Skip to main content
Vraag

Kan ik het IP-adres meenemen bij een verhuizing?

• February 22, 2026
  • 6 reacties
  • 37 keer bekeken

Jaren geleden zodra we bij KPN klant werden een static IP adres aangevraagd ipv dynamic, dit was met een paar uur geregeld, heb het nu al dikke 10 jaar of zo. 
De reden was mijn servers en dat ik geen zin heb om constant mijn IP naar de cliënt toe te updaten als het niet nodig is.

Maare … ik zit nu nog thuis bij mijn moeder, de account, alles, staat ook op haar naam, ze betaalt er ook voor.
Verder ben ik als het ware de beheerder .. want ze kan zelf nog amper een e-mailtje versturen.

Nou is de vraag, als ik uit huis ga, kan ik dan dit IP adres wat hier nu is meenemen ?

Mijn moeder heeft er geen belang bij, ze weet niet eens wat het is, voor haar maakt ook het hebben van static of dynamic niks uit.
Als ik op mijn eigen nieuwe adres zelf ook een abbo neem van KPN, kan dit IP adres dan hiervandaan worden gehaald en worden gelinkt aan mijn eigen nieuwe verbinding ?

Theoretisch gezien zou dit moeten kunnen, helemaal als beide adressen onder “1 beheer” vallen van beide kanten (ISP en ik als klant).

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 22, 2026

Hallo ​@stealhtfire , als consument heb je per definitie uitsluitend een dynamisch IP adres, dat in de praktijk bijna nooit wijzigt, behalve bij een verhuizing of wijziging van drager, van koper naar glas bijvoorbeeld.

Binnen je MijnKPN kun je aangeven dat je een seintje krijgt als je IP wijzigt.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 22, 2026

En verder is het ook handiger dat je DDNS instelt. Dan kun je die gebruiken en als het ip ooit veranderd hoef je niets aan te passen bij cliënten. Dan blijven je services op bijvoorbeeld stealhtfire.duckdns.org o.i.d. beschikbaar. 

En als je een eigen domeinnaam hebt kun je daar ook een DNS record aanmaken zodat dit een vast gegeven blijft (b.v. kantoor.stealhtfire.nl).

Het is nooit handig, zelfs zakelijk niet, om een ip adres als vast gegeven te beschouwen. Daar is DNS voor bedoeld.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

@stealhtfire 

Hoe vaak heb je dat IP adres moeten aanpassen voordat je een statisch IP adres kreeg ?

Nee, ik denk dat dit niet mogelijk is. Je hebt over “als ik ook een KPN abonnement neem”. Tja, dan krijg je gewoon een nieuw IP adres omdat dat oude IP adres bij jouw moeder blijft.  Dan zul je - jammer maar helaas - die IP adressen opnieuw moeten doorgeven/instellen en dan opnieuw om een statisch IP adres moeten vragen. Zie verder het antwoord van ​@JanD 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

Als particulier kan je geen vast IP adres vragen. Een ip adres van een andere klant overnemen gaat sowieso niet (ook niet als zakelijke klant). Een ip adres is meestal regionaal verbonden (wegen efficiëntie van routing), men routet het hele subnet en niet enkele ip adressen.

Een eigen domain kost paar euro per maand, dynamische DNS dienst is zelfs gratis te krijgen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

@stealhtfire 

Zie ook het antwoord van ​@rvk01 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

Anderen zeggen al: neem een eigen domein. En stel de TTL bij DNS niet te hoog in.

Nog niet overtuigd? Als je eigen servers kunt beheren, dan kun je ook leren om e-mail voor een eigen domein te beheren. Dat hoef je niet op een eigen server te doen; KPN ondersteunt ook een eigen domein op hun servers, die je al gratis kunt gebruiken. En zo zijn er meer aanbieders. Dus doe jezelf een lol, kom los van een e-mailadres van je provider of de big tech.