Skip to main content

Klacht over onjuiste contractwijziging en verloren snelheid-upgrade

• January 15, 2026
  • 17 reacties
  • 243 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

​Middels dit schrijven wil ik een formele klacht indienen over de recente gang van zaken met betrekking tot mijn abonnement.

Achtergrond

In december zijn wij een tweejarig contract aangegaan voor internet en twee mobiele abonnementen. De basis van dit contract was 100 Mbit/s met een eerder verkregen gratis upgrade naar 200 Mbit/s. Deze upgrade was voor ons de doorslaggevende reden om voor KPN te kiezen.

Het probleem

Op het contract stond echter een uploadsnelheid van 20 Mbit/s vermeld, terwijl dit 200 Mbit/s (up- en down) hoorde te zijn. Toen wij hierover belden, deed de betreffende medewerker een tegenvoorstel: een gratis upgrade naar 1000 Mbit/s. Hoewel wij aanvankelijk sceptisch waren, zijn wij hier op basis van zijn toezegging mee akkoord gegaan. (15 december)

​Na resetten van modem en alles bleek de snelheid niet te zijn aangepast. Bij een tweede telefoontje werd ons verteld dat het aanbod van de eerste medewerker onmogelijk was en niet kon worden uitgevoerd.

Dit zijn alle data waarop wij jullie gebeld hebben. Tot voor nu hebben we 0,0 niks van jullie gehoord: (16 dec+18 dec+24dec+9jan+15jan) 

In plaats van de fout te herstellen, zijn wij echter teruggezet naar de basissnelheid van 100 Mbit/s. Hiermee zijn we door toedoen van uw eigen medewerker onze oorspronkelijke gratis upgrade naar 200 Mbit/s kwijtgeraakt.

Huidige situatie

Inmiddels zijn er diverse telefoongesprekken gevoerd zonder resultaat, wat bij ons tot grote frustratie leidt. Wij bevinden ons nu in een slechtere positie dan de afspraak die wij in december hebben gemaakt.

Mijn verzoek

Ik verzoek u met klem om deze zaak per direct op te pakken en het volgende te realiseren:

1. ​Het herstellen van het contract naar de afgesproken 200 Mbit/s (up- en download).
  2. ​Een passende compensatie voor de tijd, de moeite en de overlast die wij hebben ondervonden door de onjuiste informatievoorziening vanuit uw klantenservice.

​Ik zie uw reactie en een spoedige bevestiging van het herstelde contract met belangstelling tegemoet.

17 reacties

• January 15, 2026

Op het contract staat volgens mij altijd zo'n lage upload. Dat is denk ik nog een erfenis van vroeger toen er alleen verbindingen over de telefoonlijn waren. Dat is bij oude abonnementvormen gewoon nooit aangepast. Maar als je glasvezel hebt, dan krijg je wel gewoon de volledige upload snelheid. 

Staat er wel 200 mbit download in je contract? Dan behoor je dat ook te krijgen uiteraard. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

• January 16, 2026

Is dat echt je contract? Staat er in dat pdf bestand daadwerkelijk dat dit je contract is? Of is het een bestelbevestiging?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@user554896. Welkom op de community! Ik kan me voorstellen dat dit ontzettend vervelend is. Meerdere telefoontjes, beloften die niet worden nagekomen en het gevoel dat je achterblijft met minder.

Mag ik vragen of je hierover al eens contact hebt opgenomen met onze klantenservice? Vaak kan een collega gerichter meekijken, zodat dit sneller wordt opgelost. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 19, 2026

Bedankt voor je reactie Vikash,

Zoals je kunt lezen heb ik meerdere telefoontjes gehad met de klantenservice, daar refereert u zelf al na in uw reactie. Het lijkt moeilijk te zijn voor KPN om klanten te helpen. We hadden net zo goed voor een budget maatschappij kunnen kiezen daar is de klantenservice ook meestal niet in staat om te helpen...

Nu betalen we voor service die we niet krijgen. Vanmiddag is er weer gebeld met de klantenservice, en is er een klacht gelogd door de medewerker, hopelijk gaat dat  effect hebben. Wat een drama KPN....

• January 19, 2026

Het is algemeen bekend dat gratis snelheidsverhogingen meestal vervallen bij een wijziging. Dat is volgens mij de bedoeling, zo zit het systeem bij KPN in elkaar. Of dat in deze situatie ook de bedoeling was weet ik niet. Die medewerker die aan het knoeien is gegaan met 1000 mbit heeft er geen goed aan gedaan denk ik.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 21, 2026

Hallo KPN, is er al meer bekend?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Je gaf hierboven aan dat opnieuw contact hebt opgenomen met de klantenservice en dat er een klacht is aangemaakt. Zo’n klacht wordt altijd opgepakt en beoordeeld, en kan helpen om om alsnog tot een oplossing te komen. Via deze weg kan ik het niet versnellen, op dit moment is het helaas even afwachten wat daaruit naar voren komt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 22, 2026

Oke bedankt! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 29, 2026

Weer een week verder 0,0 reactie! Wat een klantenservice 😡. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik snap goed dat het vervelend is als je nog geen reactie hebt ontvangen, excuses daarvoor. Soms duurt het wat langer voordat een vraag wordt opgepakt, bijvoorbeeld door drukte of omdat we intern iets moeten uitzoeken. 

Ik kijk graag voor de zekerheid even voor je na of ik jouw klacht terug kan vinden in onze systemen. Wil je hiervoor jouw naam, postcode, huisnummer en klantnummer achterlaten in je profiel en een berichtje in dit topic nadat je dit hebt gedaan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 1, 2026

Done, klachtnummer is niet gedeeld met ons. Medewerker heeft klacht telefonische gemaakt... Die kan je vast terug vinden met onze gegevens. Ik hoor graag van je.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Bedankt voor het achterlaten van je gegevens. Ik heb even in je dossier gekeken. Ik zie dat een collega de situatie heeft doorgestuurd naar de backoffice om dit verder te onderzoeken, maar dat er nog geen klacht was aangemaakt. Dat heb ik nu alsnog voor je geregeld. Ik verwacht dat een collega binnenkort contact met je opneemt om dit met je te bespreken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026

Dat meen je toch niet😫, dus er was geen klacht aangemaakt?

Graag ontvang ik het nummer van de klacht. Wat een zooitje bij KPN.

Op Trustpilot een 1,4 van de 5, had ik dit maar eerder gezien; https://nl.trustpilot.com/review/www.kpn.com

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 2, 2026

Op Trustpilot een 1,4 van de 5, had ik dit maar eerder gezien; https://nl.trustpilot.com/review/www.kpn.com

Als slechts 0,17% van je klanten een klacht op jouw product heeft dan doe je het helemaal niet slecht😉. En Trustpilot is toch een beetje de nationale klaagsite. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026

Ben blij dat jij nog wel iets positief hier uit weet te halen Joep! 

@Vikash van KPN kan je ons klacht nummer delen?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@user554896 Ik heb geen klachtnummer voor je, omdat ik de klacht intern per e-mail heb doorgestuurd naar onze klachtenafdeling.