Skip to main content

We hebben al jaren glasvezel, > 7 jaar. Hier en daar las ik de berichten dat KPN dit jaar de koperdraden gaat uitschakelen (of is het al uitgeschakeld?). Wat doet de blauwe kabel in de meterkast?

Kan ik hem zelf verwijderen, zodat ik andere kabel erin kan trekken voor bijvoorbeeld een eigen laadpaal buiten?

De blauwe kabel is eigendom van KPN. Ik vraag me af of ik het mag verwijderen, aangezien men er niets meer mee wilt doen. 

Hallo @pesu69 , nee daar mag je zelf niet aankomen, eigendom KPN, ook al wordt deze misschien niet meer gebruikt in de toekomst.


Even een iets vollediger antwoord zover ik het weet;

 

De blauwe kabel is officieel eigendom van KPN, het manipuleren (verwijderen, inkorten of verplaatsen) van deze kabel is niet toegestaan. Mocht je de kabel toch verwijderd willen hebben kan je een verwijderopdracht aanvragen via mijnaansluitingen.nl

Wanneer je hebt gevraagd of kpn deze aansluiting wilt verwijderen krijg je hier een offerte van, dit kan kosteloos zijn maar mogelijk zitten hier ook kosten aan vast. Dit weet je pas wanneer je de offerte hebt gekregen.

 

Zo ver ik weet staat er in de telecomwet ergens dat als er 10 jaar geen data over de kabel heeft kunnen gaan dat KPN de kabel moet verwijderen op aanvraag van de eigenaar van de grond, of dat u dit zelf kan laten doen en hiervoor een factuur mag sturen. Ik durf dit niet met zekerheid te zeggen maar zo iets zal het zijn. Die tijd is nog niet afgelopen dus verwacht ik ook niet dat KPN het kosteloos verwijderd. @Ward_ vindt het vast leuk/interessant om daar meer over te delen.

 

Wat je uiteraard wel kan doen is bellen met KPNNetwerk.nl om te vragen of bij u het koper uit is gezet. Dan weet u zelf of die kabel ooit nog gebruikt gaat worden.


Hallo @pesu69 en @Ik_Combineer dat kan je ook nagaan via www.kpnnetwerk.nl via postcode en huisnummer, bij mij staat bijvoorbeeld dat over 4 maanden koper afgeschakeld wordt.