Skip to main content

De ZTE router is van Chinese makelij
China ondersteund Rusland indirect met de oorlog in de Oekraine.
Rusland heeft al middels hacks bij particulieren geprobeerd een BOT Netwerk op te zetten.
IN hoeverre kan ik mijn ZTE router nog met een gerust hart gebruiken, mag ik deze eventueel op eigen kosten vervangen door een ander router?
Welke router is een goede keus?

 

Hoi @Josrie58 ,

Welk ZTE modem heb je?

Heb je glas of koper?En welke KPN-diensten heb je?

Volgens KPN zijn de ZTE modems veilig,Maar ze hebben wel de inkoop van nieuwe producten van ZTE gestaakt.


Ik heb een H369A modem en gebruik TV, mobiel, vast bellen en Internet van KPN

Ik gebruik de koper kabel

 


Maar waar bent u bang voor? Wilt 100% veiligheid? We hebben gezien dat waar we van dachten dat het onmogelijk was toch mogelijk is. Leer leven met het feit dat 100% veiligheid niet bestaat.  Betekent niet dat u geen zorgen hoeft te hebben maar maak er geen obsessie van. Kpn heeft veiligheid hoog in het vaandel staan en zal alles doen om dat zo te houden. 


Een eigen modem is wel mogelijk.

Zie dit topic:

Daarnaast is een fritzbox ook mogelijk,die kan je zelf kopen of huren bij kpn.


@ Joep1965 Net in het nieuws, Rusland heeft al geprobeerd om middels een hack van de netwerken van de gewone Jan modale gebruiker een BOT netwerk op te zetten.
Ik kan mijn eigen computer omgeving zo veilig maken als ik wil, maar als ik potentieel een router heb die een eenvoudige toegang tot mijn systeem heeft, dan heb je toch wel als gewone gebruiker een uitdaging. Je kunt natuurlijk wel alle adviezen opvolgen en zeggen “zorg ervoor dat je de laatste firmware gedownload hebt”. Echter gezien de invloed van de Chinese staat bij de Chinese bedrijven, de innige samenwerking tussen China en Rusland, is het helemaal geen raar scenario als op verzoek van de GRU de laatste update van ZTE een toegang aan de GRU geeft en daarmee een toegang aan mijn systeem, waardoor mijn systeem een onderdeel kan worden van een Russische BOT aanval.
Vandaar dat ik dit potentieel scenario wil voor zijn en mijn ZTE router wil vervangen met een andere router.


Hi @Josrie58, welkom op ons forum. 

Wat een goede en terechte vraag. @Joep1965 verwoordt het al heel mooi: veiligheid staat hier erg hoog in het vaandel. Wij gebruiken op onze modems een eigen firmware. Dit betekent plat gezegd dat we het helemaal aanpassen naar hoe wij het willen hebben. Dit wordt dan ook uitgebreid getest door onze eigen "hackers” voordat onze klanten het gaan gebruiken, zodat we zeker weten dat het veilig is. 

Kortom: geen reden om je zorgen te maken. :relaxed:


Ik snap heel goed wat je bedoeld.Misschien wil KPN je V10 ruilen voor een V10A(taiwan) of box 12(frankrijk,tunisia),maar ik denk het niet.Ik hoor wel goede verhalen over een fritzbox,Misschien is dat wat?Heb je pairbonding?


IK heb inmiddels mijn ZTE modem vervangen door een Fritz!Box. Buiten dat de menu voering veel duidelijker en beter is, geeft het me ondanks de geruststellende antwoorden een prettiger gevoel.
Bedankt voor de info.


Top!

Ik gebruik ZTE ook liever niet nu,Maar gelukkig heb ik een arcadyan modem:)

 


@ Joep1965 Net in het nieuws, Rusland heeft al geprobeerd om middels een hack van de netwerken van de gewone Jan modale gebruiker een BOT netwerk op te zetten.

Voor zover ik kan beoordelen ging dit om tamelijk specifieke routers en heeft de Volkskrant dit groter gemaakt dan nodig.


Ok het is een chaos in de wereld maar laten we het nou nog niet erger maken dan het is. Laten we nou niet doen alsof er met een Fritzbox niks kan gebeuren. Schijnveiligheid noemen ze dat.


Ok het is een chaos in de wereld maar laten we het nou nog niet erger maken dan het is. Laten we nou niet doen alsof er met een Fritzbox niks kan gebeuren. Schijnveiligheid noemen ze dat.

Klopt

Veel glasvezel kastjes zijn ook van ZTE

Waaronder die van mij aangesloten op een fritzbox

 


ZTE is gedeeltelijk in handen van de Chinese overheid. Eigen firmware is leuk hoor maar hardwarematig met een overheidsbudget van de grootste economie ter wereld is het makkelijk om internetgebruik van consumenten te onderscheppen. Huis tuin en keuken ‘hackers’ met een gemiddelde HBO opleiding zullen dit NOOIT vinden. Iran gebruikt ZTE technologie om de bevolking the surveilleren. Mijn bedrijf gebruikt ook geen KPN meer vanwege vertrouwelijke bedrijfsinformatiestromen over ons netwerk.

 

Gebruik van deze onveilige modems is niet meer van deze tijd en KPN loopt als de slome achter met een compleet naïeve houding.


Klinkt een beetje paranoia. U gaat dan neem ik aan ook niet meer naar de Chinees. Het zou zo maar kunnen dat de kok uw gesprekken afluistert. 


ZTE is gedeeltelijk in handen van de Chinese overheid. Eigen firmware is leuk hoor maar hardwarematig met een overheidsbudget van de grootste economie ter wereld is het makkelijk om internetgebruik van consumenten te onderscheppen. Huis tuin en keuken ‘hackers’ met een gemiddelde HBO opleiding zullen dit NOOIT vinden. Iran gebruikt ZTE technologie om de bevolking the surveilleren. Mijn bedrijf gebruikt ook geen KPN meer vanwege vertrouwelijke bedrijfsinformatiestromen over ons netwerk.

 

Gebruik van deze onveilige modems is niet meer van deze tijd en KPN loopt als de slome achter met een compleet naïeve houding.

 

Maar wat bedoel je precies? Heb je anders een voorbeeld voor ons? We doen er namelijk alles aan om het veilig te houden en hebben zelfs een van de betere teams wereldwijd die hier dagelijks mee bezig is. 


Achterdocht en bewust zijn van de gevaren is altijd goed. Maar welke ISP vertrouwt u dan wel? En welke hardware? Kunt u bijvoorbeeld AVM, de fabrikant van de Fritzbox, vertrouwen? Duits. Terwijl juist Duitsland als eerste Europees land wetgeving heeft waarin de overheid mag hacken en zelfs PC’s mag besmetten.

Of Vodafone? Met Engelse roots? Een land dat in spionage samenwerkt met de USA?

Laat uw achterdocht geen paranoia worden. Gewoon zaken die echt privé moeten zijn niet delen in de cloud. Op een harddisk (met backup!) in de kast. En gebruik een pi-hole ad blocker. Gebruik een VPN op internet.

En zoals hierboven genoemd, KPN Security heeft goede mensen in dienst.

Uw opmerking over HBO’ers laat ik bij u. Zeker gezien het feit dat we in NL de beste hogescholen hebben op het gebied van cyber security, zoals de Haagse Hogeschool en de Hanzeschool Zwolle. 


Hallo @Prachtig , dan maak je waarschijnlijk ook geen gebruik (meer) van de sociale media, mobiele telefoons e.d.

Valt me nog mee dat je deze vraag in een openbaar forum stelt, wereldwijd leesbaar voor iedereen, dus ook voor de Chinezen. Volgens mij sta je nu ook al op hun zwarte lijst😎


Er zijn heel veel hackers in de wereld die überhaupt helemaal geen opleiding gehad hebben. En dat zijn nog vaak hele goed ook.