Skip to main content
Antwoord

Kan ik telefoonaansluitingen in huis vervangen door UTP?

• August 12, 2025
  • 9 reacties
  • 123 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik begrijp dat de koperaansluiting de eigendom van kpn is en niet kan verwijderd worden.

Ik neem aan dat het waar tot aan de aansluiting punt in mijn elektra kast is?

In andere woorden kan ik de telefoon aansluitingrn in mijn woonkamer en slaapkamer vervangen door UTP zolang ik niet aan de koperaansluiting point raak?

Dank!

Beste antwoord door Ik_Combineer

Alles aan bovenkant van die foto mag je los maken. De onderkant waar de blauwe kabel op is afgewerkt niet. Dat is dan weer eigendom van KPN.

De kabel loopt van de meterkast naar de woonkamer. En waarschijnlijk precies daar boven de woonkamer op de 1e etage zit uw 2e aansluitpunt. Daar tussen loopt dus een kabel. 

zie mijn aller mooiste schema;

9 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025

@ChrisV. Heel kort, ja.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 12, 2025

Beste ​@ChrisV. als het IS/RA-punt in de meterkast zit, zie voorbeelden, mag je daar niet aankomen.

Voorbeelden van IS/RA-punten.

Als er niets in de meterkast zit volgens bovenstaand voorbeeld, maar wel in de huiskamer bijvoorbeeld, zie afbeelding 2e van link of onderstaande afbeelding mag je daar ook niets aan wijzigen.

• Auteur
  • Topper
  • August 12, 2025

Ik zal foto's vanavond maken. Ik heb iets anders in mijn elektra kast

• August 12, 2025

Alle kabels die bij jou in huis beginnen en eindigen zijn jouw eigendom en mag je mee doen wat je wilt. 

• Auteur
  • Topper
  • August 12, 2025

Zo ziet mijn aansluitingen uit.

Ik zie ook alleen maar een kabeltje op de boven kant, dus ik vraag mij nu af hoe de slaapkamer kabel loopt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • August 12, 2025

Alles aan bovenkant van die foto mag je los maken. De onderkant waar de blauwe kabel op is afgewerkt niet. Dat is dan weer eigendom van KPN.

De kabel loopt van de meterkast naar de woonkamer. En waarschijnlijk precies daar boven de woonkamer op de 1e etage zit uw 2e aansluitpunt. Daar tussen loopt dus een kabel. 

zie mijn aller mooiste schema;

• Auteur
  • Topper
  • August 12, 2025

Dank je wel!.

ik zal de bekabeling weg halen dat ik mag weghalen.

ik vreesde al dat er een direct verbinding tussen wk en sk. Dus geen direct kabelgot tussen Sk en elektra.

Ter minste kan ik UTP ipv van telefoon stekker in de wek

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 12, 2025

Dank je wel!.

ik zal de bekabeling weg halen dat ik mag weghalen.

ik vreesde al dat er een direct verbinding tussen wk en sk. Dus geen direct kabelgot tussen Sk en elektra.

Ter minste kan ik UTP ipv van telefoon stekker in de wek

Eventueel switch in de woonkamer en daarna nog een kabel naar boven trekken. Is een minder mooie oplossing maar dan heb je wel bekabeld internet boven.

Ik ken de situatie niet, maar mocht je die kabels trekken voor superwifi punten kan je 1 punt aansluiten in de woonkamer, en die heeft een ingebouwde switch voor een tweede connector, dus dan kan je vanuit dat wifi punt weer een kabel naar boven doen door het oude ISRA. Mocht je hier allemaal hulp bij nodig hebben kan je een betaalde servicemonteur boeken a €80 voorrijkosten en +/- 40 per kabel.

• Auteur
  • Topper
  • August 12, 2025

Ik heb al UTPs op de verdiepingen (coax al vervangt).

Ik had gehoopt dat ik ee direct kabel kon trekken.

Ik zal binnenkort kijken hoe en wat. Nu dat ik weet wat ik kan verwijderen