Skip to main content

Hallo, ik ben bezig met een verbouwing en wil de vloer isoleren met schuimbeton.

Na het openbreken van de vloer zien we een stuk of vijf blauwe kabels lopen waarvan eentje opgesplitst word in meerdere kleinere kabels 

Nu heb ik me laten vertellen dat deze kabels van kpn zijn en dat er van meerdere woningen kabels onder mijn vloer lopen.

Bij Kpn word ik van het kastje naar de muur gestuurd en niemand weet er iets van.

Nu wil ik graag schuimbeton storten maar weet niet of ik die kabels mee kan storten.Als er iets beschadigd wie is er dan verantwoordelijk. Wie weet wie ik moet bellen.

Kpn klantenservice zegt dat ik bij Kpn netwerken moet zijn maar die zeggen op hun beurt weer dat ze alleen voor glasvezel zijn.

Mijn werk stagneert nu en weet ff niet meer wat ik moet doen.

Ben straks van plan om gewoon beton erover heen te gooien en maar kijken wat er gebeurd.

 

Hallo @Marco Houtbouw Katje die kabels zijn eigendom van KPN.

@Ward_ kan hierin misschien advies geven, ik heb hem even ingeseind.

Wacht zijn reactie even af s.v.p.


Dat lijken mij inderdaad huisaansluitkabels van KPN die voor meerdere woningen in het rijtje lijken te zijn.

Die liggen daar op basis van oude gedoogafspraken en kan je niet zomaar in beton storten.

Ik ben nu op vakantie maar ik zal  proberen om via een collega het goede mailadres van KPN te bemachtigen en door te geven.


Dank je wel, ik wacht je reactie ff af voor ik ergens aan begin.

 


Als in de boton storten niet mag, wat moet er dan gebeuren? Moeten ze dan om gelegen worden zodat ze buiten het huis heen lopen? Hoe realistisch is dat?


@Nick83 Dat kan ik zo niet beoordelen. Er zijn vaak meer mogelijkheden.

@Marco Houtbouw Katje Je hebt een DM van me ontvangen.


Mijn praktische idee, kunststof buizen er omheen, voor het storten.
Buis langs op open zagen en er omheen doen. Bij de uiteinden wat pur.
Dan gebeurd er niets meer mee.

En wellicht zijn de kabels al buiten gebruik of gaan dat worden in de nabije toekomst bij aanleg glasvezel.

NB. In dit stadium kun je mooi voor jezelf ook wat loze mantel buizen er in leggen, mijn voorkeur is tyleen slang.


Heb je een betere foto van de kabels?


Bij het zien vd foto leek het mij (ook?) geen blauwe PTT/KPN kabel, eerder grijs, maar bij vergroten vd foto blijkt het toch echt wel een geslagen blauwe kabel te zijn, nmi althans.

 


Zou blauw kabel moeten zijn met rood en witte patronen 
Maarja, dat is misschien niet overal zo.
Het lijken wel glas kabels van Delta.
 

 


Zou blauw kabel moeten zijn met rood en witte patronen 
Maarja, dat is misschien niet overal zo.
Het lijken wel glas kabels van Delta.
 

 

In onze regio zijn het ook vaak oude blauwe kavels zonder deze omhulsel. Durf bijna me hand in het vuur te steken dat het kabels van KPN zijn. Die worden niet gebruikt voor buiten of in kruipruimtes maar wel in hoogbouw of zoals hier om bovengronds kabels door te voeren.


Persoonlijk zou ik er een houten bak overheen bouwen zodat de kabels niet in het beton vast komen te liggen. Zodra het beton is gestort blijven de kabels bereikbaar via de buitenzijde. Ze kunnen op deze manier altijd de kabels bereiken.