Skip to main content
Vraag

Kan ik een tweede glasvezelaansluiting krijgen in mijn bedrijfspand?

• September 24, 2026
  • 3 reacties
  • 55 keer bekeken

Wij zitten in een bedrijfspand met een glasvezelaansluiting (FTTH). Bij de meterkast hangt het aansluitpunt, en ik zie dat daar vier vezels op uitkomen die doorlopen naar onze serverruimte. Wij hebben op dit moment één abonnement.

Mijn vragen:

1. Hoe kan ik nagaan hoeveel van die vezels daadwerkelijk doorlopen tot de wijkcentrale en hoeveel er in gebruik zijn? Of kan het zijn dat vezels bij ons blind eindigen?
  2. Als er vezels vrij en bruikbaar zijn, kunnen wij daar dan een tweede, losstaand abonnement op afnemen naast de bestaande aansluiting? Krijgen we dan twee keer de volledige snelheid, of wordt de capaciteit gedeeld?
  3. We overwegen een tweede verbinding als uitwijk bij storing. Loopt dat dan nog steeds via dezelfde kabel en dezelfde wijkcentrale? Met andere woorden: zou een storing daar beide verbindingen raken, of zijn de vezels van elkaar gescheiden?
  4. Kan een andere provider dan KPN ook op zo'n vrije vezel leveren, of kan dat alleen via het KPN-netwerk?
  5. Is een extra aansluiting een reguliere aanvraag, of moet er eerst gemeten of geactiveerd worden? En hoe lang duurt dat ongeveer?

Ik verneem het graag!

3 reacties

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 24, 2026

Je kan 4 zakelijke lijnen aanvragen  maar het blijft 1 kabel. Wordt deze in de straat kapot getrokken zijn al je 4 lijnen dood. Beter neem je een zakelijk vdsl voor backup. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Medewerker KPN Escalaties
  • September 24, 2026

Hoi Maikel,

Standaard wordt 1 aansluiting per adres aangesloten, echter is het zeker mogelijk extra aansluitingen aan te vragen. Dit gaat via een haalbaarheidsonderzoek en dan kiezen voor extra aansluiting. Deze “extra” aansluitingen krijgen dan een unieke identificatie wat doorgaans kamernummer wordt genoemd. Ook al hoeft dit niet per definitie een andere kamer te zijn. Dit is relevant als je na de aanleg een abonnement wil aanvragen op deze extra aansluiting. https://netwerk.kpn.com/formulieren/haalbaarheidsonderzoek-aanvraag/#adres

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 24, 2026

dit is ook geen “standaard” FttH aansluiting. deze glasvezel is een groot zakelijke glasvezel. hier kan dus een grootzakelijk abonnement op worden afgenomen.

het beste kun je deze vragen voorleggen aan jullie accountmanager.

het feit blijft inderdaad wel dat deze 4 vezels door dezelfde buis lopen. dus als deze kapot getrokken wordt, zijn ze alle 4 kapot.

afhankelijk van hoe jullie verbinding nu aangesloten is, unidirectioneel of bidirectioneel. worden er nu 1 of 2 vezels gebruikt voor de huidige internet verbinding.