Skip to main content
Beantwoord

Kan wandcontactdoos in de woonkamer gebruikt worden voor aansluiten van KPN TV?

• December 14, 2025
  • 34 reacties
  • 332 keer bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 15, 2025

Zeker, dat doen we bijna dagelijks. Elke KPN monteur kan dit, en eventueel werken we dit ook af op een RJ45 inbouwdoos. Let wel op kosten, dit zit bij mij meestal rond de 50/60 euro voor een doorgetrokken kabel. Maar dit verschilt een beetje per monteur hoe snel ze zijn.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

​@Ik_Combineer Weet jij toevallig ook of het signaal wat uit de ONT sterk genoeg is om over een aantal meters cat6 kabel te gaan? Dus dat de router niet in de meterkast hoeft maar voor optimaal gebruik in de woonkamer op dat punt geplaatst kan worden (wanneer dat punt inderdaad vervangen kan worden door een RJ45 aansluiting).

Ik zou verwachten dat dit gewoon een standaard sterkte zou moeten zijn maar heb wel eens gelezen over problemen van een router op lange kabel tussen de router en ONT.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 15, 2025

Het signaal uit de ONT heeft er niks mee te maken. Het gaat om de kwaliteit van de kabel. Vanaf cat5e kan het tot 100 meter 1gb vervoeren. 

Zie ook: https://www.optcore.net/maximum-length-of-ethernet-cable/

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Ok. Goede kwaliteit kabel gebruiken dus (liefst stug met solid copper core als die door de buis gaat) zodat je altijd de mogelijkheid hebt om de router daar neer te zetten. (Uiteraard altijd verstandig om goede kwaliteit te gebruiken 😆)

(Dan zullen ze bij wat ik gelezen heb wel een brakke kabel gebruikt hebben.)

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 15, 2025

Ik heb er 20 meter tussen zitten zonder problemen.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Utrecht024, welkom op de KPN Community. Zoals je ziet denkt iedereen goed met je mee. Ik zie dat je al goed advies en raad hebt gekregen van 1 van de monteurs die actief is op de KPN Community. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 20, 2025

Ha community! Dank voor de hulp zo ver fantastisch dat jullie zo betrokken zijn 😀 Het is weer weekend en dat betekend dat we weer in het huis zijn. Het is inderdaad een blauw wit contact (zie foto). In de meterkast lopen aardig wat draden die volgens ons (denken we) eigenlijk niet meer echt een functie hebben. Zo lopen er 3 coax kabels door het huis (volgens mij overbodig tegenwoordig?) en is er eentje al afgeknipt in de meterkast te vinden. We zijn momenteel bezig met laminaat leggen en een coax aansluiting ligt eigenlijk random in de kamer (zie foto’s). Kunnen wij die er uit trekken?

ook is er een contact in een andere kamer met een soort 4 puntsstopcontact, wat is de functie daarvan?

En weet iemand toevallig wat die blauw kabel is?

veel vragen vanuit ons, alle hulp is welkom 😊

alvast bedankt!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Hi ​@Utrecht024 ,

De coax aansluitingen mogen weg, met uitzondering van die in de meterkast:

Dat is namelijk het AOP (abonnee overname punt) van Ziggo en ook hun eigendom. 

Die 2 blauwe kabels zijn al ethernet kabels. Alleen een connector + UTP wandcontactdoos daarop aansluiten is voldoende😊

Deze 2 aansluitingen zijn voor DSL/telefonie, maar omdat beide niet het IS/RA punt zijn (die zit in de meterkast) mogen die ook weg:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

coax aansluiting licht eigenlijk random in de kamer (zie foto’s). Kunnen wij die er uit trekken?

Als je geen plan heb, ooit weer kabel tv/internet van Ziggo te nemen, kan je deze verwijderen

ook is er een contact in een andere kamer met een soort 4 puntsstopcontact, wat is de functie daarvan?

Dat is varken snuit wanddoos voor telefoon (dsl)

En weet iemand toevallig wat die blauw kabel is?

Aangezien deze 8 aderen heeft, waarschijnlijk een ethernet kabel. Maar hij komt direct uit de witte doos, dus kan ook een telefoon (DSL) kabel zijn. Maar deze heeft eigenlijk alleen 4 aderen

telefoon wanddoos

Â