Skip to main content

Ik hoop inderdaad dat pair bonding “terug komt”, want ik heb er al maanden op gespeculeerd mijn fiber van Delta op te zeggen als hier de buitenring (streetcabinet/DSLAM, eindelijk) actief wordt en ik over gezet word. Het is dan eindelijk met wat averij hier en daar zover gekomen, al moest ik er zelf over bellen en zit na de betaalde upgrade op 100 nog wat Mbp. komende van een rampzalige 20 Mbp. Dus helemaal blij nu dacht ik naar de volgende upgrade over te stappen, bonding, om meteen Delta fiber op te zeggen krijg ik te horen dat het alleen maar nog voor bedrijven wordt aangelegd. Dus ik verneem heel graag of dat dadelijk OOK weer voor particulieren kan en wat het eigenlijk kost als je al een Hussel abo hebt.

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

Welkom @eXpTTr! Dit hangt van de kabels in de grond af. Als er al een dubbel aderpaar in de grond ligt tussen jouw huis en de centrale, dan is pairbonding over het algemeen mogelijk. Als dat tweede aderpaar er niet ligt, dan leggen we het ook niet aan voor particulieren. Ik kan dit even voor je nakijken als je wilt. Vul daarvoor dan je forumprofiel in en laat even weten als je dat gedaan hebt. 


Ik denk het wel want ADSL heeft geloof ik al een keer op verkeerd aderpaar gezeten. Graag even controleren, dan kan ik glasvezel van Delt@ opzeggen namelijk. Scheelt weer ping ping. 👍

NAW toegevoegd 😉


Hallo @eXpTTr , wat is de reden dat je van glasvezel naar xDSL wilt, ik wil het juist graag andersom, welke partij het ook levert.

 


Ben tevreden met het IPTV kastje van KPN en de werking … internet is internet, ik ben begonnen met een 2400 baud modem begonnen in het jaar Noach, dus glas is een beetje overkill. Maar 200mbps op bonding is leuk 😀 
Ik heb regelmatig problemen met deze glasboer.

En de nieuwe KPN Street Cabinet staat op een steenworp van mijn huis. 

 


Hallo @eXpTTr , zelf had ik eerst een 18Mbit/s DSL-verbinding via de centrale met een 50/5-abo.

Eind vorig jaar is de straatkast omgebouwd en toen kreeg ik een FttC-verbinding met 100Mbit/s.

Heb vorige maand het abo weer terug laten zetten naar 50/5 en haal nu 60/30Mbit/s netto.

Alleen de laatste 400 meter naar mijn huis is nog koper en de rest is nu glasvezel.

Omdat ik de techniek erg leuk vindt ga ik voor 100% glasvezel, niet omdat het moet maar omdat het kan, om met een conculega te spreken.

In mijn woonplaats is men druk bezig met de aanleg van glasvezel door KPN, vermoedelijk komt mijn wijk eind volgend jaar aan de beurt.:relaxed:

Pairbonding is geen optie voor mij, dit levert Telfort niet, indien wèl, dan zou ik op mijn adres 200Mbit/s kunnen krijgen netto.


Wij hebben hier fiber in huis van Caiway/Delta maar die hebben de afgelopen 20 jaar een hele slechte reputatie opgebouwd. KPN wilt of kan of mag niet op dat netwerk. KPN wilt geloof ik niet omdat het netwerk tot de slechtste in zijn soort behoord. Dus heeft KPN vorige week de street cabinet (een groene) opgeleverd, waarschijnlijk om de klanten in deze buurt te behouden en de centrale leeg op te leveren. Die tijden van “filmpje en software” downloaden ligt achter mij… en voor streaming is het allemaal ruim voldoende. 😉


Is het niet zo dat Caiway, als je glasvezel neemt, wél het internet daarover levert maar televisie over het coax-net blijft gaan?

Via Fourstack kan je direct zien of Bonded DSL bij jouw een optie is (alleen nu nog steeds niet i.v.m. corona)


Het coax netwerk van Caiway is zo lek dat er nog net geen water uit loopt in de kast.

Nee…. ze leveren een glasmodem met IPtv kastje.

En als je aangewezen ben op coax tv van CW dan heb je een probleem.  Fourstack geeft niets aan bij bonding op mijn PC. 😝


Fourstack geeft niets aan bij bonding op mijn PC.

Nou, dan hoef je je daar ook niet meer druk om te maken. Dat komt er dan ook niet.

Dan is de snelheid bij DSL het maximum op jouw adres.


Ewhhhhhhhhhh 😱 en dat terwijl cabinet / DSLAM nét  aangesloten is ??? 😥😒


Als je me even uitlegt wat dat is: cabinet? DSLAM?


“Street Cabinet” is de metalen kast die over de kunststof old style kabelverdeler wordt geplaatst waar in een stukje “telefoon centrale” zit. Dus wat normaal in de centrale zit verplaatsten ze in stukjes over het gebied. Want de meeste telefooncentrales zijn verkocht aan derden dus die moeten / hadden al leeg moeten zijn ….. Dat stukje op straat is een deel uit de telefooncentrale “geplukte DSLAM”.
Soms zie je ook bij de grote betonnen kabelverdelers een GROTE metalen kast staan waarin de nodige elektronische apparatuur staat te ronken. Als ik er naast zit mogen ze mij verbeteren. 
 


Hallo @PeterG  en @eXpTTr , als aanvulling daarop is bij mijn straatkast hetzelfde gebeurd. De oude kast is gedigitaliseerd. Over de bestaande kast is een grotere kast geplaatst. Vanuit een verdeelpunt is een glasvezelkabel naar de straatkast gelegd, er is aanvullende hardware geplaatst waardoor het een FttC-aansltuiting is geworden met veel hogere snelheden die mogelijk zijn.

In de oude situatie had ik 18Mbit, in de nieuwe situatie kan ik ruim 100 of 200 krijgen maar heb  nu met een standaard abo van 50/5 nu netto 60/30 Mbit/s.

 


Klopt. Ik heb hier met een koperlijntje van (enkelvoudig) 108 Mb/s een snelheid van 70/30 bij een abonnementssnelheid van 50/5.

Ik sommige situaties is zelfs 200 Mb/s mogelijk over één DSL lijn. Dit wordt voornamelijk in bedrijfsgebieden gedaan overigens. Niet in woonwijken.


Dank je @eXpTTr. Op jouw adres is geen pairbonding beschikbaar. Wel is, via de enkele lijn, ongeveer 111 Mbit haalbaar. Waarschijnlijk is de recente aanpassing dan een upgrade naar vectoring geweest (op een manier zoals JanD beschrijft) waardoor op een enkele lijn meer mogelijk is. 

 

Hallo @PeterG  en @eXpTTr , als aanvulling daarop is bij mijn straatkast hetzelfde gebeurd. De oude kast is gedigitaliseerd. Over de bestaande kast is een grotere kast geplaatst. Vanuit een verdeelpunt is een glasvezelkabel naar de straatkast gelegd, er is aanvullende hardware geplaatst waardoor het een FttC-aansltuiting is geworden met veel hogere snelheden die mogelijk zijn.

In de oude situatie had ik 18Mbit, in de nieuwe situatie kan ik ruim 100 of 200 krijgen maar heb  nu met een standaard abo van 50/5 nu netto 60/30 Mbit/s.

 

 


Wel is, via de enkele lijn, ongeveer 111 Mbit haalbaar.

Nou. Dat is al een heel leuke snelheid. Want met het 50/5 zul je in de praktijk 70/30 hebben (hier wel althans). En met 100/10 zal dat 100/30 zijn.


@Erik_ 

Dank voor antwoord, al had ik zelf al de uitgevoerde werkzaamheden aangeven en de Max snelheid nu.

En de uitbreiding is inderdaad een dikke week geleden geweest, had ik aangegeven. Alleen snap ik niet goed waarom het niet kan…. ik heb hier IS/RA met twee aansluitingen. In het verleden heeft op poort 2 van IS/RA de ADSL abusievelijk al opgezeten, dus de verbinding van IS/RA naar KVD zou er dus moeten zijn of is KANVAS niet bijgewerkt als zodanig ? En het is dus niet dat het niet kan, maar het is dan omdat er anders laswerkzaamheden moeten plaatsvinden? Want als ik nu bij Telco X een verbinding aan zou vragen zou het tweede aderpaar toch ook actief moeten worden. Graag even “beter” nakijken als het kan aub 😉 
Opgeven kan altijd nog…. want dan ga ik toch terug naar de 50mb optie op de KPN lijn en moet ik mijn glasvezel van Delta aanhouden 150/150 terwijl ik die eigenlijk wilde opheffen. Dan blijft n.l. KPN alleen over voor de IPTV, wat voor mij uitstekend werkt 😉👍 Graag nog even klein onderzoekje… opgeven kan altijd nog 🤷🏼‍♂️


Er zijn inderdaad laswerkzaamheden nodig om een pairbonding aansluiting bij jou te realiseren. Dat doen we niet voor consumentenaansluitingen. Dus in de praktijk is pairbonding niet mogelijk bij ons. XS4All deed altijd nog wel pairbonding aanleggen bij laswerkzaamheden. Weet niet of ze dat nog steeds doen. Dus als je per sé pairbonding wilt zou ik daar eens naar kijken. Maar bij ons gaat het hem niet worden.


Dank voor antwoord !
Al snap ik niet goed, als ExPtt-er, dat de consument bijna of zelfs iets meer betaald als/dan sommige MKB aansluitingen dat KPN dit (niet) meer doet. 
En gaf aan dat er in het verleden abusievelijk de ADSL op verkeerde aderpaar binnen kwam, dus dat deze uitgelast moet zijn en dat er mogelijk even beter in KANVAS gekeken moet worden. Want er is een groot verschil tussen “niet kunnen of niet willen”. 
En “doen we niet voor consumenten aansluitingen” moet zijn “doen we (blijkbaar) sinds kort niet meer voor consumenten aansluitingen”. Dat had dan duidelijker geweest, want ik lees in het begin natuurlijk andere verhalen. Maakt niet uit 😬.

Dat betekent downgrade voor KPN 👎🏻naar max 50mb en dan maar 150/150mb van Delta Fiber handhaven. We maken er dan maar een “luxe” probleem van. 🤷🏼‍♂️

En ik heb altijd een back up zullen we maar zeggen 😝

 


Dit is inderdaad iets van de laatste jaren. Ik weet niet meer hoe lang precies, maar op bepaald moment is de keus gemaakt om dit voor een consumentenaansluiting niet meer te doen. Ik verwacht ook niet dat dit in de nabije toekomst nog weer anders gaat worden.


Erik_ : de keus gemaakt om dit voor een consumentenaansluiting niet meer te doen

Hoi, @Erik_ . Begrijp ik dat bij consumenten pairbonding niet meer gedaan wordt? Of alleen tijdelijk ivm corona.

Want als iemand een 200/20 abo wil nemen, en het kan niet terwijl er bonding 200+ beschikbaar is vind ik dat raar.


Hallo @PeterG , ik denk dat KPN er goed aan doet geen bonding meer te vermelden op de website waar je de snelheden kunt opvragen als je het toch niet (meer) kunt krijgen.

Zelf zit ik nu op een digitale centrale, waar ik standaard theoretisch 50 heb en 100 of 200 kan krijgen, maar als ik me aanmeld voor zo'n hoge snelheid bij het afsluiten van een abo wordt de 200 niet eens meer genoemd, eerst was dat om redenen van corona komt geen monteur aan huis.

 


Bij mij wordt de bonding snelheid ook al maanden niet meer genoemd op kpn.com/speedtest postcodecheck. Daar staat nu al maanden de enkelvoudige snelheid. Was zeker weten tot ca. half maart de bondingsnelheid.


Erik_ : de keus gemaakt om dit voor een consumentenaansluiting niet meer te doen

Hoi, @Erik_ . Begrijp ik dat bij consumenten pairbonding niet meer gedaan wordt? Of alleen tijdelijk ivm corona.

Want als iemand een 200/20 abo wil nemen, en het kan niet terwijl er bonding 200+ beschikbaar is vind ik dat raar.

 

Het gaat er om dat als er wel twee aderparen in de grond liggen, maar een daarvan is niet aangesloten aan de eindpunten, dat we daar dan niets mee doen. Bij dergelijke aansluitingen zijn namelijk laswerkzaamheden nodig. Dit doen we al enige jaren niet meer.

Klanten waarbij het tweede aderpaar wel gewoon aangesloten is aan de eindpunten kunnen wel pairbonding krijgen. Hiervoor is namelijk alleen maar nodig dat een monteur de Y-kabel plaatst en de kabel in de centrale in de juiste poort steekt. Alleen, vanwege Corona wordt dit laatste op dit moment alleen gedaan bij helemaal nieuwe abonnementen. Mensen die willen wijzigen van enkelvoudig naar bonding moeten nog even wachten.