Skip to main content

Goedemiddag,

KPN heeft recent de glasvezel provider (Kabeltex) op Texel overgenomen. Ik zit nu op het KPN kopernetwerk. In de berm voor het huis ligt glasvezel van Kabeltex. Gaat KPN mij op korte termijn een aanbieding doen voor aansluiting op het glasvezelnet van voorheen Kabeltex?

Kabeltex rekende voor aansluiting in de  buitengebieden bijna 3000€ voor deze aansluiting. Als het kopernetwerk op Texel verdwijnt als gevolg van de overname dan zijn we verplicht om glasvezel te nemen van KPN. Op zich heb ik daar zeker geen moeite mee. Alleen hoop ik wel dat KPN ons dan gratis aansluit. Wie kan over bovenstaande  al wat meer duidelijkheid verschaffen? Bij voorbaat dank!

 

KPN heft de koperaansluiting pas op als er een glasvezelnetwerk van KPN is aangelegd.
Het is niet verplicht om de glasvezel aansluiting van KPN aan te laten leggen.

“ Op de website van KPNNetwerk kan je kijken of er al plannen zijn om uw adres aan te sluiten. Ook kan je je aanmelden voor een nieuwsbrief zodat u als eerste word geïnformeerd als daar een update over is.“ bron


Dank voor uw reactie. Het zou toch van de zotte zijn als KPN zelf glasvezel op Texel gaat aanleggen terwijl er op het hele eiland al glasvezel ligt van Kabeltex, het bedrijf dat KPN notabene heeft overgenomen. 


Hoi @MTX 

Er veranderd voor alle huidige klanten van Kabeltex voorlopig helemaal niets, en blijft Kabeltex ook gewoon hun aanspreekpunt.

Zie het officiële persbericht vanuit Kabeltex:

 

Overname Kabeltex B.V. door KPN

4 december 2023

Kabeltex B.V. is overgenomen door KPN. Deze overeenkomst markeert een nieuwe fase voor ons bedrijf. Kabeltex is een prominente speler in de aanleg van glasvezelnetwerken en als internet service provider op Texel en in de kop van Noord-Holland.

De overname door KPN is een stap die in lijn ligt met onze inspanningen om kwalitatief internet te leveren. De ambitie van KPN om Nederland van glasvezel te voorzien, ondersteunt onze missie om kwalitatieve internetdiensten aan onze klanten te bieden.

Voor onze klanten blijft onze dienstverlening ongewijzigd. Klanten van Kabeltex kunnen blijven vertrouwen op dezelfde kwaliteit van service en persoonlijke aandacht die zij gewend zijn.

We zijn enthousiast over het voortzetten van onze dienstverlening en bedanken onze klanten en partners voor hun aanhoudende vertrouwen en steun.

 

Mocht daar in de toekomst verandering in gaan komen, dan zal Kabeltex al hun klanten daar zelf schriftelijk over gaan informeren.
Tot dan blijft Kabeltex de provider op Texel en de Kop van Noord-Holland, maar valt het alleen onder de paraplu van het moederbedrijf KPN B.V.

Dus voor alle vragen over abonnementen, diensten en storingen, dien je nog gewoon te bellen met de klantenservice van Kabeltex.


Dank Michel voor je antwoord. Het is me duidelijk.


Dank voor uw reactie. Het zou toch van de zotte zijn als KPN zelf glasvezel op Texel gaat aanleggen terwijl er op het hele eiland al glasvezel ligt van Kabeltex, het bedrijf dat KPN notabene heeft overgenomen. 

 

Dat gaat ook zeker niet gebeuren!
Het huidige glasvezelnetwerk op Texel, dat aangelegd is door Kabeltex, blijft gewoon functioneren en wordt dus niet vervangen door glasvezel van KPN.
Dit zou ook een zeer kostbare aangelegenheid zijn, los van de benodigde mankracht.


Goedenavond, excuses voor het reageren op een topic van 2 maanden oud, maar ik heb een aanvullende vraag op bovenstaand.

Net als bij de topicstarter ligt bij mik de glasvezelkabel van kabeltex ca 10 meter buiten de deur onder de straat. Nu weer ik dat je ook kpn glasvezel af kan nemen via de glasvezel van andere aanbieders. Is dat hier ook het geval? Ik ben namelijk al ca 15 jaar klant bij KPN en voel er eerlijk gezegd weinig voor om voor glasvezel over te moeten stappen naar Kabeltex


Excuus voor de late reactie @koogert, heb 'm even gemist en zie hem dus nu pas!

Het netwerk van Kabeltex hoort na de overname bij het netwerk van KPN, als de aansluiting voltooid is zal je dus zonder problemen glasvezel via KPN af kunnen nemen 😊


Excuus voor de late reactie @koogert, heb 'm even gemist en zie hem dus nu pas!

Het netwerk van Kabeltex hoort na de overname bij het netwerk van KPN, als de aansluiting voltooid is zal je dus zonder problemen glasvezel via KPN af kunnen nemen 😊

Ok, maar dat zou dan waarschijnlijk dus wel aanhouden dat we zelf voor de aansluitkosten moeten betalen van de kabel die er ligt tot onze meterkast? Of hoort dat er bij?


Nu weer ik dat je ook kpn glasvezel af kan nemen via de glasvezel van andere aanbieders. 

Hoe komt u hier bij? Dat is juist niet het geval. KPN levert bijna nooit over glasvezel van andere aanbieders. Zo doende leverde KPN ook niet over het netwerk van kabeltex. Nu heeft KPN kabeltex overgenomen. Maar ik krijg de indruk dat ze er nog steeds niet over leveren als ik een beetje rond Google.


Da’s een kwestie van tijd lijkt mij, totdat ze het netwerk uitgekleed hebben, zoals bij OBN en Lijbrant.


KPN levert bijna nooit over glasvezel van andere aanbieders. Zo doende leverde KPN ook niet over het netwerk van kabeltex. Nu heeft KPN kabeltex overgenomen. Maar ik krijg de indruk dat ze er nog steeds niet over leveren als ik een beetje rond Google.

Wij leveren er momenteel nog niet over inderdaad, als de overname helemaal afgerond is gaan we dat wél doen. Op dit moment hebben wij Kabeltex als bedrijf overgenomen maar is het Kabeltex netwerk voor ons nog niet geschikt om over te leveren. Hiervoor moet er nog wel het nodige aangepast worden aan de infrastructuur. Totdat die aanpassingen gedaan zijn, kunnen alléén Kabeltex klanten gebruik maken van dit netwerk.

Het netwerk van Kabeltex hoort na de overname bij het netwerk van KPN, als de aansluiting voltooid is zal je dus zonder problemen glasvezel via KPN af kunnen nemen 😊

Ok, maar dat zou dan waarschijnlijk dus wel aanhouden dat we zelf voor de aansluitkosten moeten betalen van de kabel die er ligt tot onze meterkast? Of hoort dat er bij?

Totdat het Kabeltex netwerk fysiek tot ons netwerk behoort, kunnen wij hier niet echt wat over inzien. Ik heb even gespiekt op basis van de gegevens in je profiel en het lijkt er op dat de woning niet heel erg ver van de berm af staat, dus er hoeft geen hele grote afstand overbrugd te worden om jouw woning ook op het netwerk aan te sluiten. Hoe de aanleg door Kabeltex precies uit is gevoerd en waarom ze tot een kostensom van €3000,-  zijn gekomen, dat heb ik niet inzichtelijk. Ik kan alleen wat vertellen over hoe dit bij KPN in z'n werk gaat 🙂 Op het moment dat wij glasvezel aanleggen in een gebied, is de aanleg vrijwel altijd kosteloos. Als de woning echter erg ver achterop het terrein staat, of door andere uitdagingen lastig te bereiken is, kan hiervoor een kostenopgaaf worden aangeboden. Dit lijkt me bij jullie niet aan de orde te zijn. 

Wel heeft de aanleg van het ‘hoofdnetwerk’ al plaatsgevonden. Bij een latere aanvraag, nadat er in eerste instantie geen gebruik gemaakt is van de mogelijkheid om een aansluiting tot de woning te laten leggen, rekenen wij vaak wel kosten: https://netwerk.kpn.com/wat-kost-glasvezel/ 

Ik denk dat het 1 en ander allemaal pas echt duidelijk zal worden als de overname volledig afgerond is. Als dit het geval is zal je in de glasvezelcheck te zien krijgen dat er glasvezel mogelijk is en kan je contact met ons opnemen om te vragen welke stappen we moeten nemen om je aangesloten te krijgen 😊