan 🙂, nou ben ik zelf wel best handig, dus die laatste handeling lukt mij nog wel, maar goed, snap nu waarom het zo lang kan duren. Het grappige is dat ik het nu al natuurlijk weet dat er waarschijnlijk een andere monteur zal moeten komen 😉.



Heb je wel gecheckt wat KPN überhaupt aan (maximum) snelheid op je adres kan leveren? Bij minder dan 20 Mb/s zou ik 'lekker' bij Ziggo blijven...Fourstack netwerk check.



P.S. voor 4K via Netflix is minimaal 25 Mb/s vereist en moet je dus al 30 Mb/s hebben eigenlijk. Wat marge is wel nodig.



Heb je al gekeken of je opties bij Ziggo hebt die kunnen vervallen? Extra zenderpakket, onbeperkt bellen o.i.d. ?

De abo's op zich schelen niet zo veel in prijs vind ik. Maar het zijn vaak de opties.




Dank voor de tip! Het is ruim 60MBs enkel en 123 MBs Pair bonded. Nu vind ik die 60 al goed genoeg. Zit nu bij Ziggo op 50 MBs. Ziggo kan ik qua pakket zo terug schroeven naar rond de 50 euro, via de telefoon kan dat vergelijkbaar rond 35 of 42 euro. Dus op zich de moeite waard.
Links op de foto zie ik de grondkabel, al die losse krullen is de bescherming er van.



SaHU schreef:

. . . nou ben ik zelf wel best handig . . .


Dan moet het toch lukken om 2 draadjes aan elkaar te maken :-)

Meer is het echt niet.

Al die poeha over ISRA punten begrijp ik niet.
Dat klopt, ik kan het

Links op de foto zie ik de grondkabel, al die losse krullen is de bescherming er van.



SaHU schreef:

. . . nou ben ik zelf wel best handig . . .
Dan moet het toch lukken om 2 draadjes aan elkaar te maken :-)

Meer is het echt niet.

Al die poeha over ISRA punt begrijp ik niet.




Het is een poeha inderdaad, maar ja, weer 'correct' hebben is ook wel handig, als me dat niet teveel kost laat ik het liever doen. Krijg je ook geen gezeur dat het wel of niet doet.
Hallo @KeesYagi

Al die poeha over ISRA punten begrijp ik niet.


Ik begrijp het wèl.

Zou jij het leuk vinden als door het 'gepruts' van een ander, die ook op jouw straatkast c.q. centrale is aangesloten, storing ondervindt met bellen, internetten en tv kijken?, Nou ik zit daar niet op te wachten.

In het verleden, toen ik nog bij Ziggo klant was, klaagden mijn buren eens over diverse storingen, slechte wifi e.d.. Toen de monteur bij de straatkast ging kijken zag hij op mijn huisnummer een storende waarde.

Hij vroeg of hij bij mij binnen de installatie mocht nalopen, en kwam tot de ontdekking dat een stekker op de coax niet helemaal lekker zat, die door een 'prutser' van een Ziggo-monteur er nota bene zelf aangezet was. Na dit hersteld te hebben hadden de buren ook geen storing meer.

Daarom mag per definitie vanaf de centrale gerekend er niet zelf aan een AOP (coax) of IS/RA gewerkt worden is de richtlijn van de providers. Tot en met het AOP c.q. IS/RA is voor verantwoording EN rekening van de betreffende leverancier. Waarom zou je dan zelf gaan prutsen, als het aanpassen/herstellen toch niets kost.
De voorloper van z*gg* heeft mij er toe gedreven om (a)dsl te nemen.

Maar ook bij een coax systeem mag het niet zo zijn dat de signalen van verstoord raken door een actie in een ander huis, dit is ws een oud verhaal.

Hoe dan ook, bij de "telefoon" lijnen is het zo dat ieder huis eigen draden heeft die niet gedeeld worden met andere huizen.

Ik zou niet weten wat je fout kan doen door 2 draden naar je modem te verbinden.
De voorloper van z*gg* heeft mij er toe gedreven om (a)dsl te nemen.

Maar ook bij een coax systeem mag het niet zo zijn dat de signalen van verstoord raken door een actie in een ander huis, dit is ws een oud verhaal.

Hoe dan ook, bij de "telefoon" lijnen is het zo dat ieder huis eigen draden heeft die niet gedeeld worden met andere huizen.

Ik zou niet weten wat je fout kan doen door 2 draden naar je modem te verbinden.


Hallo @KeesYagi , jij weet misschien waar je mee bezig bent en ik ook, maar het gros niet, dat is het punt.

Wat de coax betreft is geen oud verhaal, dat speelde begin vorig jaar nog, toen ik nog klant van de kabelboer was.

De betreffende monteur noemde dat teveel ruis en liet dat ook duidelijk op zijn meetapparatuur zien, voor herstel veel ruis en nà herstel ruis binnen de normen, de meetapparatuur lijkt op een mini versie van een scope, als je snapt wat ik bedoel.
Bij coax zit je gewoon met zn allen aan dezelfde kabel geknoopt. Als er ergens in die kabel iets mis is, dan voelt iedereen dat. Dat was 20 jaar geleden al zo, en dat is nog zo.
Zo alles overziend van de commentaren;



Ik ga maar gewoon bij een provider een internet only abbonement afsluiten en aangeven dat het ISRA punt hersteld moet worden. Zo de commentateren overzien kan ik het beter wel laten doen inplaats zelf. Ziggo ga ik in de tussentijd niet opzeggen, pas op het moment dat het allemaal weer werkt sluit ik dat af.



Het herstellen lijkt in mijn ogen redelijk beperkt; het is een kwestie van een las leggen met de bestaande kabel en deze te verlengen met 1,5 meter met aan het eind een nieuw ISRA kastje. Er hoeft niet onder de vloer gekropen te worden, je kan er van beide kanten vrij bij. Met een beetje service van de provider zou dit niet veel of niks moeten kosten vind ik, ze hebben immers dan ook een klant erbij en anders ben ik binnen een jaar weer weg als dit teveel geklooi opleverd, ik heb altijd Ziggo nog.



Dank voor jullie hulp!
Hallo @SaHU Als je een abo afsluit bij KPN kun je meestal gratis monteur aanvinken bij je bestelling.
Zo alles overziend van de commentaren;



Ik ga maar gewoon bij een provider een internet only abbonement afsluiten en aangeven dat het ISRA punt hersteld moet worden. Zo de commentateren overzien kan ik het beter wel laten doen inplaats zelf. Ziggo ga ik in de tussentijd niet opzeggen, pas op het moment dat het allemaal weer werkt sluit ik dat af.



Het herstellen lijkt in mijn ogen redelijk beperkt; het is een kwestie van een las leggen met de bestaande kabel en deze te verlengen met 1,5 meter met aan het eind een nieuw ISRA kastje. Er hoeft niet onder de vloer gekropen te worden, je kan er van beide kanten vrij bij. Met een beetje service van de provider zou dit niet veel of niks moeten kosten vind ik, ze hebben immers dan ook een klant erbij en anders ben ik binnen een jaar weer weg als dit teveel geklooi opleverd, ik heb altijd Ziggo nog.



Dank voor jullie hulp!




Daar zit 1 klein probleem bij: alleen KPN monteurs mogen het ISRA punt herstellen voor zover ik weet. Dus als jij bij een andere provider een abonnement neemt en die monteur komt, dan kan hij waarschijnlijk niks doen en moet er toch eerst weer een KPN monteur komen.
Ter info; Het is KPN geworden, vooral omdat mijn vriendin al een KPN mobiel abonnement had. Dat levert nu 6 maanden korting op a 7,5 euro per maand, en 5 euro per maand korting op de mobiel van mijn vriendin.



We openen nu wel een nieuw avontuur; Want terwijl ik expliciet had aangevinkt geen gebruik te maken van de overstap service, en daardoor ook sneller kon overstappen (18 oktober gratis monteur) volgens KPN zelf, zie ik nu op de bevestiging in de mail 'overstap service - Ziggo' staan. Ook in het scherm na akkoord kwam het er staan. Nu ben ik zo'n figuur die alles 'screenshot' voor akkoord (zie bijlage) dus dat klopt echt niet. Daarnaast is ook de datum verplaatst naar achteren naar de 31ste eenzijdig, En de monteur is verdwenen. Overduidelijk een bug in het systeem. Lekker begin.



inmiddels 2x gebeld, de eerste keer gaf KPN mij niet te kennen (pardon? sorry dat ik een nieuwe klant ben), tweede keer nu in de avond kennen ze me wel, na 25 minuten wachtlijn. De jongen die toen aan de lijn kwam was heel vriendelijk en heeft alles geannuleerd, en alles opnieuw erin gezet, zeer behulpzaam. Het vertrouwen is (voor nu) weer hersteld dankzij de vriendelijke jongen op de telefoon die flink de tijd nam alles te achterhalen en op te lossen, (maar deze bug in het systeem moet wel beter KPN) . Installatie staat gepland op de 10de nu, dat is zelfs eerder nu 🙂.



Mbt de ISRA vertelde de jongen dat als het niet te erg is het wel moet lukken, dus dat gaan we zien!





We gaan kijken hoe het avontuur verder verloopt!
Goedemiddag @SaHU. Wat leuk dat je hebt gekozen voor KPN. Wat goed dat je voor de zekerheid toch nog telefonisch contact hebt opgenomen met onze klantenservice. Is er al een afspraak ingepland met een KPN Monteur? Ik ga er zelf ook vanuit dat de monteur dit verder in orde maakt. Op deze pagina kan je lezen wat de monteur doet. Laat je ons weten hoe het afloopt?
Goedemiddag @SaHU. Wat leuk dat je hebt gekozen voor KPN. Wat goed dat je voor de zekerheid toch nog telefonisch contact hebt opgenomen met onze klantenservice. Is er al een afspraak ingepland met een KPN Monteur? Ik ga er zelf ook vanuit dat de monteur dit verder in orde maakt. Op deze pagina kan je lezen wat de monteur doet. Laat je ons weten hoe het afloopt?



We gaan het zien 🙂, en inderdaad er is een afspraak gepland en bevestigd via de mail voor 10 oktober 08:00. Op de pagina die je levert helaas staat het herstellen van het ISRA punt niet benoemd. Nu snap ik ook dat dit best lastig is te definiëren als een 'standaard' klus, verscheidenheid zal groot zijn, dus vandaar dat iedereen er vaag over doet. We gaan het zien, ik laat het je weten!
De monteur is vandaag gekomen en heeft alles in orde gemaakt 🙂 en dat zonder meerkosten. De Kpn monteur die bij de installatie hoorde van het abbonement wist er niet vanaf ondanks de melding bij klanten service, maar hij had alles bij zich op voorraad in de auto.



Hij heeft een 'geldoosje' geplaatst als een las tussen de oude kabel en de nieuwe, die zou ook waterdicht moeten zijn. De nieuwe kabel is gewoon CAT5e UTP wat het ook wat makkelijker maakte om het verder door te steken naar de woonkamer (is soepeler dan zo'n oude kabel). En in de woonkamer weer een ISRA punt opgehangen. Modem aangesloten en klaar 🙂.



We hebben nog even speedtests gedaan; ondanks dat ik een 50MBit abbonement heb, haal ik steevast 63MBit via de modem, dus dat is een mooie bijkomstigheid, de monteur liet op zijn apparatuur zien dat ik zo'n 666 meter van de centrale zit en de kwaliteit van het signaal goed is. Omdat ik Ziggo nog aangesloten heb, heb ik die ook nog maar even gecheckt; 39MBit waar dat 50Mbit zou moeten zijn. Tja, dan is de keus snel gemaakt natuurlijk.



Al met al tevreden met het resultaat. Bedankt voor jullie hulp op dit forum en de suggesties!






Wat goed om te lezen dat onze KPN monteur alles in orde heeft gemaakt en geen extra kosten hiervoor heeft berekend. Graag gedaan! Als je in de toekomst nog andere vragen hebt, dan horen we dat graag van je!☺️

Reageer