Skip to main content
Antwoord

Komt ieder dorp aan de beurt voor glasvezel van KPN of Glaspoort?

• June 19, 2025
  • 15 reacties
  • 199 keer bekeken

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Ik las in de media recent dat KPN nu meer het zwaartepunt legt op het fysiek aansluiten van de huizen naar binnen en niet meer focust op de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken.

Ik woon zelf in Krimpen aan den IJssel en daar ligt nu alleen glasvezel van Deltafiber. Betekent dit dat de inwoners van Krimpen aan den IJssel het kunnen schudden en voor altijd vast blijven zitten aan DSL van KPN of als KPN DSL uitschakelt dat wij dan geen vast internet meer kunnen afnemen van KPN?

Als ik de postcode check doe, zie ik steeds staan: “ nog niks gepland “. 

Dit geeft nou niet bepaald de burger moed..

Temeer omdat Ziggo in Krimpen aan den IJssel geen coax netwerk heeft, maar recent bekend heeft gemaakt dat het op de glasvezel komt van Deltafiber.

Hierdoor krijgt KPN onder andere in Krimpen aan den IJssel maar ook in andere gemeenten waar dit speelt een grote concurrent erbij op de glasvezel van Deltafiber.

Ik zou het raar vinden als KPN zo’n grote concurrent vrij spel geeft op de glasvezel in Krimpen aan den IJssel en andere gemeenten waar nu alleen glasvezel ligt van Deltafiber.

Beste antwoord door Denise van KPN

Ik snap heel goed dat je graag over wilt op glasvezel van KPN, ​@Wewa. Ik durf je alleen niet te zeggen wat de plannen voor glasvezel op jouw adres zijn. Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk huishoudens op glasvezel hebben, want dit is de toekomst. Maar hoe, wat, waar en wanneer, dat kan ik je niet zeggen. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik die informatie niet heb.

Als ik het bericht van ​@Noordzee mag geloven, dan komt glasvezel dus uiteindelijk wel naar Krimpen aan de IJssel. We weten alleen nog niet wanneer.

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 19, 2025

Niemand die dat kan zeggen ​@Wewa. Kpnnetwerk geeft verder geen planningen over de verdere aanleg. Uiteraard zal dsl niet uitgeschakeld worden voor er een vervanger is. Overigens is het natuurlijk niet zo dat de dsl aansluitingen op instorten staan. Die kunnen nog wel tientallen jaren mee.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

Ik zou het wel een giller vinden als straks over een paar jaar 25 gbps normaal is op de glasvezel dat KPN in een aantal gemeenten nog tientallen jaren, slakken snelheid blijft aanbieden op de koperlijn.

Ik denk niet dat er dan nog veel klanten bij KPN blijven.

Ik zit nu al een paar jaar bij Solcon op de glasvezel van Deltafiber omdat ik wat voordeel heb met mijn KPN mobiele abonnementen. Maar alle kortingen op streaming diensten loop ik mis, omdat Solcon nog een antieke televisie ontvanger gebruikt zonder apps en Solcon het beleid hanteert dat je geen korting op streaming apps kan geven als ze niet op je ontvanger zitten. ( onzin natuurlijk want ik bekijk alle streamingsdiensten op een Apple TV 4K kastje). 

Ik zou dus dolgraag voor alle combi-voordelen willen overstappen op KPN internet, maar omdat KPN alleen trage snelheden aanbiedt op de koperlijn en er geen plannen zijn voor aanleg van glasvezel, blijft het onder andere in Krimpen aan den IJssel “ huilen met de lamp aan” . . 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 19, 2025

Glasvezel wordt natuurlijk flink overschat. Er zijn maar weinig consumenten die een 1gig verbinding nodig hebben.  De dsl verbinding is voor de meeste inwoners prima.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

Mijn schoonzus heeft maximaal 12 mbps op de koperlijn van KPN. Ik vind dat toch echt niet meer van deze tijd. (gemeente Uithoorn, speelt dezelfde kwestie als in Krimpen aan den IJssel)

Los van het feit of een internetsnelheid voldoende is. Over een jaar biedt Ziggo op de glasvezel van Deltafiber in onder andere Krimpen aan den IJssel en Uithoorn hoge symmetrische snelheden aan. Dan staat het toch raar als de grootste concurrent KPN niet verder komt dan baby snelheden op een koperlijn in deze gemeenten? 

Dan zet KPN zichzelf als bedrijf niet bepaald als innovatief en vooruitstrevend op de kaart.. 

( voor de volledigheid: zowel bij KPN netwerk als Glaspoort is er niets gepland als ik de postcodecheck doe)

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 19, 2025

De aanleg van een glasvezelnetwerk in een dorp zoals krimpen duurt ongeveer een jaar. En dan moet de gemeente mee werken. En er moeten mensen zijn.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

Een gemeente kan volgens mij geen aanleg van glasvezel weigeren toch? Er zijn tegenwoordig zoveel gemeenten waar twee glasvezel netwerken liggen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 19, 2025

Hallo ​@Wewa ,

Glasvezelplanning in Krimpen aan den IJssel

Goed nieuws! We leggen glasvezel aan in Krimpen aan den IJssel. Dat betekent straks supersnel en superstabiel internetten tot wel 4 Gbit/s. We hebben 3% van de woningen aangesloten op glasvezel.

In een deel van Krimpen aan den IJssel legt ook GlasDraad glasvezel aan. Wij hebben een samenwerking met GlasDraad. Dat betekent dat zij het netwerk aanleggen. En dat jij daarna een vertrouwd KPN abonnement kan afsluiten. Kijk voor de voorwaarden op de website van GlasDraad.

bron: 

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/krimpen-aan-den-ijssel

En vooruit: Uithoorn

Glasvezelplanning in Uithoorn

Goed nieuws! We leggen glasvezel aan in Uithoorn. Dat betekent straks supersnel en superstabiel internetten tot wel 4 Gbit/s. We hebben 11% van de woningen aangesloten op glasvezel. Doe de postcodecheck voor de situatie op jouw adres.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/uithoorn

Achtergrondinformatie:

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 19, 2025

Natuurlijk niet. Doe de postcode check en er staat niets gepland. 

Dutchie61
Slimmerik
  • June 19, 2025

Een gemeente kan volgens mij geen aanleg van glasvezel weigeren toch? Er zijn tegenwoordig zoveel gemeenten waar twee glasvezel netwerken liggen. 

Er zijn al gemeenten waar er 3 glaskabels liggen

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 19, 2025

Natuurlijk niet. Doe de postcode check en er staat niets gepland. 

Niet op korte termijn voor jouw adres kennelijk. Maar dat wil niet zeggen dat jouw dorp nooit aan de beurt komt. 

Er staat wel degelijk : 

Glasvezelplanning in Krimpen aan den IJssel

Goed nieuws! We leggen glasvezel aan in Krimpen aan den IJssel. Dat betekent straks supersnel en superstabiel internetten tot wel 4 Gbit/s. We hebben 3% van de woningen aangesloten op glasvezel.

In een deel van Krimpen aan den IJssel legt ook GlasDraad glasvezel aan. Wij hebben een samenwerking met GlasDraad. Dat betekent dat zij het netwerk aanleggen. En dat jij daarna een vertrouwd KPN abonnement kan afsluiten. Kijk voor de voorwaarden op de website van GlasDraad.

bron: 

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/krimpen-aan-den-ijssel

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 20, 2025

Ik snap heel goed dat je graag over wilt op glasvezel van KPN, ​@Wewa. Ik durf je alleen niet te zeggen wat de plannen voor glasvezel op jouw adres zijn. Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk huishoudens op glasvezel hebben, want dit is de toekomst. Maar hoe, wat, waar en wanneer, dat kan ik je niet zeggen. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik die informatie niet heb.

Als ik het bericht van ​@Noordzee mag geloven, dan komt glasvezel dus uiteindelijk wel naar Krimpen aan de IJssel. We weten alleen nog niet wanneer.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 20, 2025

Ik verwacht dat ik kan wachten tot Sint Juttemes. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 20, 2025

Ik las in de media recent dat KPN nu meer het zwaartepunt legt op het fysiek aansluiten van de huizen naar binnen en niet meer focust op de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken.

Ik wil enkel op dit stukje een beetje focussen, kpn gaat eigenlijk te snel met de uitrol van glasvezel waardoor er op sommige plaatsen zo'n oranje sprietje voor wel meer dan een jaar kan uitstekend. Dit zorgt op deze plaatsen voor frustratie want iedereen wilt glasvezel en als je het al kan zien en toch lang moet wachten is dat zeer frustrerend. De uitrol stopt dus zeker niet, maar op dit moment zijn er enkele mensen verplaatst van uitrol glasvezel naar binnen brengen glasvezel. Dit zorgt er voor dat er minder vezels uitsteken en KPN haar  achterstand beter kan managen. Er wordt dus wel nog steeds glasvezel uitgerold.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 20, 2025

Hoera 🙂

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 26, 2025