Skip to main content

is het mogelijk  mijn Experiabox V10 kosteloos in te ruilen voor de nieuwe KPN Box 12?

Hallo @RANeeft , nee, dat is niet mogelijk. KPN ruilt alléén defecte modems om en modems die niet meer aan de eisen van KPN voldoen.

Heb je vragen over of problemen met het modem?

Heb je glasvezel of een koperverbinding?


Nee @RANeeft , dat kan niet. KPN ruilt modems alleen om als ze defect zijn. En zelfs dan krijg je soms weer een Experia Box v10. Het is bijv. het enige modem wat pairbonding ondersteunt.


Ik heb glasvezel en las dat de KPN Box12 sneller is en dat je sneller met diverse apparaten tegelijk kunt werken en dat is bij ons handig omdat mijn vrouw en ik vaak tegelijk (thuis) aan het werk zijn.


Dat is meer een marketing verhaaltje dan dat je dit direct gaat merken in de thuissituatie. Je doelt waarschijnlijk op WiFi-6 , maar dat verschilt pas bij grote(re) aantallen devices.

De Experia Box v10 is een prima modem, ook voor het (tegelijk) thuiswerken.

Tot slot blijft staan: KPN ruilt het modem hier niet voor om.


Ik heb glasvezel en las dat de KPN Box12 sneller is en dat je sneller met diverse apparaten tegelijk kunt werken en dat is bij ons handig omdat mijn vrouw en ik vaak tegelijk (thuis) aan het werk zijn.

Hallo @RANeeft , de internetsnelheid wordt gedeeld door het aantal apparaten/mensen dat tegelijk van internet gebruik maakt. Bij te weinig capaciteit kun je je internetsnelheid eens naar boven bijstellen en kijken of je dan beter uit de voeten kunt.

Als je een zogenaamd Hussel-abonnement hebt, kun je dat maandelijks naar boven of beneden bijstellen.

 


 Ik heb overigens 100/100 en denk dat onze mindere snelheid ook  kan ook komen door de twee betonnen vloeren waardoor de wifi heen moet om op de werkkamer op zolder te komen (modem in gangkast).

 

Dank allen voor de antwoorden.


Hallo @RANeeft , bij een glasvezelaansluiting is er geen noodzaak meer om het modem in de meter-/gangkast te houden en kun je heb op een betere plek neerzetten en met een LAN-kabel verbinden met de glasaansluiting.

Je kunt ook de modem op de plek laten staan en verder proberen zoveel mogelijk bekabeld te werken, is sneller, stabieler en veiliger. Met wifi heb je altijd een behoorlijk verlies in snelheid en stabiliteit.

Succes.

 


Hallo @RANeeft , bij een glasvezelaansluiting is er geen noodzaak meer om het modem in de meter-/gangkast te houden en kun je heb op een betere plek neerzetten en met een LAN-kabel verbinden met de glasaansluiting.

 

 

Bij koper ook niet @JanD ,Ook zit het isra soms in de woonkamer zoals bij mijn oudere huis:wink:

Maar ik ben nu zeker weer te bijdehand:)


Hallo @RANeeft , bij een glasvezelaansluiting is er geen noodzaak meer om het modem in de meter-/gangkast te houden en kun je heb op een betere plek neerzetten en met een LAN-kabel verbinden met de glasaansluiting.

Je kunt ook de modem op de plek laten staan en verder proberen zoveel mogelijk bekabeld te werken, is sneller, stabieler en veiliger. Met wifi heb je altijd een behoorlijk verlies in snelheid en stabiliteit.

Succes.

 

 

Klopt… een wifi basisstation kan het beste in het midden van de cirkel waarin alle wifi apparaten zijn. Meestal is dat dus in het midden van het huis. Dat is helaas niet altijd even makkelijk om dat te realiseren in bestaande huizen.

Maar het maakt niet uit of de internet aansluiting glasvezel is of VDSL/ADSL. De hoeveelheid kabels is nog steeds vervelend om naar ‘n centraal punt te moeten trekken met de apparatuur die een internet aanbieder levert.

Daarnaast is er ook nog het probleem dat zo’n beetje alle aanbieders een wifi modem levert op dezelfde (Amerikaanse) kanaal instelling en dus stoort iedereen elkaar. Gooi daar nog een handje vol goedkope repeaters of mesh systemen bij en dan wordt inderdaad de wifi super traag bij iedereen. 

Oplossingen?

  • waar mogelijk vaste apparatuur toch met LAN kabel aansluiten.
  • internetaanbieders moeten hun modems op de Europese kanaal indeling afleveren, rekening houdend met het adres. Elke woning binnen 25 meter een eigen vast kanaal: 1, 5, 9 of 13 op 2,4GHz en op 5GHz ook ieder een eigen kanaal reeks.
  • niet overal mesh en repeater systemen aanbevelen.
  • Wifi 6 voor iedereen. Is veel beter bestand tegen externe stoorbronnen dan Wifi 5 (of lager) bij dezelfde frequentie, locatie en snelheid. Wij hebben ook maar 1 basis-station dat het hele huis voorziet (3 etages) en geen last van uitval of extreme traagheid. Toch hangen er zo’n 20 apparaten aan. Streamen geen probleem.

En wat betreft de Experiabox v10… die moet KPN echt bij iedereen standaard vervangen. Niet zo zeer vanwege de Wifi 5 beperking, maar vooral vanwege het feit dat dit modem 100% Chinees is. Onbetrouwbare firmware.

 


Hallo @obe wat is er mis met wifi 5?


Vandaag 4 uur met kpn gebeld over de wifi.

Bij een expiriabox wifiversterker branden 3 lampjes

bij de andere 2.

kpn heeft supersizing wat ze alleen bij nieuwe contracten cadeau doet.

maar wanneer je een andere router krijgt dan zou je dan toch ook de bijbehorende wifiversterkers moeten krijgen!

we betalen teveel per maand want kpn zegt gewoon; betaal maar wanneer je betere wifi wilt.

met regelmaat valt het tv beeld weg en afgelopen 2 jaar wel 6 of 7 keer aan de bel getrokken. Wanneer de medewerker zegt ik overleg even wordt je in de wacht gezet en valt de verbinding weg.

ook wanneer je weer belt krijg je een sms om via internet te zoeken naar verbeteringen.

de wifi manager stopt halverwege of geeft aan dat het probleem binnen in huis zit maar vervolgens komt er geen oplossing.

ja inderdaad het contract opzeggen wanneer je een maand op vakantie bent en daarna een nieuwe aansluiting aanvragen.

hopeloos…….


Hallo @obe wat is er mis met wifi 5?

Op zich is wifi 5 (802.11ac) prima, het is alleen dat het lang niet zo goed presteert in een gemiddeld woonhuis of flat dan wordt voorgespiegeld. De mix van verstoring door wifi van de buren, overdaad aan repeaters/versterkers en eigen apparaten  die wifi 5 niet of maar beperkt ondersteunen, zorgt vaak voor teleurstelling.
 

Vandaag 4 uur met kpn gebeld over de wifi.

Bij een expiriabox wifiversterker branden 3 lampjes

bij de andere 2.

kpn heeft supersizing wat ze alleen bij nieuwe contracten cadeau doet.

maar wanneer je een andere router krijgt dan zou je dan toch ook de bijbehorende wifiversterkers moeten krijgen!

we betalen teveel per maand want kpn zegt gewoon; betaal maar wanneer je betere wifi wilt.

met regelmaat valt het tv beeld weg en afgelopen 2 jaar wel 6 of 7 keer aan de bel getrokken. Wanneer de medewerker zegt ik overleg even wordt je in de wacht gezet en valt de verbinding weg.

ook wanneer je weer belt krijg je een sms om via internet te zoeken naar verbeteringen.

de wifi manager stopt halverwege of geeft aan dat het probleem binnen in huis zit maar vervolgens komt er geen oplossing.

ja inderdaad het contract opzeggen wanneer je een maand op vakantie bent en daarna een nieuwe aansluiting aanvragen.

hopeloos…….

 

Supersizing is een leuke marketing term, maar je schiet er niets mee op. 

Het vervelende is, is dat KPN (en andere internet aanbieders) strooien met versterkers die in de meeste woningen eigenlijk zinloos zijn. Het is vergelijkbaar met een klein maar druk café waar je iedereen een megafoon geeft met het idee dat iedereen dan z’n eigen gesprek beter gaat verstaan. Niet dus. Een buurman heeft in zijn woning op elke etage 1 of 2 versterkers geplaatst en tot z’n eigen verbazing is het trager geworden. En ik zie dat bij meer mensen.

Zoals ik al eerder zei de oplossing zit ‘m in het volgende:

  • KPN TV ontvangerboxen (IPTV) op ethernet aansluiten, niet per wifi. Die dingen werken vaak niet goed op wifi. 
  • Indien mogelijk, plaats je Experiabox op een meer centralere plek in huis. De meterkast is in de meeste huizen niet centraal en wordt de afstand tot een mobiel apparaat al gauw meer dan 10 meter. 
  • Als de Experiabox in de meterkast moet blijven, dan schakel je de interne wifi uit en koop je een alternatief wifi basis-station dat je met een ethernet kabel wel centraal kunt plaatsen in huis. Bij voorkeur een wifi 6 geschikt apparaat dat minimaal 2x2 MIMO kan.

Bij een groter huishouden met meerdere actieve gebruikers van telefoons en laptops is het geen slecht idee om juist een meer professioneel wifi basis station te nemen in plaats van het geknutsel met versterkers en Explodia boxen. Zoiets als de Zyxel WAX610D om maar iets te noemen. In ons huis hangt maar 1 wifi basisstation centraal (WAX650S) in huis dat ik heb centraal heb opgehangen rekening houdend met de plekken waar men het meeste bezig is. De afstand hemelsbreed tot elk draadloos apparaat is dan 3 tot uiterlijk 7 meter en passeert hooguit twee muren of een vloer. Dat levert dan, ondanks veel stoorbronnen zoals buren en bedrijven bij mij in de buurt, op geschikte wifi 5 apparaten 500-600 Mbps op. Op wifi 6 komt het tegen de 900Mbps aan en aan de grote familie tafel tot het maximum van 1,3 Gbps. Concreet kan er comfortabel snel gekopieerd worden over wifi, terwijl anderen tegelijk streamen en/of online vergaderen.
 


Sinds kort hebben wij kpn+  de ontvangers kunnen wij niet met wifi verbinden omdat wij een V10 hebben .

Met de V12 of fritzbox is dit wel mogelijk. 

Is de V10 wel om te ruilen naar V12?? 


Nee, alleen defecte modems worden vervangen @jeroen en nicky .

Bekabeld aansluiten of een KPN superwifi 2 punt kopen om draadloos te verbinden, bij voorkeur 2 stuks kopen omdat de wifi op de V10 uitgaat bij aansluiten KPN wifipunten


Sinds kort hebben wij kpn+  de ontvangers kunnen wij niet met wifi verbinden omdat wij een V10 hebben .

Met de V12 of fritzbox is dit wel mogelijk. 

Is de V10 wel om te ruilen naar V12?? 

 

Gewoon omruilen wordt niet gedaan, maar een defecte wel… en wat dan “defect” is, is een zeer rekbaar begrip. KPN zou er wel goed aan doen om bij iedereen die Chinese V10 weg te halen - alleen al vanwege de bugs (zoals niet altijd opslaan van instellingen, niet-Europese automatische wifi kanaal keuze) en de spyware controverse. 

Aan de Fritzbox hangt momenteel nog een idote meerprijs in het abonnement. Eigenlijk kun je beter de Fritzbox zelf kopen; de meerprijs die KPN rekent heb je er in ongeveer 2 jaar al uit.

De KPN+ ontvangers kunnen aan wifi, maar dat wil niet altijd even geweldig werken. Het kan de ene dag prima werken en de andere dag irriteer je je aan plotselinge traagheid. Ethernet kabel werkt veel beter. En als ethernet kabel leggen niet praktisch is en er op de plek van de TV nog een coax ligt van “vroeger”, kan men ook wel een ethernet-via-coax doosje gebruiken.

Super-wifi punten kunnen werken, maar is sterk afhankelijk van de omgeving. Het is geen “super” wondermiddel. Zelf heb ik maar 1 wifi station en daarmee kan een AppleTV 4K prima werken, zolang de afstand tot het wifi station binnen de 10 meter blijft in huis.


Gewoon omruilen wordt niet gedaan, maar een defecte wel… en wat dan “defect” is, is een zeer rekbaar begrip. KPN zou er wel goed aan doen om bij iedereen die Chinese V10 weg te halen - alleen al vanwege de bugs (zoals niet altijd opslaan van instellingen, niet-Europese automatische wifi kanaal keuze) en de spyware controverse. 

Dat kan niet altijd @obe want een aantal klanten met een koperverbinding èn pairbonding hebben dit modem nodig, de nieuwere modems ondersteunen geen pairbonding.

Persoonlijk vind ik de V10 de beste modem ooit uitgebracht door KPN en zo denken vele medeforumnleden met mij.


Nou, beste modem zou ik niet zeggen. Laatst nog bij een kennis zo’n ding aangesloten. In een paar dagen tijd meerdere keren DHCP bindingen opnieuw moeten invoeren omdat willekeurig instellingen niet worden opgeslagen of doodleuk verdwijnen. En dat is niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak of hoor van anderen.

Het zou gescheeld hebben als de V10 met de interne DNS de host name van lokale apparaten (zonder mDNS) zou kunnen resolven; werkt ook al niet.

Een Fritzbox doet het beter en naast DECT mogelijkheden ook pair-bonding geschikt. Instellingen blijven netjes opgeslagen en niet zo’n kolossale kast. 

Nee, de V10 heeft dan wel een standaard waar je ‘m rechtop kunt showen in de huiskamer. Sjonge.
 

 

 

 


Och... dat instellingen zomaar spontaan verdwijnen, dat lees je bij alle modems van KPN...


@Nick83 Inderdaad… je zou kunnen verwachten dat de V12, van een andere producent, dergelijke problemen niet meer heeft… maar ja… het lijkt wel alsof dit bewust op verzoek is ingebouwd voor KPN.

KPN zou die ondingen gewoon niet meer moeten uitdelen. 


Reageer