Skip to main content
Beantwoord

Kan het glasvezelpunt nog verplaatst worden?

  • 14 September 2024
  • 5 reacties
  • 109 keer bekeken

Een paar weken geleden is in mijn meterkast een glasvezelaansluitpunt geplaatst.
Omdat ik tevreden ben over het bestaande netwerk (en binnenshuis alles bekabeld), was ik niet van plan over te stappen naar glasvezel.
Er is niet gevraagd waar het glasvezelaansluitpunt het beste geplaatst kon worden.
Inmiddels heb ik ook een glasvezelkastje ontvangen.

Vorige week heeft KPN een mail verstuurd met de aankondiging binnen nu en 2 jaar het huidige netwerk op mijn adres uit te zetten.
Daarom gekeken of ik glasvezel aangesloten krijg.

Tot nu toe ben ik bij het aansluiten op de volgende punten gestuit:
1. Het glasvezelkastje heeft stroom nodig, maar in mijn meterkast is geen stopcontact aanwezig, ook niet in de gang.

2. Het internet dat ik nu gebruik, komt binnen via de telefoonaansluiting in de woonkamer, aan de andere kant van mijn woning tov de meterkast. Het modem, de tv en computer staan in de woonkamer. Ook tablet en mobiele telefoon gebruik ik altijd in de woonkamer.
 
Daarom volgende vraag:
* Kan het aansluitpunt verplaatst worden naar de woonkamer (dus andere kant van mijn woning)?
  Of wordt nog gezorgd voor een weggewerkte, bekabelde aansluiting naar de woonkamer?
 
Als het de bedoeling is dat voortaan internet en tv via wifi gaan, dan zou het volgende spelen:
- Eerste punt (geen stopcontact in meterkast) niet opgelost.
- De tv-ontvanger (Arcadyan HMB2260) ondersteunt geen wifi.
- Gaat mogelijk met wifi de snelheid weer verloren
- Op dit forum gelezen dat bij diverse klanten na overstap naar glasvezel wifi instabiel werd (bijv. https://community.kpn.com/internet-9/sinds-glasvezel-slechte-verbinding-via-wifi-560556?tid=560556&fid=9)

 

 

Volgens mij kan het glasvezel nog verplaatst worden, maar dat gaat geld kosten. Het was handig geweest bij de eerste schouw te vragen om het aansluitpunt in de woonkamer aan te leggen.

Ik heb toentertijd specifiek gevraagd om het aansluitpunt in de woonkamer te maken en niet in de meterkast, met beton onder de gang en geen mogelijkheid om een kabel door te trekken leek mij dit niet handig. Stroomcontact heb ik wel maar daar zou een ander stekkerdoos moeten komen, hoewel bij mij de aansluitpunt ( in de voorkamer ) en de router via een kabel verbonden via de kruipruimte naar de achterkamer aanwezig zijn is dit visueel niet storend, want die hangen achter lange gordijnen.

Ik moet zeggen dat het laatst punt van instabiliteit van Wifi bij mij niets van te merken is, KPN heeft mij upgewaardeerd naar 200 Mb en dat haal ik zelf via Wifi. Ik ben dit voorjaar overgegaan van koperkabel naar glasvezelkabel.

 


Een KPN monteur kan gratis een stopcontact in de meterkast maken. Dus vraag om een monteur.


Een stukje uit :

De meterkast is nmi DE plaats voor de glasvezelkast, want het is kwetsbaar en niet eenvoudig om te herstellen cq te verplaatsen.
Met een ethernetkabel kun je vervolgens naar elke plaats in het huis.

 

 


Bedankt voor de reacties.

Inmiddels gevonden dat trekken van kabel van glasvezelaansluitpunt naar het modem incl alle werkzaamheden gratis is:

Wel vreemd dat niet gevraagd is waar het beste geplaatst kan worden.


Hallo @jm999, het is inderdaad zo dat de monteur bij installatie kabels kan trekken en ook een stopcontact kan plaatsen. Deze opties lijken mij een stuk beter dan het in zijn geheel verplaatsen van de glasaansluiting. 


Reageer