Skip to main content
Beantwoord

Kan ik mijn Odido/Reggefiber kastje laten hangen na overstap naar KPN?

• January 6, 2026
  • 12 reacties
  • 82 keer bekeken

Ik ga vanaf 28 januari over naar KPN vanaf Odido. Daar heb ik zin in! Maar: ik zag dat in mijn KPN pakket ook een MC naar UFTU kastje mee wordt geleverd.

Ik heb nu ook al glasvezel dus vandaar de vraag: kan ik mijn bestaande apparatuur niet gewoon laten hangen? Odido gebruikt namelijk hetzelfde netwerk en ik dacht: kan deze gele kabel niet gewoon in mijn V12 Box van KPN? Ik kon op het forum en internet geen voorbeelden vinden van mijn situatie dus vandaar even zo de vraag.

TL;DR: Moet ik op dag van aansluiting het nieuwe kastje gebruiken of alleen  het modem vervangen?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Die gele kabel is een glasvezelkabelje. In de ftu zit een koppelbusje waar normaliter de NT (MC) overheen gaat. Maar odido heeft dus een oplossing bedacht met een losse NT. Deze verbindt natuurlijk niet draadloos met het glasvezel dus hun steken in het koppelbusje een eigen glasvezel draadje en verlengen daarmee onze glasvezel. Die kan je dus net zoals de NT van odido gewoon verwijderen en retour sturen.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • January 6, 2026

@Pim1896 

het ligt er maar net aan welk type glasvezel je krijgt van KPN, AON of XGS-PON. het kastje welke je nu hebt van ODIDO is alleen geschikt voor AON, deze gaat dus niet werken op XGS-PON. en wellicht dat ODIDO hun apparatuur ook weer graag retour ontvangt, dan zul je hem dus sowieso terug moeten sturen.

mijn advies is dus om gewoon de (O)NT van KPN te gebruiken die je krijgt opgestuurd. dan weet je ook zeker dat deze goed werkt op het KPN netwerk.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 6, 2026

@Pim1896 

het ligt er maar net aan welk type glasvezel je krijgt van KPN, AON of XGS-PON. het kastje welke je nu hebt van ODIDO is alleen geschikt voor AON, deze gaat dus niet werken op XGS-PON. en wellicht dat ODIDO hun apparatuur ook weer graag retour ontvangt, dan zul je hem dus sowieso terug moeten sturen.

mijn advies is dus om gewoon de (O)NT van KPN te gebruiken die je krijgt opgestuurd. dan weet je ook zeker dat deze goed werkt op het KPN netwerk.

+ dan heb je "garantie"

Als je een probleem krijgt met de apparatuur van ODIDO kan de klantenservice je niet helpen en een monteur rekent €80 voorrijkosten. Beide is niet het geval met ons eigen kastje.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 6, 2026

@joey92 ​@Ik_Combineer 

Check, heldere antwoorden en een fijne kennismaking met de community hier! Bedankt daarvoor.

Even checken of ik het goed snap:

1. Media converter ertussenuit (en eventueel retour)
  2. Gele kabel ertussenuit
  3. Moet ik dan nog iets met de geel blauwe kabel? Die gaat nu ook nog van FTU naar MC
  4. Linker kap van de FTU af (volgens de Installatiehandleiding)
  5. de “1x aansluitpunt MC voor UFTU” daar op zetten volgens de Installatiehandleiding
  6. Rode draad erop naar modem
  7. ??
  8. Profit :) 

Klopt het zo? En dan gok ik dat dat “1x Aansluitpunt MC voor UFTU” eigenlijk ervoor zorgt dat de MC IN het kastje zit ipv erbuiten?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 6, 2026

Mc = mediaconverter, dat is de naam welke KPN aan het glasvezelkastje heeft gegeven.

Verder is het helemaal juist met je stappenplan.

• January 6, 2026

@joey92 als bij jouw net als bij mij geen 4Gb leverbaar is dan is het nagenoeg zeker nog AON en komt er een nt ( de mediaconverter)  op de ftu. Daaruit gaat een netwerkkabel naar de Box12.

Ik lees op het Odido forum dat zij doorgaans de mediaconverter wel retour willen. In tegenstelling tot KPN waar je dit bij een overstap en zelfs een verhuizing kan achterlaten.

Die gele kabel kan je niet veel meer mee.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 6, 2026

@Ik_Combineer Check! Moet ik alleen nog even uitzoeken wat ik met die ‘extra’ gele kabel doe die nu vanaf de FTU naar de MC gaat. Daar zie ik in de Installatiehulp niks over helaas. Of heb jij een idee?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 6, 2026

Die gele kabel is een glasvezelkabelje. In de ftu zit een koppelbusje waar normaliter de NT (MC) overheen gaat. Maar odido heeft dus een oplossing bedacht met een losse NT. Deze verbindt natuurlijk niet draadloos met het glasvezel dus hun steken in het koppelbusje een eigen glasvezel draadje en verlengen daarmee onze glasvezel. Die kan je dus net zoals de NT van odido gewoon verwijderen en retour sturen.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • January 6, 2026

Die gele kabel heb je in de nieuwe situatie niet nodig. Deze komt los op het moment dat je het linker kapje verwijderd. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 6, 2026

1 topic, 3 monteurs. Lekker bezig dit 😍

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

@Ik_Combineer Check! Moet ik alleen nog even uitzoeken wat ik met die ‘extra’ gele kabel doe die nu vanaf de FTU naar de MC gaat. Daar zie ik in de Installatiehulp niks over helaas. Of heb jij een idee?

Daar doe je niets mee. Die hoort bij die oude MC. De nieuwe MC is er een die over de FTU heen schuift (ik denk van boven naar beneden) en daarbij de MC en FTU dus een geheel vormen. Vandaar gaat er een gewone ethernetkabel maar de router.

(Met 3 antwoorden in 1 minuut 😂)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 6, 2026

Wat een hulp! ​@Ik_Combineer ​@eagle3824 en ​@rvk01. Dank voor alle antwoorden. Ben me er bewust van dat ik wat vroeg ben (oeps) maar als er iets niet klopt, weet ik dat altijd liever op tijd. Dag zonder internet worden we niet vrolijk van haha.

Bedankt allen!!! En mochten er monteurs zijn van jullie die de weg op moeten deze week: be safe!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 6, 2026

Dankjewel! Voor ons is het werken van huis niet echt mogelijk nee. Wel zijn gelukkig onze glasvezel naar binnen brengen afspraken voor deze week allemaal geannuleerd / herpland. Vervelend voor klanten maar om nu buiten te gaan graven is echt geen doen. 

Heel veel succes met de installatie.