Skip to main content

Hallo, nieuw hier maar ik haak hier graag nog even op in met een soortgelijke vraag. Ik zit met een aantal van dit soort aansluitingen beneden en boven in onze “nieuwe” woning. Kan ik deze gewoon losmaken en verwijderen? Dank!


 

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

Dat open geschroefde aansluitpunt, komen nogal wat draadjes bij elkaar.
Daar gaat KPN netwerk over. Officieel mag je er eigenlijk niet eens aankomen.

Zou daar ook niet aan rommelen, want er is zo niet te beoordelen welke draadjes actief een verbinding hebben met andere aansluitingen, dan buiten dat vierkante doosje rechts.

Mogelijk kunnen @DennisA78 of @NHendriks (monteurs KPN) daar nog iets meer over vertellen?


Maar heb je buiten zo'n doosjes nog zelf iets van een actieve internetaansluiting of zo??
Of is het helemaal niet meer actief (heb je bijv. een glasvezel-aansluiting)?


Hoewel ik dat linker kastje nog nooit gezien heb lijkt het wel enorm op een oud model ISRA-10, voor de kleuren van de aderparen doen mij dit denken. Als ik het juist heb dan mag deze niet zomaar verwijderd worden. Als er nog ergens in huis een plek is waar de KPN-kabel echt binnenkomt (bijvoorbeeld meterkast) dan valt dit onder binnengeleiding en mag dit wel weggehaald worden. 

 


Hoewel ik dat linker kastje nog nooit gezien heb lijkt het wel enorm op een oud model ISRA-10, voor de kleuren van de aderparen doen mij dit denken. Als ik het juist heb dan mag deze niet zomaar verwijderd worden. Als er nog ergens in huis een plek is waar de KPN-kabel echt binnenkomt (bijvoorbeeld meterkast) dan valt dit onder binnengeleiding en mag dit wel weggehaald worden. 

 

het rechter kastje mag toch wel verwijderd worden @NHendriks ?


Hoewel ik dat linker kastje nog nooit gezien heb lijkt het wel enorm op een oud model ISRA-10, voor de kleuren van de aderparen doen mij dit denken. Als ik het juist heb dan mag deze niet zomaar verwijderd worden. Als er nog ergens in huis een plek is waar de KPN-kabel echt binnenkomt (bijvoorbeeld meterkast) dan valt dit onder binnengeleiding en mag dit wel weggehaald worden. 

 

het rechter kastje mag toch wel verwijderd worden @NHendriks ?

Die mag sowieso weg! In dit geval is dat 100% binnengeleiding.


@NHendriks @martijn197108 @Babylonia dank voor alle reacties. Ik vermoed dat het oude binnengeleidingen zijn. Wij gebruiken geen vaste lijnen. Dit zit er in de meterkast waarbij ik denk dat de een de isra is en de ander gewoon zo’n oude isdn kast of zo. Boven zit exact hetzelfde kastje nog een keer. 

 


Die met de blauwe kabel is inderdaad het ISRA, deze moet sowieso blijven zitten. Die Homevox is inderdaad een oude ISDN huiscentrale en zou ook wel weg kunnen, ISDN bestaat namelijk vrijwel niet meer. Daardoor vermoed ik dan ook dat de het PTT-kastje in de woonkamer ook oude binnengeleidingen zijn. Zeker ben ik hier echter niet van.

 

@Pauwerful @DennisA78 @Ik_Hussel jullie misschien een idee?


Die met de blauwe kabel is inderdaad het ISRA, deze moet sowieso blijven zitten. Die Homevox is inderdaad een oude ISDN huiscentrale en zou ook wel weg kunnen, ISDN bestaat namelijk vrijwel niet meer. Daardoor vermoed ik dan ook dat de het PTT-kastje in de woonkamer ook oude binnengeleidingen zijn. Zeker ben ik hier echter niet van.

 

@Pauwerful @DennisA78 @Ik_Hussel jullie misschien een idee?

We kunnen heel moeilijk doen alleen uiteindelijk worden er helaas een hoop ISRA’s achter de muur geplamuurd. Aangezien de klant een moderne PB ISRA in de mk heeft durf ik mijn hand wel in het vuur te steken dat dat oude spul niet meer actief is en ook niet meer actief gaat worden. Zonder een kijkje in KANVAS is dat natuurlijk niet uit te sluiten maar als ik dit tegen kom bij een klant en die vraagt of ik het kan weghalen zou ik dat doen. 

Bedankt voor de @tag collega.


Wat voor woning heeft u? Oud bedrijfspand ofzo? Zijn of waren het meerdere woningen? Weet u wat van de geschiedenis? 


Die met de blauwe kabel is inderdaad het ISRA, deze moet sowieso blijven zitten. Die Homevox is inderdaad een oude ISDN huiscentrale en zou ook wel weg kunnen, ISDN bestaat namelijk vrijwel niet meer. Daardoor vermoed ik dan ook dat de het PTT-kastje in de woonkamer ook oude binnengeleidingen zijn. Zeker ben ik hier echter niet van.

 

@Pauwerful @DennisA78 @Ik_Hussel jullie misschien een idee?

We kunnen heel moeilijk doen alleen uiteindelijk worden er helaas een hoop ISRA’s achter de muur geplamuurd. Aangezien de klant een moderne PB ISRA in de mk heeft durf ik mijn hand wel in het vuur te steken dat dat oude spul niet meer actief is en ook niet meer actief gaat worden. Zonder een kijkje in KANVAS is dat natuurlijk niet uit te sluiten maar als ik dit tegen kom bij een klant en die vraagt of ik het kan weghalen zou ik dat doen. 

Bedankt voor de @tag collega.

Dank allen! Het was denk ik onderdeel van een woonhuis-met-aangrenzend-winkelpand-doorgelust-systeem of zo. Ik ga alles voorzichtig verwijderen aangezien de hoofdaansluiting toch al in de mk zit en blijft. En de homevox gaat eruit. Ziet de mk er ook weer wat opgeruimder uit. 😀


Wat voor woning heeft u? Oud bedrijfspand ofzo? Zijn of waren het meerdere woningen? Weet u wat van de geschiedenis? 

Dank voor de reactie. Zie ook andere reactie. Is is met aangrenzend winkelpand. Alles gedateerd en doorgelust jaren jaren geleden. En bij elke update maar weer doorgelust denk ik. Knopen knopen knopen! 😆


Lijkt wel alsof de doos op de eerste foto in de stuc zit. Als je die weg haalt heb je misschien een put in de muur.


Lijkt wel alsof de doos op de eerste foto in de stuc zit. Als je die weg haalt heb je misschien een put in de muur.

Probleem voor later. 😌 Persoonlijk vind ik dit ook niet zo mooi als je hele kamer toch opnieuw gestuct wordt. 


Succes er meer @Ad Van Vreede. :)


Die Homevox is inderdaad een oude ISDN huiscentrale en zou ook wel weg kunnen, ISDN bestaat namelijk vrijwel niet meer. Daardoor vermoed ik dan ook dat de het PTT-kastje in de woonkamer ook oude binnengeleidingen zijn. Zeker ben ik hier echter niet van.

Deze Homevox 1-4 S is volgens mij geen ISDN-centrale, maar een 'gewone’ analoge centrale. En zou dus in principe geplaatst kunnen worden achter de analoge telefoonaansluiting van een modem. Als de Homevox nog werkt natuurlijk… :wink:

Piet.


Die Homevox is inderdaad een oude ISDN huiscentrale en zou ook wel weg kunnen, ISDN bestaat namelijk vrijwel niet meer. Daardoor vermoed ik dan ook dat de het PTT-kastje in de woonkamer ook oude binnengeleidingen zijn. Zeker ben ik hier echter niet van.

Deze Homevox 1-4 S is volgens mij geen ISDN-centrale, maar een 'gewone’ analoge centrale. En zou dus in principe geplaatst kunnen worden achter de analoge telefoonaansluiting van een modem. Als de Homevox nog werkt natuurlijk… :wink:

Piet.

Ahja dat is waar ook! Ik gok dat ik in de war was met de Quattrovox, die zijn volgens mij wel weer veelal ISDN.

 

Potver, nu wil ik er een om een intern telefoonnetwerk in mijn huis aan te leggen. Gewoon omdat het kan. Ik en oude meuk 😂


Die Homevox is inderdaad een oude ISDN huiscentrale en zou ook wel weg kunnen, ISDN bestaat namelijk vrijwel niet meer. Daardoor vermoed ik dan ook dat de het PTT-kastje in de woonkamer ook oude binnengeleidingen zijn. Zeker ben ik hier echter niet van.

Deze Homevox 1-4 S is volgens mij geen ISDN-centrale, maar een 'gewone’ analoge centrale. En zou dus in principe geplaatst kunnen worden achter de analoge telefoonaansluiting van een modem. Als de Homevox nog werkt natuurlijk… :wink:

Piet.

Ahja dat is waar ook! Ik gok dat ik in de war was met de Quattrovox, die zijn volgens mij wel weer veelal ISDN.

 

Potver, nu wil ik er een om een intern telefoonnetwerk in mijn huis aan te leggen. Gewoon omdat het kan. Ik en oude meuk 😂

De Quattrovox is inderdaad een ISDN-beestje.

Ik heb hier nog twee ISDN-telefoontoestellen in gebruik, die zijn aangesloten op een intern ISDN-netwerk. Dat netwerk is nog een overblijfsel uit de tijd dat ik een ISDN-aansluiting bij KPN had. Het interne ISDN-netwerk wordt aangestuurd vanuit een Fritz!Box 7490-modem met S0-bus. Werkt perfect. :thumbsup:

Daarnaast heb ik nog een Smartvox en een Quattrovox (van PTT Telecom...) in de kast staan. Die kan ik mooi gebruiken om een analoog toestel op het ISDN-netwerk aan te sluiten als een van de twee ISDN-toestellen het begeeft. :wink:

Piet.


De Quattrovox is inderdaad een ISDN-beestje.

Ik heb hier nog twee ISDN-telefoontoestellen in gebruik, die zijn aangesloten op een intern ISDN-netwerk. Dat netwerk is nog een overblijfsel uit de tijd dat ik een ISDN-aansluiting bij KPN had. Het interne ISDN-netwerk wordt aangestuurd vanuit een Fritz!Box 7490-modem met S0-bus. Werkt perfect. :thumbsup:

Daarnaast heb ik nog een Smartvox en een Quattrovox (van PTT Telecom...) in de kast staan. Die kan ik mooi gebruiken om een analoog toestel op het ISDN-netwerk aan te sluiten als een van de twee ISDN-toestellen het begeeft. :wink:

Piet.

Gaaf!


Hallo @P.J.M. van der Vooren , ik heb eventueel nog een ISDN Siemens kantoortoestel, als je die wilt overnemen stuur even een PM.

Zoiets als deze:

 


Die Homevox is inderdaad een oude ISDN huiscentrale en zou ook wel weg kunnen, ISDN bestaat namelijk vrijwel niet meer. Daardoor vermoed ik dan ook dat de het PTT-kastje in de woonkamer ook oude binnengeleidingen zijn. Zeker ben ik hier echter niet van.

Deze Homevox 1-4 S is volgens mij geen ISDN-centrale, maar een 'gewone’ analoge centrale. En zou dus in principe geplaatst kunnen worden achter de analoge telefoonaansluiting van een modem. Als de Homevox nog werkt natuurlijk… :wink:

Piet.

Ik laat hem hangen onder het mom: hij hangt niemand in de weg en je weet nooit. 😆


@P.J.M. van der Vooren je mag mijn “meuk” zo komen halen hoor. 👍🏻😊


@P.J.M. van der Vooren je mag mijn “meuk” zo komen halen hoor. 👍🏻😊

Misschien iets voor @NHendriks ?


@P.J.M. van der Vooren je mag mijn “meuk” zo komen halen hoor. 👍🏻😊

Misschien iets voor @NHendriks ?

Ooh hoeft niet hoor, het was meer een wild idee in mijn hoofd maar totaal niet handig en vooral overbodig om uit te voeren. In mijn huis is het helaas ook niet zo gemakkelijk om wat bekabeling te trekken aangezien ze de term ‘loze leiding’ nog niet kende in 1924 toen ze mijn woning aan het bouwen waren. Plus, ik heb maar één vaste telefoon en die ligt standaard in de bus omdat ik die voor het werk gebruik.


Ben mijn tuin aan het opknappen en zag zo een oud ptt kastje .. wat is dit precies en mag ik dit wel weghalen ?

Wie moet ik anders hierover bellen?

 


@Ward_  ???


Dat mag je zeker niet weghalen!

Dat is een koperverdeelkastje voor een aantal woningen in de buurt. Het oude STAP58 netwerk zo te zien. Helaas nog altijd wel in werking…

Je kan proberen contact te zoeken met de Infra afdeling op 0800-0150 en aangeven wat het probleem is. Geef dan ook maar aan dat het zo te zien een STAP58 kastje is.