Skip to main content
Beantwoord

Kan ik mijn oude IS/RA punt vervangen voor een netwerkaansluiting?

• June 3, 2026
  • 8 reacties
  • 132 keer bekeken

Mijn IS/RA bevindt zich in de woonkamer. Dat heb ik lang geleden officieel bevestigd gezien. Het is er zo een, dus gewoon een wandcontactdoos:

Ik heb ontdekt dat de groene kabel weliswaar in de meterkast binnen komt, maar via een PVC-buisje in het plafond in deze wandcontactdoos uit komt.

Ik wil door dat PVC-buisje graag ook een UTP-kabel trekken om het IS/RA punt aan te vullen met netwerksignaal van het modem dat in de meterkast staat. En dan een ander afdek kapje er op.

ADSL gebruik ik al lang niet meer. Dus hier mijn vragen. Ik begrijp dat KPN koper uitfaseert. Maar wanneer? En aangezien KPN eigenaar is van IS/RA punten: wanneer mag ik mijn IS/RA wijzigen/verwijderen?

Ik begrijp dat ik een UTP kabel mag trekken door de PVC-buis waar de groene KPN kabel ligt, en dat ik het afdek kapje ook mag vervangen om er een kapje met RJ11 (of blanco want het wordt uitgefaseerd) en RJ45 van te maken. Maar mag ik de groene kabel uit de PVC-buis halen? Officieel niet, maar ik weet niet wanneer KPN bij mij koper uitfaseert. Als ik die groene kabel mag verwijderen, dan zou dat voor mij het trekken van de UTP kabel zo gigantisch veel makkelijker maken, dus vandaar mijn vraag. Hoe kom ik er achter of bij mij koper is uitgefaseerd is? Ik zag hier in het forum wel wat linkjes met postcode checks, maar die geven niet aan of koper afgesloten is.

Ik kan ook een kabel leggen via plintjes etc, maar deze PVC-buis ligt er toch al. ;-)

Beste antwoord door DaveA

Waarschijnlijk komt de koperkabel via de kruipruimte binnen en loopt deze daarna door een PVC-buis naar het IS/RA-punt dat je in de woonkamer ziet. Je zou kunnen kijken of het mogelijk is om de kabel terug omlaag te trekken richting de kruipruimte. Daarna kun je eventueel vanaf de meterkast een UTP-kabel naar dat punt maken. 

Let er wel op dat je het IS/RA-punt officieel niet zomaar mag verwijderen of aanpassen zonder toestemming, omdat dit punt eigendom is van KPN. Voor dit soort aanpassingen kun je het beste toestemming vragen via mijnaansluiting.nl

8 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

De groene kabel is van de lokale coax provider, kpn gebruikt geen groene kabels.

rvk01
Slimmerik
  • June 4, 2026

Maar het doosje wat in de openingspost getekend is, is wel van KPN.

KPN komt meestal binnen in de meterkast als een dikke blauwe kabel (soms met een rode en witte strepen). Daar wordt ie dan afgemonteerd. Kan het zijn dat je de verkeerde buis gevolgd hebt vanuit de meterkast?

Misschien is een overzichtsfoto van de meterkast en het doosje handig.

De coax kabel (als die groene dat is) zou je terug kunnen trekken in de meterkast en dan netjes oprollen voor een eventuele volgende bewoner. Maar ik heb het vermoeden dat ook de coax kabel in de meterkast een afmonteerkastje heeft en dat die groene kabel daar gewoon met stekker op zit (was bij mij wel zo).

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 7, 2026

Enorm bedankt voor de antwoorden. Groen zou inderdaad coax moeten zijn ja, dank ​voor dat inzicht. Ik moet toegeven dat ik de KPN aansluiting in de woonkamer in geen jaren heb open gemaakt, dus het doen van de aanname dat de groene kabel daar zit was onjuist. ;-)

Verder is er in de meterkast geen andere (niet-stroom of deurbel) kabel die naar elders in de woning gaat, dus KPN koper zal daadwerkelijk aan mijn woonkamerkant binnenkomen, niet via de meterkast.

Ik zal een andere oplossing bedenken om een UTP-kabel van de meterkast naar mijn woonkamer aan te leggen, hetzij via een bestaande PVC-buis, hetzij via plinten of zo, maar daar kom ik zelf wel uit. Mijn vragen over of koper nog “aan” staat en wat ik wel/niet mag doen met het IS/RA zijn niet meer relevant in deze. Nogmaals veel dank!

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • June 8, 2026

Waarschijnlijk komt de koperkabel via de kruipruimte binnen en loopt deze daarna door een PVC-buis naar het IS/RA-punt dat je in de woonkamer ziet. Je zou kunnen kijken of het mogelijk is om de kabel terug omlaag te trekken richting de kruipruimte. Daarna kun je eventueel vanaf de meterkast een UTP-kabel naar dat punt maken. 

Let er wel op dat je het IS/RA-punt officieel niet zomaar mag verwijderen of aanpassen zonder toestemming, omdat dit punt eigendom is van KPN. Voor dit soort aanpassingen kun je het beste toestemming vragen via mijnaansluiting.nl

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

De doos met 4 gaten is geen IS/RA-punt en mag verwijderd worden, de IS/RA zit op ander plek in huis.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • June 8, 2026

Het komt vaker voor dat de invoerkabel via de kruipruimte direct naar de woonkamer toe gaat, dan is dat gewoon het IS/RA-punt. 

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 8, 2026

in 1 van mijnn vorige huizen was de blauwe kabel direct in de woonkamer afgemonteerd (dus wel degeleijk het ISRA punt ​@TDN !).

Zoals ​@DaveA beschrijft heb ik die kabel netjes eruit gehaald en in de meterkast omhoog gebracht en daar netjes met een ISRA kastje opnieuw afgemonteerd.
Vervolgens een netwerkkabel door de bestaande buis naar dat punt gebracht. 

Werkte allemaal prima.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

De doos met 4 gaten is geen IS/RA-punt en mag verwijderd worden, de IS/RA zit op ander plek in huis.

Hoe kom je hier nou weer bij??