Skip to main content
Beantwoord

Kan ik gepland KPN glasvezel onderhoud vooraf bekijken?

• July 8, 2026
  • 6 reacties
  • 98 keer bekeken

Roel84
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik ga van 10 tot 17 juli op vakantie. Op mijn glasvezel internetverbinding (V10A modem) draait de deurbel, camera's, aircosysteem voor de huisdieren etc. Ik wilde graag kijken of er komende week geen onderhoud staat gepland, omdat als de internetverbinding weg kan vallen ik mogelijk maatregelen moet treffen op voorhand.

Kan ik dit ergens zelf zien?
Kan een medewerker van KPN zien of er niks in de planning staat voor mijn vakantieweek?

Ik krijg vaak wel een sms als aankondiging, maar dan is dat vaak voor de dag erna.
Zou fijn zijn als je zoiets krijgt een week vantevoren, maar ik denk niet dat wij als klant dat kunnen instellen? 

Houdoe en bedankt 

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Roel84 ,

Je kunt dit niet zelf zien. Je ontvangt altijd bericht als er bij jou in de buurt onderhoud wordt uitgevoerd. Dit zijn geautomatiseerde berichten die verstuurd worden zo gauw het onderhoud definitief gepland staat.

Wanneer en hoe wordt onderhoud gepland?

Onderhoud wordt minimaal drie weken van tevoren gepland. Dat betekent dat er minstens drie weken zit tussen het plannen en het moment dat het onderhoud daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Er wordt dan gecontroleerd of het onderhoud op dat moment gedaan kan worden, en of verschillende afdelingen elkaar niet in de weg zitten. 

bron: 

6 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 8, 2026

Die SMS krijg je toch een week van tevoren, ​@Roel84?

Overigens heeft dat onderhoud bij mij nog nooit tot uitval van apparatuur geleid.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 8, 2026

Hallo ​@Roel84 ,

Je kunt dit niet zelf zien. Je ontvangt altijd bericht als er bij jou in de buurt onderhoud wordt uitgevoerd. Dit zijn geautomatiseerde berichten die verstuurd worden zo gauw het onderhoud definitief gepland staat.

Onderhoud wordt minimaal drie weken van tevoren gepland. Dat betekent dat er minstens drie weken zit tussen het plannen en het moment dat het onderhoud daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Er wordt dan gecontroleerd of het onderhoud op dat moment gedaan kan worden, en of verschillende afdelingen elkaar niet in de weg zitten. 

bron: 

Roel84
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • July 8, 2026

Die SMS krijg je toch een week van tevoren, ​@Roel84?

Overigens heeft dat onderhoud bij mij nog nooit tot uitval van apparatuur geleid.

Hallo ​@Roel84 ,

bron: 

Hallo beiden,

Ik kreeg de laatste keren overdag een sms en in de nacht waren dan de werkzaamheden. Ik had destijds vantevoren geen aankondiging gekregen. 

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 8, 2026

Ik denk dat vooral het volgende stukje uit het genoemde artikel hier belangrijk is:

Als er iets bijzonders speelt, wanneer we bijvoorbeeld dingen zien die niet goed gaan, dan kan het wel vlotter. Onderhoud wordt meestal 's nachts uitgevoerd. In dringende situaties wordt dan overwogen: wachten we tot de eerstvolgende nacht, of gaan we direct bezig? Dat hangt af van de situatie.

Het kan dus voorkomen dat er tijdens je vakantie onderhoud wordt uitgevoerd. Bij een consumenten abonnement kan KPN geen volledig ononderbroken verbinding garanderen. Wanneer een internetverbinding tijdens je afwezigheid echt noodzakelijk is, zou je kunnen kijken naar een aanvullende back-upverbinding, bijvoorbeeld via een MiFi-router. Of die investering voor jou de moeite waard is, blijft natuurlijk een persoonlijke afweging. De kans dat je er daadwerkelijk gebruik van moet maken is klein, maar niet uitgesloten.

Roel84
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • July 8, 2026

Ik denk dat vooral het volgende stukje uit het genoemde artikel hier belangrijk is:

Als er iets bijzonders speelt, wanneer we bijvoorbeeld dingen zien die niet goed gaan, dan kan het wel vlotter. Onderhoud wordt meestal 's nachts uitgevoerd. In dringende situaties wordt dan overwogen: wachten we tot de eerstvolgende nacht, of gaan we direct bezig? Dat hangt af van de situatie.

Het kan dus voorkomen dat er tijdens je vakantie onderhoud wordt uitgevoerd. Bij een consumenten abonnement kan KPN geen volledig ononderbroken verbinding garanderen. Wanneer een internetverbinding tijdens je afwezigheid echt noodzakelijk is, zou je kunnen kijken naar een aanvullende back-upverbinding, bijvoorbeeld via een MiFi-router. Of die investering voor jou de moeite waard is, blijft natuurlijk een persoonlijke afweging. De kans dat je er daadwerkelijk gebruik van moet maken is klein, maar niet uitgesloten.

Ik gok dat het nachtelijk onderhoud wat ze toen bij mij hebben uitgevoerd misschien sneller nodig was door dat iets defect was oid. 

In mijn veronderstelling krijg ik echter altijd pas vlak vantevoren de SMS "we gaan werken aan het netwerk". Maar ik lees hier dat je niet kan instellen dat deze eerder komt.

Mini niet nodig. Als modem even uit en aan gaat dan vindt modem wel weer de camera's, airco, eufybel etc. Zoals ik lees is de kans dat een modem het niet doet na werkzaamheden ook klein; wordt backstage goed in de gaten gehouden begrijp ik

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Roel84, leuk dat je hier een topic voor aanmaakt en fijn dat je al zoveel reacties hebt gekregen. 🙂

De keren dat er bij mij onderhoud was en het modem offline ging kwam alles daarna ook weer online dus ik ga er vanuit dat het bij jou ook goed komt.
Als je apps hebt voor de smart apparatuur kun je ook altijd controleren of alles online is/blijft en anders iemand die de sleutel heeft even vragen om langs te gaan. 
Ik krijg van een vriend van mij soms ook een appje als hij op vakantie is, dan heeft zijn robotstofzuiger het WC papier opgegeten wat door de katten is losgetrokken bijvoorbeeld. 😄 Hopelijk heb jij ook zo iemand in de buurt, mocht het nodig zijn. 

In elk geval veel plezier op vakantie gewenst en veilige reis morgen! 🏖️