Skip to main content
Vraag

Kan een KPN monteur dit aanleggen of moet mijn verhuurder dat doen?

• October 6, 2026
  • 9 reacties
  • 110 keer bekeken

Hallo!

Binnenkort ga ik verhuizen en wil mijn internet/tv abonnement mee verhuizen.

Nu zit er in mijn nieuwe woning geen kan en klare aansluiting. Ik zie wel deze kabel binnenkomen.

Weet iemand of een monteur van KPN hier wat mee kan? Of moet mijn verhuurder hier nog iets mee?

Ik zie geen andere aansluitingen de woning binnenkomen.

Alvast bedankt!

9 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • October 6, 2026

Beste Mauro,

Hier valt niets zinnigs over te zeggen.

Hoe oud is deze woning? 

Probeer eerst eens om via de KPN website een abonnement af te sluiten.

Wat is dan de melding? Is er glasvezel beschikbaar?

Kijk eens in de meterkast of er daar een KPN aansluiting zit.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • October 6, 2026

Aanvullend,

Wat is dit voor kabel? Staat er een tekst op de mantel?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 6, 2026

De woning is van rond 1900.

Ik kan hier wel een abbo aanvragen maar (nog) geen glasvezel.

Helaas staat er niks op de kabel.

Ik word niet veel wijzer van de meterkast, want hier komt coax binnen maar ook wat utp kabels waarvan ik niet kan zien waar ze vandaan komen. Het is een gedeelde meterkast waar ook twee andere woningen op zitten.

Edit: dit zag ik ook nog

rvk01
Slimmerik
  • October 6, 2026

Je hebt in ieder geval glasvezel van ODF. Kun je dus sowieso een abo afsluiten bij Odido. De grijze kabel naar de kamer (die foto uit de eerste post) is waarschijnlijk utp (cat5e of cat6, ik zie cat5e op een aantal kabels staan). Daar kan een stekker aan geknepen worden (als die al niet in dat doosje zit) en dan heb je daar ook een vaste aansluiting (router in de meterkast en misschien extra wifi punt in de woonkamer als dat nodig is).

Of KPN glasvezel in de meterkast heeft liggen...? Ik denk het niet. Ik zie daar een hele oude ptt box. Of dat nog signaal op staat? Het zal dan in ieder geval DSL zijn, geen glasvezel.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • October 6, 2026

Ik zie ook geen KPN glasvezelaansluiting.

Een DSL aansluiting is waarschijnlijk wel mogelijk vanuit de PTT aansluitkast.

Hebben de twee andere bewoners geen vaste internet aansluiting?

Als je bij KPN wil blijven dan zou ik het abonnement mee verhuizen en na de verhuizing om een KPN monteur vragen.

En anders maar naar Odido overstappen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 6, 2026

Ik heb de verhuizing alvast doorgegeven maar heb geen idee hoe dan het modem moet worden aangesloten.

Ik zal eens bij de buren vragen wat voor verbinding ze hebben.

Ik heb een abbo van nog anderhalf jaar bij KPN, geen idee of ik dan zou kunnen overstappen en hoe een andere provider dan mijn verdieping bereikt...

rvk01
Slimmerik
  • October 6, 2026

Ik heb de verhuizing alvast doorgegeven maar heb geen idee hoe dan het modem moet worden aangesloten.

Ik neem aan dat ze aangeven dat je dan alleen DSL kunt bestellen? 

De modem dan dan op die ptt box aangesloten worden. Maar keer zult heb glasvezel snelheden hebben (ik neem aan dat ze bij het bestellen de max snelheid aangegeven hebben).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 6, 2026

Klopt, er is geen kpn glasvezel, maar ik kan als het goed is nog wel een redelijke snelheid halen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 6, 2026

Die kast die je hebt gefotografeerd met de tekst PTT zal je aansluitpunt worden. Wel is het zo dat een monteur een vereiste is. Dit zelf aansluiten is behalve praktisch onmogelijk ook niet toegestaan.Â