Skip to main content
Beantwoord

Kan ik de wifi uitzetten op de Box 12 en alleen de SuperWifi punten gebruiken?

• February 3, 2026
  • 15 reacties
  • 82 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, is het mogelijk om de wifi op de V12 uit te zetten en dan een SuperWifi 2 AP te gebruiken i.p.v de wifi op de V12.
Heb namelijk een slechte verbinding aan de andere kant van de woonkamer. De woonkamer is 8,5 meter langĀ  en de modem bevind zich gewoon voor in de hoek van de woonkamer. Maar aan de andere kant heb ik bijna elke keer problemen met het Wifi signaal. Die valt regelmatig weg.

Het signaal van de V12 is gewoon erbarmelijk slecht en mijn keukenĀ apparatuur is heel vaak zijn verbinding kwijt. Voor de rest heb ik op elke verdieping een SW2 staan, wil dat dus nu ook in de woonkamer doen, maar dan lijkt het me beter om die van de V12 uit te zetten.

Beste antwoord door Erik van KPN

Hey ​@supernova, goede vragen! Ik zie dat je inmiddels geholpen bent met je vraag. Ik vat het hier even samen, ook voor meelezers.

Ā 

Ja, je kunt de wifi uitzetten op je modem en aanlaten op je SuperWifi. Dat gaat als volgt:

1. Open een browser en ga naarĀ 192.168.2.254Ā ofĀ mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links opĀ Wifinetwerk
  4. Klik op het tabbladĀ Wifisignaal

Ā 

Met het schuifje kun je dan de wifi van het modem uitzetten.Ā Gebruik je Wifipunten van KPN? Dan krijg je vervolgens deze pop-up:

Hier moet je dan de keus maken of je wifi wilt uitzetten alleen op je modem, of ook op alle KPN Wifipunten.

Kiezen voor ā€˜Alleen dit apparaat’ zorgt ervoor dat je Wifipunten nog wel wifi uitzenden. Een ervan moet dan wel bekabeld worden aangesloten.

Wel is het zo dat ook in dit geval je modem de master blijft van het netwerk. Dus aanpassingen in de wifi-instellingen doe je alsnog op je modem.

Ā 

Deze instellingen blijft behouden als je modem herstart. Bij een reset gaat de wifi wel weer aan.

Ā 

Meer informatie over hoe en wat je qua wifi kunt aanpassen in je modem lees je hier:

Ā 

En in het algemeen vind je links naar aanvullende artikelen over verschillende instellingen hier:

Ā 

15 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 3, 2026

Beste ​@supernovaĀ het probleem is niet jouw modem, maar de te grote afstand.

Voor een goede draadloze ontvangst is in de regel een afstand van ongeveer maximaal 5 meter aan te houden, dus in jouw geval in de ene deel van de kamer de wifi van de modem en in het andere deel van de kamer de wifi van een extra wifipunt.

Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 3, 2026

Beste ​@supernovaĀ het probleem is niet jouw modem, maar de te grote afstand.

Voor een goede draadloze ontvangst is in de regel een afstand van ongeveer maximaal 5 meter aan te houden, dus in jouw geval in de ene deel van de kamer de wifi van de modem en in het andere deel van de kamer de wifi van een extra wifipunt.

Ā 

5 meter is voor de meeste AP’s geen probleem en nu ik de V12 in gebruik heb, is het probleem aanwezig… Had al eens in combinatie met een fritzbox een SW2 er staan en dat ging prima.Ā 
Om nu een SW2 in de keuken te plaatsen, geen netwerk aansluiting iin de buurt en of de vrouw dat leuk gaat vinden.

• February 3, 2026

Het kan. Maar dan moet de SuperWiFi natuurlijk wel bekabeld aangesloten zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 3, 2026

Het kan. Maar dan moet de SuperWiFi natuurlijk wel bekabeld aangesloten zijn.

Dan vraag ik me af hoe, er zit nietr een echte optie in en begreep dat als je de stroom er vanaf haalt en er weer opzet hij gewoon weer aanstaat op het modem. :-(

Ā 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 3, 2026

Beste ​@supernovaĀ als de stroom een keer van het modem af gaat, gaat de wifi echt niet van aan.

Dat kan wel gebeuren bij een firmware update en/of een totale reset, dus niet alleen van aan/uit.

Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 4, 2026

Het is allemaal leuk en aardig, maar hoe zet je het uit op de V12 met de nieuwste firmware. In de web interface is niets te vinden, om de wifi van het modem uit te zetten.

Zie veel verschillende dingen en opties, maar niets is echt duidelijk er over. Een ding zie je wel vaak terug… Het kan niet.

MIsschien weer terug naar de Fritzbox in combinatie met de SW2 AP’s, dan is het waarschijnlijk een lastige zaak om ze up to date te houden met de laatste firmware’s.

Ā 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 4, 2026

Het is allemaal leuk en aardig, maar. hoe zet je het uit op de V12 met de nieuwste firmware. In de web interface is niets te vinden, om de wifi van het modem uit te zetten.

Ā 

Op de beginpagina, genaamd overzicht, kun je de wifi uitzetten en krijg je de vraag alleen op dit apparaat, modem dus, of tevens op alles wifi extenders. ​@supernovaĀ 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 4, 2026

Het is allemaal leuk en aardig, maar. hoe zet je het uit op de V12 met de nieuwste firmware. In de web interface is niets te vinden, om de wifi van het modem uit te zetten.

Ā 

Op de beginpagina, genaamd overzicht, kun je de wifi uitzetten en krijg je de vraag alleen op dit apparaat, modem dus, of tevens op alles wifi extenders. ​@supernovaĀ 

Kijk dat is een duideliik antwoord, had het wel gezien, maar wist niets van die vraag, meeste is met wifi aangesloten. Dus geen wifi, geen beheer.Ā šŸ˜‚ ( Heb niet zo snel een computer met vaste aansluting, misschien toch maar eens regelen.)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 4, 2026

Beste ​@supernovaĀ als je een superwifi bekabeld aangesloten laat op de modem en je zet alleen de wifi op de modem uit, heb je geen bekabelde computer nodig want de wifipunten behouden immers hun draadloze verbinding.

Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 4, 2026

Beste ​@supernovaĀ als je een superwifi bekabeld aangesloten laat op de modem en je zet alleen de wifi op de modem uit, heb je geen bekabelde computer nodig want de wifipunten behouden immers hun draadloze verbinding.

Ā 

Daar kwam ik nu wel achter. Had het gewoon moeten proberen. Maar alles draait nu zo als ik wil en heb nu ook in de andere hoek van de kamer een prima wifi signaal.

Ā 

bedankt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 4, 2026

Beste ​@supernovaĀ bedankt voor de update en goed om te lezen dat alles nu naar tevredenheid werkt.

Ā 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 5, 2026

Hey ​@supernova, goede vragen! Ik zie dat je inmiddels geholpen bent met je vraag. Ik vat het hier even samen, ook voor meelezers.

Ā 

Ja, je kunt de wifi uitzetten op je modem en aanlaten op je SuperWifi. Dat gaat als volgt:

1. Open een browser en ga naarĀ 192.168.2.254Ā ofĀ mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links opĀ Wifinetwerk
  4. Klik op het tabbladĀ Wifisignaal

Ā 

Met het schuifje kun je dan de wifi van het modem uitzetten.Ā Gebruik je Wifipunten van KPN? Dan krijg je vervolgens deze pop-up:

Hier moet je dan de keus maken of je wifi wilt uitzetten alleen op je modem, of ook op alle KPN Wifipunten.

Kiezen voor ā€˜Alleen dit apparaat’ zorgt ervoor dat je Wifipunten nog wel wifi uitzenden. Een ervan moet dan wel bekabeld worden aangesloten.

Wel is het zo dat ook in dit geval je modem de master blijft van het netwerk. Dus aanpassingen in de wifi-instellingen doe je alsnog op je modem.

Ā 

Deze instellingen blijft behouden als je modem herstart. Bij een reset gaat de wifi wel weer aan.

Ā 

Meer informatie over hoe en wat je qua wifi kunt aanpassen in je modem lees je hier:

Ā 

En in het algemeen vind je links naar aanvullende artikelen over verschillende instellingen hier:

Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 5, 2026

Het scheelt dat ik alle AP’s bekabeld heb aangesloten. Doe ik al standaard. ;-)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 18, 2026

Nu enige dagen uitstaan op de V12 eb het werkt prima, maar de V12 laat het niet altijd even goed zien en dat kan verwarrend zijn voor mensen, zoals te zien is in het plaatje. Enige wat klopt is de Extra Wifi 5GHz, die staat inderdaad uit, maar de rest is gewoon aan. Maar niet volgens de V12.

Ā 

Ā 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 20, 2026

Dank voor je feedback daarover, Supernova! Dat zou moeten kloppen, dus nemen we mee.Ā