Skip to main content

Kan ik overstappen op glasvezel?

• January 4, 2026
  • 57 reacties
  • 389 keer bekeken

Toon eerste bericht

57 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Cat6a ontvangen en wilde het Glasvezelkastje bekijken waar de kabel geplaatst moet worden. Omdat het kastje in de huiskamer geplaatst is op een plaats waar ik even moest tasten viel het kastje gewoon van de muur. Twee plugjes van twee cm waren zichtbaar. Dus niet goed bevestigd. Nu kan ikzelf daar wel een paar  langere pluggen plaatsen, maar dat ga ik maar niet doen omdat ik niet weet hoe die glasvezel zich gedraagt en ik wil niets beschadigen, en heb KPN benaderd en ik wordt dinsdag gebeld. Trouwens ik kon geen opening voelen waar de kabel ingeplugd kan worden. Op moet dat kleine plastic doosje geopend worden om in de pluggen

• January 10, 2026

Is het een wit kastje met blauw klepje?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

ja dat klopt, het is net zo’n kastje al op de afbeelding

• January 10, 2026

Dan moet daar nog een zwart kastje overheen komen. Daar zit dan aan de onderkant een poort op waar de utp kabel in kan.

Dat zwarte kastje heeft ook nog een aparte voedingsadapter voor in het stopcontact. Is er een stopcontact in de buurt?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Het gaat dus om zo een soort zwarte elektrische kastje, dat over het witte kastje moet worden geplaatst. 

Heb je die al? Of is die nog in de aanvraag bij KPN?

Het aansluiten daarvan is uiteindelijk vrij simpel, als je maar goed op de instructies let:

https://youtu.be/NgsQwI6GLv8?si=1DrKYZqelXsSc8H-

• January 10, 2026

Met van die leuke groene lampjes die 's avonds als het donker word de hele huiskamer groen verlichten. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

​@Klawo 

Ik hoop dat het witte kastje niet beschadigd is? Kan je daar anders even een foto van maken? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

kastje is niet

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

kastje is niet beschadigt, alleen de bevestiging aan de muur is niet goed. Moeten langere pluggen in. En dat zwarte kap met die mooie groene lichtjes hebben we nog niet. Ik neem aan dat er een monteur komt die spul plaatst. Maar ik denk dat ik dat dinsdag wel hoor. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Als je specifiek om een monteur gevraagd hebt, dan zal die komen. Maar als je enkel het startpakket voor glasvezel besteld hebt, dan kan je het zelf doen. 

Ik heb het zelf zonder monteur aangesloten, en het viel reuze mee. 

Maar als bij jou dat witte kastje van de muur valt, raad ik toch aan om er een monteur bij te vragen, die dat ding goed kan bevestigen. Uiteindelijk moet je toch wat kracht zetten om het zwarte apparaat er overheen te klikken. En het zou zonde zijn als de boel afbreekt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Nou dat aansluiten lijkt mij ook geen probleem, maar dat het kastje los ligt en het om glasvezel gaat kom ik er liever niet aan. Trouwens er is glasvezel in de hele straat gelegd en ook in ons huis. We waren bij KPN dus is aansluiten een gevolg van!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Inderdaad. Een monteur laten komen lijkt mij het makkelijkst.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Trouwens heb ik nog een vraag. Zoals ik al eerder heb vermeld, staat op de 1e verdieping mijn computer. Ik heb 2 van die ronde WiFi versterkers, waarvan ik er 1 naast mijn pc heb staan en middels een Netwerkkabel met mijn pc heb verbonden. Dat is een standaard kabel. Ik neem aan dat de glasvezel het signaal via de modem naar die versterkers stuurt. Is het verstandig om daar ook een Cat6a kabel te plaatsen. Of zit dat bij het pakket dat door KPN wordt gestuurt

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Uiteindelijk heb je op dit punt niks meer met glasvezel te maken.

De glasvezel komt uit in het zwarte kastje, en daar vandaan gaat er een netwerkkabel naar je modem. En vanaf je modem gaat alles via wi-fi en/of bekabeld verder je huis in. 

Verder is altijd het advies om, áls het kan, je computers andere vaste apparaten bekabeld aan te sluiten. Als je een oud huis hebt met meerdere oude analoge telefoonlijnen naar plekken in huis, dan kan je altijd een installateur laten komen om hier netwerk kabels met aansluitingen van te maken. 

In jouw geval zit je dan wel met de situatie dat de plek waar je glasvezel binnenkomt, afwijkend is met jouw ISRA punt, waar het oude analoge telefoonlijntje binnenkwam. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Maar ik ga er vanuit dat de Glasvezel het verbeterde signaal ook via WiFi naar die zogenaamde Super WiFi apparaten stuurt. Het zal toch niet alleen voor de tv zijn en vaste verbindingen aan andere apparaten.  

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Nee, daar heeft glasvezel zelf niks meer mee te maken. Vanaf het zwarte kastje gaat er netwerkkabel naar jouw modem. En jouw modem is ingesteld om alles vanaf de WAN-aansluiting te ontvangen. Vanaf jouw modem worden jouw apparaten in huis dus aangesloten, via wifi en/of bekabeld. 

Jouw hele netwerk in huis heeft eigenlijk geen weet vanaf wat voor drager de data vandaan komt..... (Glasvezel, dsl, coax etc....).

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Dus voor alles wat draadloos is speelt Glasvezel geen rol?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Dus voor alles wat draadloos is speelt Glasvezel geen rol?

Inderdaad! Bovendien zal de snelheid draadloos ook niet hoger gaan liggen met een snellere glasvezel aansluiting thuis. Als je maximale snelheid wilt hebben moet je gewoon bekabeld tot aan je modem aansluiten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Nou dan hadden ze van mij de Glasvezel ook wel mogen houden, want dat heeft Glasvezel voor mij weinig meerwaarde

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Kijk eerst eens op jouw computer wat speedtest.net aangeeft.

Je weet ook dat KPN al jarenlang zegt dat ze stoppen met het oude analoge kopernetwerk? En dat faciliteren van het oude kopernetwerk is in delen van Nederland al gestopt. 

Direct bekabeld aan de modem aangesloten, heb je praktisch in jouw netwerk altijd de maximale snelheid (voor wat de netwerk adapter van je computer aan kan, vaak 1 Gb). Uiteraard is dit weer afhankelijk van jouw abonnement. 

• January 10, 2026

Nou dan hadden ze van mij de Glasvezel ook wel mogen houden, want dat heeft Glasvezel voor mij weinig meerwaarde

De telefoonlijn wird over een paar jaar stopgezet bij jouw in de straat. Je zal dus wel over moeten op glasvezel. Of je nou wil of niet.

Glasvezel is gewoon ter vervanging van de oude telefoonkabel in de straat. Binnen in jouw huis veranderd er niets.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

En bovendien werkt KPN terughoudend met herstel van de koperaansluitingen. In situaties, waarbij op straat het oudere koper netwerk aan diggelen wordt getrokken bij werkzaamheden, kán KPN besluiten om dit niet meer te repareren. De omzetting naar glasvezel is dan onvermijdelijk.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 10, 2026

Dus het signaal wat WiFi uitzend op de modem blijft met glasvezel hetzelfde. Dan denk ik terug aan de tijd dat mijn dochter ging verhuizen naar een gloednieuwe woning. In de woning zat Glasvezel, en er was keuze tussen aansluiting met Ziggo of KPN. Mijn dochter had KPN. Nu had mijn kleinzoon ook een pc op de 1e verdieping. En omdat er van beneden naar boven geen kabel liep was er een probleem. Een monteur die de zaak aansloot vertelde dat dit probleem was op te lossen met de aanschaf van 2 ronde SuperWiFi apparaten. En dan zou het probleem opgelost zijn. En dat gebeurde. Mijn kleinzoon vertelde dat de games die hij speelde op de pc, veel beter draaiden dan toen hij in de andere woning het bekabeld speelde. Dus dat heeft dan niets met Glasvezel te maken begrijp ik. Alleen met een Lan kabel zul je snelheid vermeerdering vernemen.  Dat wist ik dus niet.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Misschien dat je wat snelheids- een stabiliteitswinst haalt door van wifi 5 naar wifi 6 te gaan. Of straks van 6 naar 7. Maar ik denk dat het niet veel zou uitmaken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Dus dat heeft dan niets met Glasvezel te maken begrijp ik. Alleen met een Lan kabel zul je snelheid vermeerdering vernemen.

Glasvezel heeft tegenover koper betere stabiliteit en lagere latentie (goed voor gaming). Maar indien je wifi gebruikt, moet je weer de hogere latentie van wifi adderen en maakt voordelen van glasvezel teniet.