Skip to main content

Kan ik overstappen op glasvezel?

• January 4, 2026
  • 57 reacties
  • 389 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemiddag,

Er is glasvezel gelegt. Hij is aangesloten binnen in het huis. Kan KPN dat nu overzetten? We zijn KPN lid.

Groet Klaas

57 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 4, 2026

In principe gaat het omzetten automatisch. U krijgt bericht als het zover is. Bedenk wel dat er ook een andere kant van de kabel is en de vraag is natuurlijk of die kant ook al klaar is. Er zijn gevallen bekend dat het maanden duurde voordat de andere kant klaar was. U kunt eventueel de klantenservice 0800-0402 en vragen of u over kan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 4, 2026

Beste Joep1965, hartelijk bedankt voor de reactie. Dan is het duidelijk hoe een en ander verloopt en zullen we maar gewoon afwachten. Dankjewel.

KlaasW

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 4, 2026

Wat staat er op de KPN Glasvezelcheck?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 4, 2026

Hoera! Op jouw adres is KPN Glasvezel beschikbaar. Dat is supersnel en super stabiel internet. Met een maximale snelheid van

4 Gbit/s4 Gbit/s

Dit staat er!!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 4, 2026

Ik raad aan om 0800-0402 te bellen met de vraag of je kan worden omgezet. Binnenkort valt er anders vast ook nog een brief op je deurmat hierover. 

Mijn vader heeft destijds de klantenservice gebeld en hij kreeg het zwarte kastje toegestuurd. Nadat ik dezen aangesloten had en de modem geïnstrueerd had om op WAN zijn inkomende data te krijgen, was glasvezel up & running. Easy-peasy!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 4, 2026

Oke dank beiden voor de berichten. Ik ga morgen bellen

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 4, 2026

Het antwoordt nog eens goed gelezen zag ik dat er toch een en ander moet gebeuren. Mij is gezegd dat het een kwestie is van “knopje omzetten” door kpn.  Dat is dan weer een tegenvaller.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 4, 2026

Hoe is jouw situatie bij jou nu dan?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 4, 2026

Wat moet er dan zoal gebeuren? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 4, 2026

Wel ik ben nu gewoon via de modem verbonden met kpn. We hebben tv en internet, vast bellen. Ook heb ik twee van die ronde WiFi versterkers van KPN, ik heb een desktop computer met een bedrade verbinding die op mijn hobbykamer op de eerste verdiepnig staat. En ik had al van die mensen die de glasvezel door de straat hebben aangelegd dat ik deze glasvezel niet naar boven kan aanleggen. Dus zal het anders moeten 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 4, 2026

Waarom zou glasvezel naar boven moeten worden aangelegd? Of is er sprake van een bovenwoning?

JanD
Superuser
  • January 4, 2026

Beste ​@Klawo is er al een glasvezelpunt bij jou in de meterkast of elders gemonteerd?

Zo ja, dan hoeft KPN slechts de verbinding te migreren naar glas en krijg je een glasvezelkast toegestuurd die je zelf over het glasvezelaansluitpunt kunt schuiven.

Zit er nog niets in huis, dan komt een ploeg van KPN netwerk alsnog een glasvezelkabel naar je huis leggen en ion overleg met jou het glasvezelpunt op een geschikte plek in de meterkast plaatsen, maar nooit naar de 1e etage.

Naar de 1e etage kun je vanuit de meterkast een netwerkkabel leggen en daar je apparatuur aansluiten.

De modem/router hoeft bij glasvezel niet meer per se in de meterkast, maar kan overal geplaatst worden waar ook een netwerkkabel naar toe gelegd kan worden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 4, 2026

JanD, alles is aangelegd en aangesloten, alleen nog niet geactiveerd. En mijn desktop computer staat op een van onze slaapkamers boven. En een van die kamers is mijn hobbykamer. De modem/router zit bij ons in de huiskamer, en daar vandaan had ik een kabel naar mijn pc gelegd. Niet zo eenvoudig maar is in mijn jongere jaren geklaard. Ik heb 2 KPN ronde WiFi versterkers waarvan ik 1 gebruik om  middels een kabeltje mijn pc van internet te voorzien. Dit heb ik geprobeerd omdat mij vertelde dat er geen glaskabel vanaf de modem naar mijn computer kon worden aangelegd, dus dat zou een draadloze verbinding moet worden, maar het werkt. Maar persoonlijk had ik liever een kabel vanaf de modem gehad, omdat ik dit beter vind.  

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 4, 2026

Als je in je hoofd nog oude koperen telefoonaansluitingen hebt naar andere vertrekken in je huis, dan kan je die vervangen door netwerkkabels. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 4, 2026

Dit is een huurhuis, dus daar mag ik geen ingrijpende dingen doen. Wacht maar even af denk ik.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 4, 2026

Dit is een huurhuis, dus daar mag ik geen ingrijpende dingen doen. Wacht maar even af denk ik.

Ingrijpende dingen zijn b.v. verbreken van de muren maar niet gaatjes in de muren boren. Zolang je bij verhuizen weer de oorspronkelijke toestanden kunnen herstellen, is het geoorloofd, zelfs als een boorverbod in huurcontract staat. Zie meer hier

Mag ik mijn huurwoning verbouwen of renoveren?

Geen toestemming van de verhuurder nodig bij kleine aanpassingen

U mag kleine aanpassingen doen aan uw woning. Deze kunt u zonder teveel kosten terugdraaien. Bijvoorbeeld als u gaatjes in de muur wil boren.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 6, 2026

Hi ​@Klawo, fijn om te zien dat je al op weg bent geholpen door de community. 

Als ik het goed lees is het glasvezelkastje bij jou al geplaatst en dat is nu beneden gebeurt. Vanaf dat glasvezelkastje gaat er een kabel naar de modem. Als de modem nu ook beneden staat en in de buurt van het glasvezelkastje verandert er niet zoveel. 

Ik lees ook dat je computer met een kabel is aangesloten, maar dat dat via de ronde SuperWifi gaat. Dat kan in de nieuwe situatie ook zo blijven. 

Verbeter me vooral als ik dit verkeerd inschat. Plaats anders een duidelijke schema/uitleg hier over waar het glasvezelkastje nu staat, waar de modem nu staat, waar de ronde SuperWifi punt(en) en je pc. Dan kunnen we nog beter meedenken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 7, 2026

Beste Alex.

Het glasvezelkastje is beneden op de begane vloer in de huiskamer geplaatst, op een meter afstand van de modem. Er loopt van het glasvezelkastje GEEN kabel naar de modem. ik heb vanaf mijn pc een netwerkkabel naar de ronde Super WiFi geplaatst, die op 1 meter vanaf mijn pc staat. 

Ik heb beneden bij de meterkast in de gang op de begane vloer naast de voordeur de 2e Super WiFi geplaatst omdat ik een goed signaal voor mijn deurbelcamera moest hebben. Die 2 Super WiFi werken prima. Ook mijn pc werk wat internet betreft prima. Maar er zit dus geen kabeltje naar de modem.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 7, 2026

Ik zag dat ik een aanvulling moet geven waar mijn pc staat. Die staat in een slaapkamer op de 1e verdieping

JanD
Superuser
  • January 7, 2026

Tussen de rode WAN_aansluiting op de modem en glasvezelkast moet een LAN-kabel aangesloten worden, anders kun je via glasvezel geen internet krijgen ​@Klawo 

Als glasvezel actief is/wordt kan de DSL-kabel uit de modem verwijderd worden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 7, 2026

Oke en wie gaat dat kabeltje aansluiten. En is dat een standaard netwerkkabel. Of wordt dit door Kpn nog toegestuurd. Raar dat die knaap van de glasvezel dat niet direkt heeft gedaan. 

JanD
Superuser
  • January 7, 2026

Oke en wie gaat dat kabeltje aansluiten. En is dat een standaard netwerkkabel. Of wordt dit door Kpn nog toegestuurd. Raar dat die knaap van de glasvezel dat niet direkt heeft gedaan. 

Beste ​@Klawo er wordt in de regel een netwerkkabel meegeleverd bij de glasvezelkast.

Is dat niet gebeurd, je hebt vast nog wel ergens een LAN-kabel liggen, lengte en kleur maken niet uit. Kwaliteit moet minimaal CAT5e zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 7, 2026

Dus cat6 of cat7 is beter?

JanD
Superuser
  • January 7, 2026

CAT6(a) is beter, CAT7 niet, is niet gecertificeerd.

KPN begint nu zelf over te stappen op CAT6, maar CAT5e is ruim voldoende voor huis- tuin- en keukengebruik bij bekabelde snelheden tot Gigabit over een maximum lengte van 100Mtr.

@Klawo 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 7, 2026

Heb een Cat6a besteld van 2 meter en zal kijken of ik hem kan aansluiten op de rode poort op het modem als de kabel er is.