Skip to main content
Vraag

Klacht over afhandeling schade aan riolering na aanleg glasvezel

• January 10, 2026
  • 13 reacties
  • 158 keer bekeken

IrenevS
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Hier hetzelfde verhaal als in het gerelateerde topic, met dit verschil dat de aannemer in ons geval Kodar is. 

In mei 2023 is de glasvezelkabel door het pad naar de voordeur geschoten en na 2,5 jaar (in september 2025) kwamen wij er door verstoppingsproblemen achter dat deze door de riolering is gegaan. Er bleek een zinkgat onder de bestrating te zitten, doordat het afvalwater al 2,5 jaar de grond in stroomde. 

Een loodgietersbedrijf heeft dit voor ons opgelost, voor het bedrag van 536,70 euro. We hebben direct een klacht ingediend via het schadeformulier en kregen al snel bericht dat het doorgegeven werd aan de aannemer, die het zou afhandelen. Daarna hoorden we niets meer en hebben we de rekening alvast maar voorgeschoten.

De afgelopen maanden heb ik KPN al drie keer doorgegeven dat de aannemer niet reageert. En iedere keer is de reactie:

“Vervelend te vernemen dat er nog geen contact met u is opgenomen n.a.v. uw schadeclaim. 
 Wij hebben de verantwoordelijke aannemer nogmaals aangestuurd, en wederom verzocht hier actie op uit te zetten. Zij zullen z.s.m. contact met u opnemen om uw schadeclaim verder op te pakken en af te handelen.
 Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, xxx (naam) xxx Team KPN”

Maar er gebeurt dus niets! Naast de aannemer is KPN toch mede verantwoordelijk voor geleden schade, omdat zij de opdrachtgever zijn? Waarom duurt dit dan zo lang? Bijzonder vervelend, inmiddels is het januari 2026. Hopelijk lukt het om via dit forum aandacht voor onze zaak te krijgen.

Hieronder een foto van hoe het er onder de grond uitzag. Claimnr.sa-3390

13 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 10, 2026

Wat een ontzettende pech dat de fiber door de riolering is geschoten. 

Even een dubbelcheck, deze claim is dat ingediend bij KPNNetwerk als graafschade of als klacht bij KPN de provider? 

Bij dat eerste adres zou er voortgang in moeten zitten, kpn de provider zal er niet veel mee kunnen. 

IrenevS
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 10, 2026

Even een dubbelcheck, deze claim is dat ingediend bij KPNNetwerk als graafschade of als klacht bij KPN de provider? 

Bij dat eerste adres zou er voortgang in moeten zitten, kpn de provider zal er niet veel mee kunnen. 

Dank voor je reactie. De claim is ingediend bij KPN Netwerk, het mailadres waar ik telkens de excuses van ontvang is schade-netwerk@kpn.com.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 10, 2026

Dan ben je al 3 maanden aan het juiste adres. Het zou in mijn ogen niet zo lang mogen duren.

Op deze community zitten eigenlijk enkel klanten welke elkaar helpen. Daar heb je in zo’n geval weinig aan. Mogelijk kan een moderator er iets mee, die zullen binnen enkele dagen reageren.

Mijn advies is om vooral nogmaals te bellen met het netwerk gedeelte. Dit kan ma t/m vrij via 088 006 37 44.

IrenevS
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 10, 2026

Dan ben je al 3 maanden aan het juiste adres. Het zou in mijn ogen niet zo lang mogen duren.

Op deze community zitten eigenlijk enkel klanten welke elkaar helpen. Daar heb je in zo’n geval weinig aan. Mogelijk kan een moderator er iets mee, die zullen binnen enkele dagen reageren.

Mijn advies is om vooral nogmaals te bellen met het netwerk gedeelte. Dit kan ma t/m vrij via 088 006 37 44.

Dank voor je advies om te bellen! Genoemd telefoonnummer heb ik 10 december jl. gebeld en de dame die ik sprak zei dat ik daar niet moest zijn. Ze zou het voor deze keer wel doorgeven aan de desbetreffende afdeling, maar adviseerde om toch weer te mailen naar het bekende adres. Overigens kreeg ik toen niet eens een reactie op mijn bericht. 
Klinkt enigszins als ‘van het kastje naar de muur’… Ik wacht hoopvol op een moderator!

JanD
Superuser
  • January 10, 2026

Beste ​@IrenevS een moderator kan in dezen helaas niets voor je betekenen, aangezien dit forum en het moderatieteam behoren bij KPN, de provider.

En jouw dossier bij KPN Netwerk afgehandeld moet worden.

Neem s.v.p. het advies van ​@Ik_Combineer ter harte.

Succes.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Misschien kan ​@Ward_ nog wat betekenen hierin bellen heeft duidelijk geen zin

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@IrenevS . Welkom hier.

Ik snap heel goed dat dit inmiddels ontzettend frustrerend is, zeker gezien de voorgeschiedenis en het feit dat jullie de kosten al hebben moeten voorschieten.

Om te beginnen even een belangrijk onderscheid. KPN als provider en KPN Netwerk zijn twee verschillende organisaties. In dit geval loopt de claim via KPN Netwerk, omdat het gaat om schade ontstaan bij de aanleg van glasvezel. Dat is ook waarom je communicatie terecht via schade-netwerk@kpn.com verloopt en waarom de aannemer hierbij betrokken is. In jullie situatie is dat aannemer Kodar.

Aangezien ik over het provider gedeelte ga heb ik geen enkele inzage in het proces bij de netwerk leverancier.   In het verleden heeft ​@Ward_ wel voor ons bemiddeld op persoonlijke titel.  Mocht hij meelezen is hij misschien in staat om het een duwtje te geven maar dat is geen garantie.   Mijn algemene advies luidt: Blijf ze mailen en vraag om opheldering want ik vind dit zelf ook veel te lang duren.  

IrenevS
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 13, 2026

Hoi ​@IrenevS . Welkom hier.

Ik snap heel goed dat dit inmiddels ontzettend frustrerend is, zeker gezien de voorgeschiedenis en het feit dat jullie de kosten al hebben moeten voorschieten.

Om te beginnen even een belangrijk onderscheid. KPN als provider en KPN Netwerk zijn twee verschillende organisaties. In dit geval loopt de claim via KPN Netwerk, omdat het gaat om schade ontstaan bij de aanleg van glasvezel. Dat is ook waarom je communicatie terecht via schade-netwerk@kpn.com verloopt en waarom de aannemer hierbij betrokken is. In jullie situatie is dat aannemer Kodar.

Aangezien ik over het provider gedeelte ga heb ik geen enkele inzage in het proces bij de netwerk leverancier.   In het verleden heeft ​@Ward_ wel voor ons bemiddeld op persoonlijke titel.  Mocht hij meelezen is hij misschien in staat om het een duwtje te geven maar dat is geen garantie.   Mijn algemene advies luidt: Blijf ze mailen en vraag om opheldering want ik vind dit zelf ook veel te lang duren.  

Zojuist heb ik inderdaad gebeld naar het nummer dat ​@Ik_Combineer doorgaf. Nu bleek dat er vorige week een mail van de aannemer was binnengekomen bij KPN Netwerk. Daarin stond (in het Engels) dat de werkzaamheden waren uitgevoerd door een onderaannemer en dat aan dat bedrijf doorgegeven zou worden dat het bedrag moet worden overgemaakt.  
Ik weet niet of dit nu goed nieuws is of niet…. Het gaat dus over nog meer schijven dan eerst gedacht, maar hopelijk zit er nu toch schot in de zaak. Ik vertrouw er maar op, fingers crossed! En anders ga ik inderdaad volgende week wéér bellen. 

In ieder geval allemaal hartelijk dank voor het reageren en meedenken!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 13, 2026

Ik weet het proces niet bij KPN Netwerk, maar ik zou zeker wekelijks bellen. Het ligt nu bij een onderaannemer van een onderaannemer van KPN Netwerk. Maar je hebt met de aanleg zaken gedaan met KPNNetwerk en niet met Kodar, dus snap niet waarom het zo ontzettend lang moet duren.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@IrenevS . Ik ben toch nog even benieuwd naar de voortgang. Zit er nu al schot in de zaak? 

IrenevS
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 20, 2026

Hoi ​@IrenevS . Ik ben toch nog even benieuwd naar de voortgang. Zit er nu al schot in de zaak? 

Wat aardig dat je dit vraagt! Maar nee, helaas nog steeds niets gehoord of op de rekening ontvangen… 

Erwin van KPN
Moderator

:-(

@IrenevS : Ik ga toch wat voor jou proberen. Kun je je profiel aanvullen en mij daarna een seintje geven?  Ik ben straks vrij. Dinsdag lees ik mijn reacties en zal ik proberen om intern wat mensen wakker te schudden.  Kun je tegen die tijd je profiel en gegevens hebben ingevuld? 

IrenevS
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

:-(

@IrenevS : Ik ga toch wat voor jou proberen. Kun je je profiel aanvullen en mij daarna een seintje geven?  Ik ben straks vrij. Dinsdag lees ik mijn reacties en zal ik proberen om intern wat mensen wakker te schudden.  Kun je tegen die tijd je profiel en gegevens hebben ingevuld? 

Ha Erwin, fijn! Ik heb mijn gegevens aangevuld voor zover dat kon. Ik ben alleen (nog) geen klant van KPN, maar de glasvezel is dus al wel aangelegd zodat we daar op termijn op kunnen overstappen. Ik hoop dat dit geen invloed heeft op de voortgang? In ieder geval alvast hartelijk dank voor het wakker schudden! 😊