Skip to main content

Beste moderator,

 

twee jaar geleden hebben jullie mij geholpen, mijn aansluiting bestond namelijk wel, alleen was niet goed administratief verwerkt. Door jullie inspanning en een schouw van een monteur is dit gefixt. Zie dit topic

Helaas heb ik nu weer problemen met een installatie op mijn ADSL lijn en wordt ik weer van het kastje naar de muur gestuurd. 

Een samenvatting:

Januari 2018 ben ik verhuisd naar beschikbaar voor moderator

 

17-2- 2018 heeft Telfort mijn ADSL lijn actief gemaakt. Dit zonder problemen.

 

28-6-2018 vraag ik Tele2 aan.

 

4-7-2018 wordt deze aanvraag afgewezen. Het zou technisch niet mogelijk zijn. Er is verwarring over mijn huis toevoeging. 

 

Zomer 2018 is er monteur geweest voor een schouw. Hij heeft de lijn opnieuw in het systeem gezet. Sindsdien is het zichtbaar in KPN fourstack.

 

9-8-2018 begint Tele2 te leveren op de lijn.

 

6-9-2020 vraag ik een overstap aan van Tele2 naar T-mobile.

 

3-10-2020 wordt de aanvraag afgewezen omdat er op het opgegeven adres geen vrije aderparen/aansluitingen zijn, voor het leveren van een DSL dienst. Dat houdt in dat er uitgebreid kabel- en laswerk noodzakelijk is. Er wordt ons verzocht om een lasopdracht aan te vragen bij KPN, echter hebben wij deze opdrachten niet in ons portfolio opgenomen vanwege de hoge kosten.

T-mobile heeft tweemaal geprobeerd de order bij KPN er goed in te schieten en hem daarna moeten annuleren.

 

3-10-2020 KPN klantenservice gebeld. Uw collega heeft lijn doorgemeten en ziet dat mijn lijn beschikbaar is. Tele2 levert nu op service ID beschikbaar voor moderator. Collega verwijst naar KPN netwerk 

 

5-10-2020 KPN netwerk gebeld. Ziet adres in het systeem. Maar zei dat men niets met overstap aanvragen doet. Hiervoor moet KPN klantenservice worden gebeld. 

 

5-10-2020 kpn klantenservice gebeld. Zij geven aan dat ik bij KPN netwerk te moeten zijn. 

 

Ik wil u vragen uw administratie aan te passen, zodat ik zonder problemen mij kan aanmelden bij een derde-provider. Of uitleg waarom deze complexe werkzaamheden noodzakelijk zijn voor een lijn die al sinds jaren in gebruik is. Indien u dit niet kan of wil aanpassen zou ik graag een inhoudelijke reactie willen op dit probleem en de afwijzing.

@Ward_ kan misschien helpen?


KPN (de holding, dus inclusief KPNnetwerkNL) is sinds een rechterlijke uitspraak eerder dit jaar niet meer verplicht het netwerk open te stellen voor derden. Men heeft zich gehaast te zeggen dat nog wel gewoon nog steeds te doen, maar dergelijke beloftes zijn meestal na verloop van tijd niet altijd meer wat waard.

Zo te lezen is er nog steeds werkend internet, alleen is de wens om het via een andere naam/provider te hebben. Het kan best zijn dat KPNnetwerkNL op bepaalde punten de deur richting T-Mobile gesloten houdt danwel lage prio geeft en ze eerst zaken doen op punten waar er technisch een upgrade nodig is. Het hoppen tussen 3 providers met naam T* levert onder de streep waarschijnlijk niks extra’s op voor KPNnetwerkNL, kost alleen maar menskracht/administratieve rompslomp.

Telfort is/wordt KPN, die andere 2 T’s is T-Mobile, die kunnen ook een administriatieve truuk doen en jouw gewoon overschrijven naar T-Mobile. Maar zal ook daar wel iets zijn van ‘computer says no’.

Kan ook zijn dat je op hardware/centrale/kast van voormalig BBnet o.i.d. zit en KPNnetwerkNL daardoor op diezelfde locatie geen trek heeft in jouw als klant/T-Mobile.


Wat is mij af vraag is of T-mobile een 2de verbinding probeert te leveren naast uw verbinding, dan zijn er natuurlijk geen ader's vrij gezien die nu door tele2 in gebruik is, of dat ze proberen een bestaande verbinding over te nemen, weet u dat toevalig?

 

Dat gezegd te hebben, in verleden (en volgens mij nog steeds bij glasvezel) moest de Netwerk Provider kant van KPN en de Service Provider kant van KPN wettelijk gescheiden zijn (jusit i.v.m. concurentie) . KPN Service Provider (waar dit forum van is) huurt dan ook de lijn bij KPN Netwerk Provider (KPN NetwerkNL) voor dezelfde prijs als elke andere provider die dit afneemt. Op deze manier is er juist geen monopoly positie van KPN in Nederland.

Als T-mobile dus wilt leveren via de koper kabel van KPN NetwerkNL behoren hun zelf contact op te nemen met WBA (techniek die ze gebruiken om over de vezel en apparatuur van KPN NetwerkNL te leveren) om dit te regelen, het is natuurlijk absurd dat KPN als Service Provider hier iets mee te maken zou hebben, en ik ben dan ook bang dat de moderator's op dit forum u hier simpelweg niet mee kunnen of mogen helpen.

 

Voor zover als ik weet behoord T-mobile in dit geval gewoon zelf hier achteraan te gaan, hun nemen namelijk de verbinding af bij KPN NetwerkNL/WBA.


Hoi @ToevoegingB . Ik begrijp dat je nu bij tele2 zit en het is de bedoeling dat je naar t-mobile gaat? De order bij t-mobile loopt spaak, lees ik.

Hoe graag ik je ook wil helpen, je bent geen klant. En geen klant betekent voor mij nul gegevens om mee te werken. Ik mag niet bij ‘de concurent’ in de systemen kijken.

Ik heb dus letterlijk niks van je. (als ik me kwaad maak kan ik misschien een service id van je vinden, maar dat is dan ook alles).

@Zeonz  legt het heel goed uit. Dit soort zaken zijn ALTIJD de verantwoordelijkheid van de partij waarbij je zoiets aanvraagt. Zij hebben een eigen ingang bij de beheerder van het netwerk. 

 

 

 


Beste @Erwin_ ik snap heel goed dat je niets te maken hebt met t-mobile en ook dat je mijn gegevens niet kunt zien. Het huidige Tele2 serviceId heb ik zelf en kan ik je zo sturen. 

mijn punt is dat KPN, voor mij ben jij dat voor het gemak, bij derde partijen zegt dat ik geen aansluiting heb. Terwijl KPN op dit moment gewoon levert, tot in mijn woonkamer. KPN blokkeert dus voor mij de mogelijkheid om over te stappen. Immers is KPN de partij die de aanvraag afwijst. En daarom mijn verzoek om de KPN registratie van de KPN lijn in mijn woning aan de passen. In dat geval hoeft KPN geen afwijzingen meer te doen naar derde partijen. 
Dat is het enige wat ik aan KPN verzoek; zorg ervoor dat de KPN administratie van mijn KPN lijn in orde is. 


Ik verschuil me niet graag achter bureaucratie. Geloof me als ik je vertel dat ik NIKS voor je kan doen. Wij zijn de consumenteningang en kunnen alleen iets als je daadwerkelijk klant bent. 

Wie kan dat wel: Een bekwaam persoon bij t-mobile. Leg daar je verhaal neer, net zoals je het mij vertelt hebt. Je kunt met het service id onomstotelijk aantonen dat er een actieve lijn op jouw adres is.

Zij hebben een stappenplan om dit bij de netwerkbeheerder aanhangig te maken. 

Mocht het daar op blijven stuk lopen, snap ik je frustratie maar heb ik geen oplossing. 


@ToevoegingB: KPN bestaat uit 2 gedeeltes. Provider gedeelte en netwerk gedeelte. Dit forum is van het provider gedeelte. En @Erwin_ werkt bij het provider gedeelte. Heeft u dus niets aan.

U moet bij het netwerk gedeelte zijn: KPN Netwerk NL. Daarom noemde ik ook Ward. Want die werkt bij het netwerk gedeelte. Maar die heeft helaas nog niet gereageerd. 


Hi @ToevoegingB 

Ik speel niet graag de advocaat van KPN. De tegenwoordige CEO van KPN is een jurist, dus die zal het best beter weten dan ik. 

Echter, @Nick83 heeft het al verwoord. @Erwin_  net als alle webcare medewerkers hier,  is een klein radertje binnen de grote KPN organisatie, die hoe graag hij misschien wil helpen gewoon juridisch dit niet kan doen. 

Maar KPN netwerk heeft ook een adres. 

https://www.kpnnetwerk.nl


@CorL @Nick83 @Erwin_ 

Bedankt voor jullie input. Ik ben mij er zeker van bewust dat KPN consumenten weinig voor mij kan doen en dat de derde partij hier zeker ook een rol speelt. Mijn irritatie zit hem op twee punten:

1. KPN netwerken zegt tot 3 maal toe (1 keer chat, tweemaal telefonisch) dat ik wél bij KPN consumenten moet zijn.

2, mijn huidige provider(Tele2)  is het gelukt mij -na veel gedoe en maanden geen internet- aan te melden dus voor derde partijen is het mogelijk, maar blijkbaar altijd met uitval van de aanmelding. Nu verwacht ik zeker niet elke 2 jaar over te stappen, maar er is dus fundamenteel iets mis met de KPN administratie. Anders zou T-mobile hier niet tweemaal last van hebben. 
Dat dit uiteindelijk weer wordt opgelost bij de aanmelding door een investigation , neemt niet weg dat KPN (netwerken?) dus al 2,5 jaar de administratie niet wil rechtzetten. 


@CorL @Nick83 @Erwin_ 

Bedankt voor jullie input. Ik ben mij er zekere bewust dat KPN consumenten weinig voor mij kan doen en dat de derde partij hier zeker ook een rol speelt. Mijn irritatie zit hem op twee punten:

1. KPN netwerken zegt tot 3 maal toe (1 keer chat, tweemaal telefonisch) dat ik wél bij KPN consumenten moet zijn.

2, mijn huidige provider(Tele2)  is het gelukt mij -na heel geel gedoe en maanden geen internet- aan te melden dus voor derde partijen is het mogelijk, maar blijkbaar altijd met uitval van de aanmelding. Nu verwacht ik zeker niet elke 2 jaar over te stappen, maar er is dus fundamenteel iets mis met de KPN administratie. Anders zou T-mobile hier niet tweemaal last van heBben. 
Dat dit uiteindelijk weer wordt opgelost bij de aanmelding door een investigation , neemt niet weg dat KPN (netwerken?) dus al 2,5 jaar de administratie niet wil rechtzetten. 

Ik lees vaak in dit forum dat dit soort dingen ook bij KPN ITV consumenten gebeurt (sterker het is afgelopen maand mij ook overkomen waarbij PostNL de schuld kreeg van een levering die niet was gebeurt). Maar in deze heeft KPN ITV helemaal geen rol. 

Dus ik zou in jouw geval de partijen die onzin schrijven gewoon een aangetekende brief sturen en in gebreke stellen. 


Wat is mij af vraag is of T-mobile een 2de verbinding probeert te leveren naast uw verbinding, dan zijn er natuurlijk geen ader's vrij gezien die nu door tele2 in gebruik is, of dat ze proberen een bestaande verbinding over te nemen, weet u dat toevalig?

 

Dat gezegd te hebben, in verleden (en volgens mij nog steeds bij glasvezel) moest de Netwerk Provider kant van KPN en de Service Provider kant van KPN wettelijk gescheiden zijn (jusit i.v.m. concurentie) . KPN Service Provider (waar dit forum van is) huurt dan ook de lijn bij KPN Netwerk Provider (KPN NetwerkNL) voor dezelfde prijs als elke andere provider die dit afneemt. Op deze manier is er juist geen monopoly positie van KPN in Nederland.

Of die scheiding ook nu nog wettelijk geregeld is weet ik niet, maar voor maart dit jaar in ieder geval wel denk ik.

Maar zie https://nos.nl/artikel/2327378-kpn-en-vodafoneziggo-hoeven-netwerk-niet-open-te-stellen-voor-concurrenten.html

Als de baas van KPNnetwerkNL, of diens baas, geen zin heeft om T-Mobile te bedienen om wat voor reden dan ook, heeft T-Mobile daar niks meer tegen in te brengen. Misschien met hogere huurprijs schermen, maar dat zal tot verlies leiden.

Als T-mobile dus wilt leveren via de koper kabel van KPN NetwerkNL behoren hun zelf contact op te nemen met WBA (techniek die ze gebruiken om over de vezel en apparatuur van KPN NetwerkNL te leveren) om dit te regelen, het is natuurlijk absurd dat KPN als Service Provider hier iets mee te maken zou hebben, en ik ben dan ook bang dat de moderator's op dit forum u hier simpelweg niet mee kunnen of mogen helpen.

Ik heb op het T-Mobile forum meer dan genoeg frustratie gezien over ‘de netwerkbeheerder’. T-Mobile klanten moet soms heel lang wachten, wat T-Mobile natuurlijk een slechte naam bezorgd. Dat was nog voor bovenstaande rechterlijke uitspraak. Veel klanten hadden/hebben wel door dat voor DSL/telefoonlijn KPN (NetwerkNL) de enige is, dus net als Ziggo met coaxkabel, nogal macht.

Als Tele2/T-Mobile het tot 2x toe heeft geprobeerd, dan kan bij hun ook de conclusie zijn dan nog een keer proberen niet loont, dus dan maar een klant minder of een iets minder tevreden klant omdat ie b.v. geen combiekorting krijgt (50 euro voor mobile+vast, beide onbeperkt datavolume). Als @ToevoegingB voor DSL zou overstappen naar KPN, heb je kans dat dan de bal wel aan het rollen komt.


@tmoesel
Hier is hoe ik het zie, de WBA systemen zijn voor alle Service Provider’s hetzelfde, als goed is maakt zelfs KPN SP gebruik hiervan om de lijnen te bestellen. Maar op dit forum zie ik (kan natuurlijk toeval zijn, maar dit is wat mij opvalt) voornamelijk klachten voorbij komen van T-mobile die moeite heeft met de lijnen te leveren en dan klanten naar KPN verwijst, waarom hebben andere providers dit dan niet of minder?

 

Ik zal niet ontkennen dat KPN NetwerkNL/WBA waarschijnlijk beter zou kunnen doen of dat er fouten in de systemen zitten.

 

Maar als ik de tekst lees, dan is er door tele2 op een gegeven moment gelukt een schouwing monteur te krijgen waarna de gegevens in fourstack dus zijn aangepast, dus een andere provider die volledig los staat van KPN lukt het wel, en de fout is iig gedeeltelijk daarna hersteld. Dus ik vermoed toch echt dat er ook bij T-mobile iets niet goed gaat.

 

En alhoewel het mogelijk niet meer verplicht is per wet, heb ik nog geen nieuws gezien dat KPN andere providers van hun netwerk af probeert te houden. Ik denk zelf ook dat ze toch nog een behoorlijk inkomen hiervan krijgen en dat ze zichzelf in de voet schieten als ze sommige provider hiervan bannen (nog losstaand van doorlopende contracten), want als ze 1tje niet toelaten, is dit ook meteen een waarschuwing voor andere provider’s dat ze niet zeker kunnen zijn van de verbinding en dat kan ervoor betekenen dat een boel providers andere opties gaan proberen wat uiteindelijk weer betekent dat KPN inkomen verliest. Terwijl grappig genoeg op dit moment alles is ingesteld om dit mogelijk te maken.

 


@tmoesel
Hier is hoe ik het zie, de WBA systemen zijn voor alle Service Provider’s hetzelfde, als goed is maakt zelfs KPN SP gebruik hiervan om de lijnen te bestellen. Maar op dit forum zie ik (kan natuurlijk toeval zijn, maar dit is wat mij opvalt) voornamelijk klachten voorbij komen van T-mobile die moeite heeft met de lijnen te leveren en dan klanten naar KPN verwijst, waarom hebben andere providers dit dan niet of minder?

Inderdaad was/is de aanname dat de ISP KPN ook gebruik maakt van groothandel KPN WBA. Maar ISP KPN kan/biedt meer dan de gemiddelde reseller. O.a. bonding, hybride DSL+4G. En wat te denken van eerst ‘eigen’ klanten op snellere/betere lijnkaarten aansluiten.

Andere providers die gewoon 100% afhankelijk zijn van KPN, b.v. een energieboer die ook graag internet wil leveren om wat voor reden dan ook, zijn verder geen bedreiging voor KPN. Maar een echte concurrent zoals T-Mobile is andere koek. Laat staan VodafoneZiggo. Of Delta/EQT.

Ik zal niet ontkennen dat KPN NetwerkNL/WBA waarschijnlijk beter zou kunnen doen of dat er fouten in de systemen zitten.

 

Maar als ik de tekst lees, dan is er door tele2 op een gegeven moment gelukt een schouwing monteur te krijgen waarna de gegevens in fourstack dus zijn aangepast, dus een andere provider die volledig los staat van KPN lukt het wel, en de fout is iig gedeeltelijk daarna hersteld. Dus ik vermoed toch echt dat er ook bij T-mobile iets niet goed gaat.

Wat betreft die schouwing, dat was nog voor die rechterlijke uitspraak als ik naar de data kijk. Toen moest het nog en verder is Tele2 nu T-Mobile. Is vanuit KPN gezien nu anders. Waarom zou KPN als commercieel bedrijf in detail alle karakteristieken openbaar hebben na maart dit jaar. Ziggo heeft toch ook geen publiek toegankelijke database van elk huisadres met wat de coax daar kan, wanneer er upgrades zijn enz.

En alhoewel het mogelijk niet meer verplicht is per wet, heb ik nog geen nieuws gezien dat KPN andere providers van hun netwerk af probeert te houden. Ik denk zelf ook dat ze toch nog een behoorlijk inkomen hiervan krijgen en dat ze zichzelf in de voet schieten als ze sommige provider hiervan bannen (nog losstaand van doorlopende contracten), want als ze 1tje niet toelaten, is dit ook meteen een waarschuwing voor andere provider’s dat ze niet zeker kunnen zijn van de verbinding en dat kan ervoor betekenen dat een boel providers andere opties gaan proberen wat uiteindelijk weer betekent dat KPN inkomen verliest. Terwijl grappig genoeg op dit moment alles is ingesteld om dit mogelijk te maken.

Van het bestaande zal zeker goed inkomen komen lijkt me, en contracten kan men niet zomaar negeren. Maar op punten waar KPNnetwerkNL verder niks extra’s vangt, zoals denk ik in dit topic, kun je je mensen wel beter/nuttiger werk laten doen dan in feite administratieve rompslomp. Zoals gezegd, Tele2 is van T-Mobile. Er van uitgaande dat @ToevoegingB altijd al KPN WBA heeft gehad, is het eerdere hoppen gebaseerd op een vast, verplichte prijs van KPN WBA. ‘Andere provider’ in dit geval is een vrijwel wassen neus in mijn optiek, het is 1 en dezelfde telefoondraad. Misschien een ander profiel uit het KPN WBA aanbod.

Hopelijk kan @ToevoegingB de redenen voor overstappen opnoemen, dan valt misschien beter te begrijpen waarom het kastje-muur is.


Ik lees hier helaas nogal wat complot-achtige theorieën. Laat ik voorop stellen dat KPN haar netwerk momenteel openstelt op basis van langlopende grote contracten. Daar is in Maart niets in veranderd.

Dus is er geen enkele reden om ergens tegen te werken en er is ook niemand op de werkvloer die dat doet. Wij zijn gewoon mensen die hun werk doen.

Provider KPN heeft precies dezelfde mogelijkheden als T-Mobile, zoals bonding of Vplus. En ook een combinatie met 4G zou T-Mobile zelf kunnen opzetten met de juiste inzet.

 

KPN Netwerk NL is een label voor de uitrol van VDSL kasten en glasvezel. Het is geen bedrijfsonderdeel. Je kan niet bellen met KPN Netwerk NL om zoiets te regelen.

T-Mobile neemt haar diensten af van KPN Wholesale. Dat is wel degelijk een apart bedrijfsonderdeel. T-Mobile dient bij hun WBA contactpersoon een dergelijk probleem in te schieten. KPN Netwerk NL heeft hier geen enkele rol in.Zo te lezen probeert T-Mobile de order verkeerd in te schieten. Hetzij qua adresgegevens, maar wellicht ook algemeen verkeerd. Als zij weten dat het een bestaande actieve lijn is van Tele2 (notabene eigendom van T-Mobile), dan moet dit als migratie worden ingeschoten. Ik krijg het gevoel dat er een Nieuwe Lijn Order wordt ingeschoten en deze wordt geweigerd omdat de lijn bezet is.


Ik lees hier helaas nogal wat complot-achtige theorieën. Laat ik voorop stellen dat KPN haar netwerk momenteel openstelt op basis van langlopende grote contracten. Daar is in Maart niets in veranderd.

Duidelijk dat er niets verandert momenteel en dat er langlopende contracten zijn. Maar zie het maar als een exercitie voor wat zou kunnen op langere termijn. Ooit lopen contracten af, er wordt opnieuw onderhandelt, er zijn overnames enz.

Dus is er geen enkele reden om ergens tegen te werken en er is ook niemand op de werkvloer die dat doet. Wij zijn gewoon mensen die hun werk doen.

Tegenwerken zou al een heel andere fase zijn, maar iets kan gewoon op stapel blijven liggen omdat ‘de werkvloer’ er niet aan toe komt. Allemaal triviaal; De werkvloer wordt aangestuurd door management. Misschien zie je iedere manager, dus ook de CEO, als werkvloer.

Provider KPN heeft precies dezelfde mogelijkheden als T-Mobile, zoals bonding of Vplus. En ook een combinatie met 4G zou T-Mobile zelf kunnen opzetten met de juiste inzet.

Of andersom, T-Mobile heeft precies dezelfde mogelijkheden als provider KPN. Is altijd waar in theorie en op papier, totdat op termijn opnieuw onderhandelt gaat worden. Verder heeft T-Mobile een andere historie en toekomst ten aanzien van telefoonlijnen in de grond dan KPN. Om het echt precies hetzelfde te laten zijn moet je KPN opsplitsen.

 

KPN Netwerk NL is een label voor de uitrol van VDSL kasten en glasvezel. Het is geen bedrijfsonderdeel. Je kan niet bellen met KPN Netwerk NL om zoiets te regelen.

Mensen zien kwa communicatie en service 2 websites b.v.

https://www.kpn.com/service.htm

https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact

 

T-Mobile neemt haar diensten af van KPN Wholesale. Dat is wel degelijk een apart bedrijfsonderdeel. T-Mobile dient bij hun WBA contactpersoon een dergelijk probleem in te schieten. KPN Netwerk NL heeft hier geen enkele rol in.Zo te lezen probeert T-Mobile de order verkeerd in te schieten. Hetzij qua adresgegevens, maar wellicht ook algemeen verkeerd. Als zij weten dat het een bestaande actieve lijn is van Tele2 (notabene eigendom van T-Mobile), dan moet dit als migratie worden ingeschoten. Ik krijg het gevoel dat er een Nieuwe Lijn Order wordt ingeschoten en deze wordt geweigerd omdat de lijn bezet is.

KPN Wholesale = apart bedrijfsonderdeel. Maar 1 CEO die ervoor verantwoordelijk is. Dat is gewoon niet apart, hoewel eenieder in NL dat wel zo ziet of beoordeeld kennelijk. Echt apart is opsplitsing, aparte beursnoteringen enz.

Maar goed, bovenstaande kan iemand van KPN aan iemand van T-Mobile duidelijk maken. Gewoon als KPN medewerker maar zo iemand van T-Mobile opbellen zou kunnen, maar die medewerker kan dan makkelijk buiten zijn verantwoordelijkheden treden (is ander bedrijf). Rijst dan gelijk de vraag of diezelfde medewerker dat wel zou doen als het binnen KPN blijft, zij het ander bedrijfsonderdeel.


Dank @Ward_  voor het duidelijke verhaal. 

@ToevoegingB : Ik zou contact zoeken met t-mobile (zij hebben toch ook een forum waar moderators actief zijn? Zo ja, gewoon naar dit topic verwijzen. )


@Erwin_  beste Erwin, ik heb de aanvraag inmiddels ook via jullie collega’s van Xs4all proberen te doen. Ik kreeg zojuist terug dat zij het ook niet voor elkaar krijgen.
“WBA kan het niet direct oplossen ”.

Ik ga deze case uit handen geven aan mijn rechtsbijstand en je mag dit topic sluiten. 


Dat is uiteraard jouw goed recht. Mocht er toch een oplossing/doorbraak zijn, zou het fijn zijn als die met ons deelt.