Skip to main content
Vraag

Kan geen monteur inplannen vóór de opleverdatum van mijn abonnement

• July 24, 2026
  • 6 reacties
  • 119 keer bekeken

Maandag 20 juli ben ik naar KPN overgestapt na 2 weken zonder internet vanuit Ziggo in mijn nieuwe woning. Aan de telefoon werd mij verteld dat het internet abonnement vanaf dinsdag 28 juli in zou gaan en ik dus online zou zijn.

Vandaag heb ik het KPN modem ontvangen echter geen extra aansluiting voor glasvezel. Na hierover gebeld te hebben werd duidelijk dat er een monteur moet komen om de aansluiting op de juiste manier te installeren.

Ik wil dus een monteur inplannen voor maandag of dinsdag zodat ik dan online ben. Echter werd mij verteld dat ik dan een factuur krijg van 99 euro. De enige optie zonder extra betaling is dinsdag bellen en dan pas vragen om een monteur. Natuurlijk ben je dan afhankelijk van de beschikbaarheid en kunnen er geen garanties worden gegeven dat er een monteur beschikbaar is die dag. Hoogst waarschijnlijk ben ik dus op de dag dat mijn abonnement in gaat niet online.

Waarom kan er niet nu een monteur worden ingepland als het probleem (waar ik zelf achter ben gekomen en achteraan moest bellen) op dit moment bekend is bij KPN? Waarom zou ik nu dan 99 euro moeten betalen en dinsdag niet? Het gaat om dezelfde monteur, werkzaamheden & kosten. 

Ik snap niet waarom er nu niets ingepland kan worden om een geconstateerd probeleem te verhelpen waardoor ik mogelijk geen internet heb op de ingang dag van mijn abonnement. Immers ga ik vanaf die dag ook KPN betalen voor internet. 

Mvg, Sam 

6 reacties

JanD
Wijsgeer
  • July 24, 2026

Beste ​@Samvthof bij een nieuw KPN thuisabo kun je pas een gratis installatiemonteur bestellen op de dag van oplevering nadat je bericht van KPN hebt gehad dat je verbinding klaar is om te gebruiken.

Dat is het protocol bij KPN en helaas niet anders te doen.

Plaats eens een foto van je aansluiting waar het modem op aangesloten moet worden s.v.p.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Een monteur kan ook niets doen als er nog geen licht op de glasvezel staat.

Ik blijf het wel gek vinden dat je niet daags daarvoor al een aanvraag kunt doen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 24, 2026

Beste ​@JanD , dank voor je reactie.

Ik snap dat er geen monteur langs kan komen voor de startdatum van het internet abonnement. Wat ik vervolgens dan niet snap is waarom ik niet vandaag een afspraak kan maken voor de startdatum zodat ik die dag gegarandeerd een monteur over de vloer heb.

bij deze een foto van de glasvezel kastjes die nu op de muur zitten. 

JanD
Wijsgeer
  • July 25, 2026

Ben ik met je eens ​@Samvthof , dat snappen meer mensen niet.

Beleid van KPN, maar de reden???

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 25, 2026

Wat jij hebt ​@Samvthof, is niet standaard. Ik vermoed dat KPN bij nieuwe klanten niet standaard een afspraak wil maken op de dag van oplevering omdat KPN eerst wil dat de klant het zelf uitvoert. Pas als dat niet lukt, kan er alsnog een monteur komen. 

Best vervelend als bij voorbaat al duidelijk is dat een monteur noodzakelijk is. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Samvthof, allereerst welkom op de KPN Community. Ik kan me goed voorstellen dat gezien de glasvezelaansluiting, jij graag gebruik maakt van de installatie door een KPN monteur. KPN heeft een installatiegarantie waarbij er altijd een monteur gratis kan komen als doe-het-zelf installatie niet lukt. 

In jouw situatie zou het handiger zijn deze nu al in te kunnen plannen, helaas gaat dat niet. Op voorhand gebruik maken van installatiegarantie gaat helaas niet, ook al is het in sommige gevallen (zoals bij jou) nu al duidelijk dat het zelf installeren niet lukt. Gelukkig kun je op de dag van oplevering deze wel direct inplannen via de collega's van de klantenservice. Meer over de installatiegarantie lees je online: Internet installatiegarantie | KPN

Het abonnement gaat gelukkig ook pas in als de apparatuur is aangesloten.