Skip to main content
Vraag

Kan wandcontactdoos in de woonkamer gebruikt worden voor aansluiten van KPN TV?

• December 14, 2025
  • 24 reacties
  • 128 keer bekeken

Ik ben momenteel aan het verhuizen en in de nieuwe woning bevind zich nog een contactdoos van KPN in de woonkamer. Glasvezel komt binnen via de voordeur en komt daar terecht in de meterkast. Eigenlijk is de contactdoos in de woonkamer best handig om via daar tv te kunnen ontvangen. Nu is alleen de grote vraag: is het mogelijk om het glasvezel aan te sluiten aan de contactdoos in de meterkast ? Indien dat niet het geval is wil ik hem weg hebben. 

24 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 14, 2025

Welkom ​@Utrecht024!

Zo te zien is het een RJ45 stekker (de blauwe links), wat waarschijnlijk betekent dat er in de meterkast een LAN-kabel ligt. Als dat zo is, kunt u deze in het ONT of de router steken, waarna het in de woonkamer zou moeten werken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 14, 2025

Welkom ​@Utrecht024!

Zo te zien is het een RJ45 stekker (de blauwe links), wat waarschijnlijk betekent dat er in de meterkast een LAN-kabel ligt. Als dat zo is, kunt u deze in het ONT of de router steken, waarna het in de woonkamer zou moeten werken.

Dag ​@bnh, dank voor je snelle reactie! Ik ga in de meterkast kijken als ik weer in de woning kom 👍🏼

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 14, 2025

Hi ​@Utrecht024 ,

Om een TV ontvanger aan te sluiten heb je een ethernetaansluiting nodig, dit is een telefoonaansluiting. Waarschijnlijk loopt vanaf de meterkast een telefoonkabel naar de woonkamer toe, die zou je eventueel kunnen vervangen door een ethernetkabel. Daarbij heb je dan ook een RJ45 wandcontactdoos nodig.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 14, 2025

Bij inzoomen op mijn telefoon lijkt de blauwe inderdaad loos (dummy). Daar kan je niks mee.

rvk01
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • December 14, 2025

Bij inzoomen op mijn telefoon lijkt de blauwe inderdaad loos (dummy). Daar kan je niks mee.

Kun jij dat zien als je inzoomt? Bij mij is die linker blauwe aansluiting nogal donker na inzoomen. Maar de kans is inderdaad groot dat er geen cat5e kabel achter gemonteerd is.

Als er wel een keystone in de aansluiting zit kun je de oude telefoonkabel terugtrekken met een cat5e kabel eraan vast en die monteren. Anders even een net rj45 doosje plaatsen.

Ps. Je kunt er voor kiezen om de router in de meterkast te plaatsen en alleen te werken met directe (tv) aansluiting (of switch) op dit punt. Maar als je wifi meer centraal wilt hebben kun je ook de cat5e in de meterkast direct in de ONT doen en de router op dit punt plaatsen. Dan moet de ONT overigens wel goed signaal op de cat kabel zetten (onlangs bij iemand gezien dat een 20m lange kabel direct op de ONT een probleem gaf).

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 15, 2025

Misschien kunnen we op een betere foto wachten voor de perfecte beoordeling, het blijft inderdaad donker de afbeelding!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 15, 2025

Een officieel IS/RA punt van KPN is wit (da1) en blauw (da2) en het is onmogelijk om hier een rj45 op te monteren. Deze zijn bedoeld voor adsl, vdsl, bvdsl of vplus. 

Eventueel kan het wel vanuit de meterkast komen en kan de dsl kabel gebruikt worden als trekdraad voor een nieuw aan te leggen internetaansluiting.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 15, 2025

Inhoud:

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 15, 2025

Super ​@Ik_Combineer, duidelijker kan niet!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 15, 2025

Zo ziet het er oorspronkelijk uit, in jouw geval zonder het blinde bovendeel:

• December 15, 2025

Als je glasvezel van KPN hebt, dan heb je niets meer aan dat kapje. Ziet er niet uit zo zonder dat bovenste klepje. Nu hangt dat touwtje zo naar beneden te bungelen.

Ik denk niet dat je hem er heel vanaf krijgt. Volgens mij zit er een soort plastic schroef in die je niet los kan draaien zonder dat je hem kapot maakt. En daarna kun je hem niet meer heel monteren. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

@Marlon92 Het groene deel zit er in geklikt, als je een dunne schroevendraaier op de plek van het blauw omcirkelde deel stopt kun je het los wippen:

Daarachter zitten dan 2 gewone, metalen schroeven. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 15, 2025

Het is niet de bedoeling dat je daar zelf aan gaat zitten 'prutsen’ ​@Lvd91 , daar mag alleen een gecertificeerde monteur van of namens KPN aankomen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

Het is niet de bedoeling dat je daar zelf aan gaat zitten 'prutsen’ ​@Lvd91 , daar mag alleen een gecertificeerde monteur van of namens KPN aankomen.

Deze is de eigendom van de bewoner, hij mag zelf in de fik stekken als hij wil. Anders de ISRA-punt (deze ligt niet in de woonkamer maar in meterkast of kelder)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 15, 2025

Deze is de eigendom van de bewoner, hij mag zelf in de fik stekken als hij wil. Anders de ISRA-punt (deze ligt niet in de woonkamer maar in meterkast of kelder)

Bij mij was dat punt tevens het IS/RA-punt in de woonkamer.

Dus je kunt die bewering niet over een kam scheren.

Gewoon vanaf blijven is het beste, zit je altijd goed.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

@JanD Het verschil is dat het punt die jij liet zien een blindplaat erboven heeft, wat doorgaans betekent dat het het eerste punt is. Een enkel aansluit punt, zoals bij ​@Utrecht024 , is vaak een 2e aansluitpunt. Die mag je dan dus gewoon weghalen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

Bij mij was dat punt tevens het IS/RA-punt in de woonkamer.

Ja maar niet in de vorm van een contactdoos.

Dus je kunt die bewering niet over een kam scheren.

Je maakt anderen bang door jouw onwetendheid.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 15, 2025

@JanD Het verschil is dat het punt die jij liet zien een blindplaat erboven heeft, wat doorgaans betekent dat het het eerste punt is. Een enkel aansluit punt, zoals bij ​@Utrecht024 , is vaak een 2e aansluitpunt. Daarmee mag je dus doen wat je wil.

Daar heb ik dus mijn twijfels over, ik laat het juiste antwoord graag aan ​@Ik_Combineer over, dan weten we het zeker.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 15, 2025

@Lvd91 heeft het juist met het woord "doorgaans". Dat betekend namelijk niet altijd. Meestal is een enkele inderdaad een bigel (binnen geleiding) en zit het origineel dan in de meterkast. Maar dit is niet altijd zo. In mijn appartement heb ik een dubbele, maar mijn buurman in hetzelfde appartement heeft een enkele. Beide is een eerste punt.

Ik zou vooral adviseren om je te houden aan de tekst in het aansluitpunt:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

@JanD Je ziet dat een inbouw contactdoos is, geen monteur heeft de tijd en wordt betaald om de muur te breken om een inbouwcontactdoos te monteren. Deze wordt door de bouwer van de woning (of de vroegere bewoner) gemaakt. De ingang-punten van KPN zijn opbouwdozen, men hoeft alleen paar gaatjes te boren, de moeite is beperkt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

Ik bedenk me nu dat ​@Utrecht024 misschien kan kijken of ergens anders in het huis nog een KPN punt zit. Dat zal dan waarschijnlijk het type lasdop, 1A of 2B zijn:

ISRA aansluiting maken via kabels uit de muur | KPN Community

Als er idd nog een ander aansluitpunt zit zal de wandcontactdoos weg mogen. 🙂

rvk01
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • December 15, 2025

Ik zou vooral adviseren om je te houden aan de tekst in het aansluitpunt:

Mocht dit dan het eerste aansluitpunt zijn… op welk moment mag je deze verwijderen als KPN het koperen netwerk niet meer ondersteund (geen nieuwe aansluiting meer mogelijk omdat er glasvezel ligt)? Ik neem niet aan dat KPN bij iedereen deze punten gaat verwijderen.

Als het niet meer gebruikt wordt wilde TS dit punt weghalen want het is alleen maar een lelijke door die dan geen nut meer heeft.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 15, 2025

Dan kan een aanvraag tot verwijdering gedaan worden op mijnaansluiting.nl

Ik kan daar echt niks over zeggen. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 15, 2025

Als er glasvezel is geactiveerd dan zal niemand erover vallen als TS hem achter het behang of stukwerk wegdrukt.. Dun glasplaatje erin, mocht het ooit nodig zijn tik je hem zo eruit.