Skip to main content
Antwoord

Kan Fritzbox niet gebruiken door ongewenst pairbonding na overstap KPN

• June 5, 2025
  • 14 reacties
  • 205 keer bekeken

Ik maak sinds 2017 op mijn woonadres gebruik van VDSL via het KPN netwerk. Ik maak al jaren gebruik van een Fritzbox 7590 (gehuurd) en later een door mij zelf aangeschafte 7590 AX. In 2023 ben ik overgestapt van KPN naar Youfone. Deze overstap ging zeer soepel (slechts en downtime van 5 minuten) al die jaren heb ik een een snelheid van rond de 200 Mbit/s “down” op slechts 1 aderpaar.

Nu ik weer terug ben bij KPN stuurt KPN mij een Experia box v10 met een pair bonding aansluit set.

Wens: Ik wil geen pair bonding ik wil gewoon mijn aansluiting zoals hij altijd was : circa 200 Mbit/s down en circa 30Mbit/s up op slechts 1 aderpaar zodat ik gewoon mijn fritzbox kan blijven gebruiken.

Er was niks mis met de aansluiting, ik heb niet om pairbonding gevraagd, de aansluiting op 1 aderpaar gaf een zeer stabiele verbinding.

Ik kan nu met de Fritzboz maar 1 aderpaar gebruiken, dit is onwerkbaar. 

Beste antwoord door joey92

Dank voor je antwoord, ik vind die 60 upload ook wel aantrekkelijk alleen kan ik dan geen gebruik maken van de fritzbox, helaas kan die experiabox niet in bridgemode. ik kan natuurlijk ook bij KPN een 7583 huren, maar die heeft weer geen WiFi 6.

wat je eventueel ook nog kunt doen, is er een DSL bridge modem tussen zetten. deze zet het DSL signaal om naar een ethernet signaal. een beetje hetzelfde principe als wat een (O)NT bij glasvezel doet. hierop kun je dan jou Fritzbox weer aansluiten via de WAN poort.

Zyxel VMG4005-B50A is een goed voorbeeld hiervan.

14 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 5, 2025

Hoe lang zit je al bij kpn? Als dit minder dan 14 dagen is kan je een monteur boeken. Deze kan bellen naar onze ingang en jouw verbinding migreren van pairbonding naar vplus (200/30 over 1 lijn) 

Dus bel de klantenservice, zeg niks over ongewenste snelheid of vplus want hun protocol snapt niet wat je wilt, zeg dat je moeite hebt met installeren en je isra nog een varkenssnuit is en vraag om een kosteloze installatie monteur. Deze kan bellen met afdeling RTR (enkel beschikbaar voor monteurs dus niet voor klantenservice) en je staat op een enkele lijn.

Vanuit KPN snap ik pairbonding overigens wel, 2 lijnen betekend een 200/60 verbinding ipv 200/30 en normaliter is een hogere upload een blije klant.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 5, 2025

Vanuit KPN snap ik pairbonding overigens wel, 2 lijnen betekend een 200/60 verbinding ipv 200/30 en normaliter is een hogere upload een blije klant.

Dank voor je antwoord, ik vind die 60 upload ook wel aantrekkelijk alleen kan ik dan geen gebruik maken van de fritzbox, helaas kan die experiabox niet in bridgemode. ik kan natuurlijk ook bij KPN een 7583 huren, maar die heeft weer geen WiFi 6.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • June 5, 2025

wat je eventueel ook nog kunt doen, is er een DSL bridge modem tussen zetten. deze zet het DSL signaal om naar een ethernet signaal. een beetje hetzelfde principe als wat een (O)NT bij glasvezel doet. hierop kun je dan jou Fritzbox weer aansluiten via de WAN poort.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 5, 2025

En daar heb ik dan weer weinig kaas van gegeten. Wat fijn dat dit forum bestaat.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 5, 2025

Dat is een hele goede tip, die Zyxel is ook lekker klein. Zo hou ik ook de rest van mijn netwerk intact Dankjewel voor het meedenken!

• June 5, 2025

Je kunt ook de Fritzbox gewoon achter de Experiabox hangen. Heb je wel dubbel NAT, maar daar merk je niks van. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 5, 2025

Je kunt ook de Fritzbox gewoon achter de Experiabox hangen. Heb je wel dubbel NAT, maar daar merk je niks van. 

Ja, dat kan ook heb ik ook aan zitten denken. In een ver verleden heb ik dit ook gehad, maar kreeg toen veel problemen met VPN verbindingen en bepaalde services. Ik denk als je alleen maar een beetje internet thuis dit de beste oplossing is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2025

een DSL bridge modem

Maar… ondersteunt zo'n apparaat pairbonding ​@joey92 ???

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 6, 2025

@PeterG 

zekers ondersteund deze dat. anders had ik hem ook niet aangeraden ^^

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Salicion, ik zie dat je vanuit de community goede tips hebt ontvangen, en hoop dat je nu een manier hebt gevonden om het allemaal naar wens aan te sluiten 😊

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Hi ​@Salicion, ik zie dat je vanuit de community goede tips hebt ontvangen, en hoop dat je nu een manier hebt gevonden om het allemaal naar wens aan te sluiten 😊

Hi, het werkt nu allemaal zoals ik wil. Goed dat dit forum er is. Met de klantenservice kwam ik geen steek verder. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ah kijk aan, goed nieuws!

Dit is inderdaad iets dat buiten de ondersteuning van de klantenservice valt, dus ik ben blij dat je ons hebt gevonden ​@Salicion

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2025

Hi, het werkt nu allemaal zoals ik wil.

Ah 😀. Ik neem aan dat je die Zyxel die ​@joey92 noemt gekocht hebt, ​@Salicion .

Of je hebt nu weer vPlus met 200/30 op één aderpaar. Dat moet bij kpn, de hoofdgebruiker op het net, ook kunnen. 

Veel plezier van je aansluiting!

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 13, 2025

Hi, het werkt nu allemaal zoals ik wil.

Ah 😀. Ik neem aan dat je die Zyxel die ​@joey92 noemt gekocht hebt, ​@Salicion .

Of je hebt nu weer vPlus met 200/30 op één aderpaar. Dat moet bij kpn, de hoofdgebruiker op het net, ook kunnen. 

Veel plezier van je aansluiting!

Nee zeker niet terug op vPlus!, de Zyxel bevalt prima. Nu alleen nog kijken hoe ik makkelijk in de GUI van het modem kan.