Skip to main content

Op 10-01 een order geplaatst voor Hussel. Ik zou 3 maanden lang 55 euro korting krijgen, zie screenshot:

 

De eerste factuur was toch het volledige bedrag, dus heb ik op 24-01 een chat gestart op KPN.COM. Het koste wat moeite, maar er zou een creditnota van 165 euro opgemaakt worden:

Hoi! Je chat met de digitale assistent van KPN. Waar kan ik je mee helpen?
Ik heb mijn eerste faktuur ontvangen, maar het bedrag klopt niet. Ik zou de eerste 3 maanden gratis krijgen.
Ik heb de volgende informatie gevonden die nuttig voor je zou kunnen zijn:
Mijn factuur klopt niet
Mijn factuur klopt niet
Goed dat je hier contact over opneemt. Laten we even kijken wat er aan de hand is. Is het je eerste factuur of ben je al langer klant van ons?
Ik ben al langer klantEerste factuur
Eerste factuur
Prima. Ik kan de opbouw van je factuur even met je doorlopen. Dat duurt niet langer dan een minuut. Is dat oké?
Ja, graagNee, geen tijd
Ja, graag
Oké. Bij de eerste factuur heb je vaak te maken met opstartkosten en is de factuurperiode meestal 1 maand en een paar dagen. Daardoor kan de factuur wat hoger uitvallen dan je misschien had verwacht.

Vanaf de tweede factuur schrijven wij het vaste maandbedrag af.

Weet je hiermee genoeg?
Ja, ik weet voldoendeVertel me meer over de factuurWat zijn opstartkosten?
Vertel me meer over de factuur
Je moet het zo zien: de factuur bestaat uit 2 delen. 1 deel abonnementskosten en 1 deel verbruikskosten.

Verbruikskosten zijn extra kosten buiten je abonnement. Denk bijvoorbeeld aan films, belkosten of extra internetbundels. Dit bedrag kan dus per maand verschillen.

Heb je afgelopen maand zoiets gebruikt?
JaNeeGeen idee
ik wil iemand spreken
Om je met een medewerker door te verbinden, heb ik wat gegevens van je nodig.

Wat is je voornaam?
******
Wat is je achternaam?
** *****
Wat is je postcode?
******
En het huisnummer? (met eventuele toevoegingen)
*
Dank je voor je informatie. Ik verbind je nu door met een medewerker. Let op: Het kan even duren voordat er een medewerker beschikbaar is.
Gelukt. Je praat vanaf hier met een medewerker.
Welkom! Je chat met ******. Goed dat je contact met ons opneemt! Ik lees je bericht even door, heb je een moment voor mij?
Hoi ******,
Ik heb net mijn eerste factuur ontvangen. Ik zou de eerste 3 maanden gratis krijgen, maar er staan toch abonnementskosten op.
Hoi ****** en een heel goede morgen:)
Het is ****** ;-)
Oh sorry, mijn fout. Het is een typfout.
Geen probleem.
Maar je geeft aan korting te krijgen en die staat niet op de factuur?
Inderdaad. Bij bestelling stond er dat de eerste 3 maanden gratis zouden zijn . Ik heb daar ook een screenshot van.
Maar mijn eerste factuur is toch met abonnementskosten.
Ik ga jouw gegevens er bij pakken en het voor jou nakijken. Staat jouw abonnement op ****** *?
Ja
Gaat het om een Hussel Internet 500 Mbit/s abonnement?>
Ja, inderdaad.
Ok. Ik heb de bevestigings e-mail van 10 januari er bij gepakt en daar staat helaas geen korting op.
Ik heb wel een screenshot van de bestelling.
Heb jij die bestelling via kpn.com geplaatst?
Ja.
Volgens het screenshot op shop.kpn.com/internet-tv/internet-tv/
Ok. Ik kan dit zelf niet oplossen maar kk zal jou in contact brengen met een afdeling waar ze jou verder kunnen helpen en dan wens ik jou nog een fijne dag.
OK. Gaat dit via de chat of gaan ze op een andere manier contact opnemen?
Gelukt. Je praat vanaf hier met een medewerker.
Hallo, je chat met *****! Ik zie dat je bent doorverbonden. Ik lees de vorige chat even door, een moment alsjeblieft.
Een goedemorgen, bedankt voor het wachten! Ik begrijp dat de factuur niet klopt?
Inderdaad. Er zijn gewoon abonnementskosten aangerekend terwijl bij de bestelling stond dat de eerste 3 maanden gratis zouden zijn.
Ik heb ook een screenshot van kpn.com van het moment van bestellen.
Ojee dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Ik ga alles erbij pakken om je goed verder te kunnen helpen
OK
Ik zie dat er een melding gemaakt is hier over al
Ook als ik nu naar kpn.com ga, en dan kies voor hussel en mijn postcode invoer, krijg ik dezelfde melding: 3 maanden gratis.
Ga even kijken wat erin staat
oke
Misschien dat je collega die ik net gesproken (******) heb via de chat dit er in heeft gezet?
Dit is de melding die ik krijg na het invoeren van mijn postcode:
Goed nieuws! De internetverbinding op jouw adres is of wordt verbeterd. Om dat te vieren krijg je nu de eerste 3 maanden gratis Hussel Thuis
Ik ben nog even wat dingen na kijken
want ik zie dat je er recht op hebt maar nu moeten we het op de juiste manier nog rechtzetten voor je
OK :)
Ik zie ook op de bevestiging de korting niet staan
dus we moeten het dan gewoon crediteren om het makkelijk te houden
Dit wil zeggen dat je 3 x 55 euro van ons terug krijgt
dus 165
Dat zou prima zijn.
Heb je voor mij ter verificatie de geboortedatum en de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer?
**-**-***
***
Dankjewel! Ik ga zorgen dat dit in orde komt! Je krijgt dit op de volgende factuur van ons terug
Dat is prima, bedankt!
heb je verder nog vragen of heb ik je zo naar tevredenheid geholpen?
Ja hoor, is prima zo.
Een fijne dag gewenst!
 

 

Maar je raad het al. Wederom een factuur voor het volledige bedrag en ook een afschrijving voor het volledige bedrag. Kan dat deze keer nu wel correct geregeld worden?

Hmmm… Je bent al langer klant en dan korting krijgen? (Bijna gratis, je zou 50 korting krijgen en géén 55) Volgens mij is het daar mis gegaan want de korting is alleen voor nieuwe klanten. Bestaande klanten bestellen (wijzigen) via “MijnKPN” en krijgen de korting dan ook géén korting te zien…

Van de korting voor nieuwe klanten kun je pas profiteren als je opzegt en 6 maanden géén klant bent bij KPN.

Als dit juist is heeft de medewerker in de chat verkeerde informatie doorgegeven. Mogelijk dat je op basis van dit gegeven alsnog de korting kunt krijgen?


Hmmm… Je bent al langer klant en dan korting krijgen? Volgens mij is het daar mis gegaan want de korting is alleen voor nieuwe klanten. Bestaande klanten bestellen (wijzigen) via “MijnKPN” en krijgen de korting dan ook géén korting te zien…

Van de korting voor nieuwe klanten kun je pas profiteren als je opzegt en 6 maanden géén klant bent bij KPN.

Als dit juist is heeft de medewerker in de chat verkeerde informatie doorgegeven. Mogelijk dat je op basis van dit gegeven alsnog de korting kunt krijgen?

Nee, ik ben overgestapt van Ziggo en dus een volledig nieuwe klant. Ik had nog niets van KPN.


Hmmm… Je bent al langer klant en dan korting krijgen? <…..>

Nee, ik ben overgestapt van Ziggo en dus een volledig nieuwe klant. Ik had nog niets van KPN.

Ok, dan lijkt het inderdaad niet te kloppen. (Ik had het idee dat je een bestaande klant was a.h.v. de chat). Een KPN-medewerker zal het oppakken, duurt doorgaans maximaal 48 uur.

(Zorg alvast dat je de informatie in je profiel aanvult, zodat de medewerker je als klant kan herkennen)


Je hebt daar wel een screenshot, maar iedereen kan die maken. Dus die heeft geen enkele waarde. De bevestiging die u via de mail krijgt is altijd leidend. Sowieso klopt er van heel die korting op dat screenshot niets. Niemand hoor zoveel korting te krijgen.


Hmmm… Je bent al langer klant en dan korting krijgen? <…..>

Nee, ik ben overgestapt van Ziggo en dus een volledig nieuwe klant. Ik had nog niets van KPN.

Ok, dan lijkt het inderdaad niet te kloppen. (Ik had het idee dat je een bestaande klant was a.h.v. de chat). Een KPN-medewerker zal het oppakken, duurt doorgaans maximaal 48 uur.

(Zorg alvast dat je de informatie in je profiel aanvult, zodat de medewerker je als klant kan herkennen)

Alle gegevens staan al ingevuld, dus… we wachten even af :)


Hier ben ik, TFH :) Ik zie de notitie van de collega over de korting inderdaad. Omdat dit bedrag boven de max ligt die een regulier medewerker zelf kan vergoeden heeft hij dit doorgezet naar een achterliggende afdeling om in te voeren. Echter, die afdeling heeft dit niet gedaan omdat de korting niet op je officiële bevestiging staat. Die bevestiging is leidend. Je hebt deze op 10 januari per e-mail van ons ontvangen (op hetzelfde adres als je hier gebruikt). 

De reden dat er geen korting op die bevestiging staat is dat er is gekozen voor een maandelijks opzegbaar abonnement. Dit zie je in het overzicht in de bevestiging terug (blad nr. 2) ‘dit product heeft geen contractstermijn’. Voor dergelijke abonnementen wordt geen korting gegeven. Ik kan dan ook helaas de creditering niet (laten) doorvoeren.

 


Hmm, vreemd. Ik kan mij niet herinneren voor een maandelijks opzegbaar contract gegaan te zijn en dat is ook totaal niet mijn bedoeling. Kan dit niet alsnog omgezet worden in een jaarcontract?

Overigens vind ik het dan wel erg slordig dat aan mij via de chat bevestigd wordt dat er een creditnota opgemaakt wordt en dat ik vervolgens niets meer hoor van jullie.


Goede vraag, als het goed is moet omzetten wel kunnen. Maar of er dan ook alsnog voor korting gegaan kan worden… Ik ga dit voor je nakijken en kom er op terug.

Wat betreft je tweede punt, je hebt gelijk. Wat hier hoort te gebeuren is dat de achterliggende afdeling dan terugkoppelt aan de collega dat de creditering niet wordt ingevoerd en waarom. En dat deze dit dan weer aan jou laat weten. Ik kan niet zien op welk punt dit is misgegaan. Maar ik neem het in ieder geval als feedback mee. 


Ik hoor het graag en wacht even af :)  Bedankt alvast voor de moeite.

Het omzetten naar een jaarcontact hoeft natuurlijk alleen maar de gebeuren als daar ook iets van een korting aan gekoppeld zit ;-)


De 55 euro korting die hier in dit topic genoemd word, dat klopt volgens mij sowieso al niet.

Er is hier een streep gezet door 55 en er is 5 naast gezet. Wat dus inhoud: 50 euro korting. Geen 55 euro korting. En geen 165 euro crediteren dus, maar 150 euro.

Maar nogmaals: ik vind het heel raar. Nieuwe klanten krijgen normaal gesproken 50 % korting op die 55 euro. Drie of zes maanden lang. Wat dus inhoud € 27,50. Per maand, geen 50 euro. 

 


De 55 euro korting die hier in dit topic genoemd word, dat klopt volgens mij sowieso al niet.

 

Daaarom schreef ik ook al eerder “je zou 50 korting krijgen en géén 55” :)

Die extra korting is waarschijnlijk omdat KPN zo blij was dat ze glasvezel hadden aangelegd….


Die extra korting is waarschijnlijk omdat KPN zo blij was dat ze glasvezel hadden aangelegd….

Nou en, kan makkelijk dat KPN daar blij mee is, maar waarom moet een nieuwe klant daar extra korting voor krijgen?

En ben helemaal niet voor het uitdelen van kortingen, maar als je dan toch kortingen gaat uitdelen, doe het in dit geval dan aan bestaande klanten die de afgelopen jaren op het koperlijntje met < 10 mbit hebben zitten kl*ten. Maar nee, een nieuwe klant die niets van doen heeft met het getob van de afgelopen jaren, die krijgt boven op zn korting die hij toch al krijgt nog extra korting. Onbegrijpelijk. 


@Nick83 Van mij hoeft het ook niet, maar het is @TFHFony gegund en ook toegezegd. Dan moet hij het ook krijgen. Wegens een upgrade heeft men kennelijk besloten nieuwe klanten die extra korting te geven. Ik weet natuurlijk niet hoe het netwerk daar was….

<offtopic>In mijn omgeving heeft het netwerk ook een upgrade gehad. KPN netwerk kondigt een “gratis” upgrade aan en provider KPN weet vervolgens te vertellen dat het netwerk gratis verbeterd en stabieler is geworden. Het netwerk was al prima, nog nooit storingen gehad etc. en ruim boven de beloofde maximale snelheid. 

Kon wel upgraden naar 100/10 of 200/20 (was 50) maar uiteraard niet gratis en geen korting ook. Maar ik ben tevreden: heb nu ruim 200 download en 50 upload. KPN is de eerste provider waar ik

-voorlopig?- nog blijf, ook al heb ik al ruim 2 jaar “onbepaalde” en vrij om te gaan.</offtopic>


Hier ben ik, TFH :) Ik zie de notitie van de collega over de korting inderdaad. Omdat dit bedrag boven de max ligt die een regulier medewerker zelf kan vergoeden heeft hij dit doorgezet naar een achterliggende afdeling om in te voeren. Echter, die afdeling heeft dit niet gedaan omdat de korting niet op je officiële bevestiging staat. Die bevestiging is leidend. Je hebt deze op 10 januari per e-mail van ons ontvangen (op hetzelfde adres als je hier gebruikt). 

De reden dat er geen korting op die bevestiging staat is dat er is gekozen voor een maandelijks opzegbaar abonnement. Dit zie je in het overzicht in de bevestiging terug (blad nr. 2) ‘dit product heeft geen contractstermijn’. Voor dergelijke abonnementen wordt geen korting gegeven. Ik kan dan ook helaas de creditering niet (laten) doorvoeren.

 

@Erik_

Er klopt toch nog steeds iets niet. Want ik ben eigenlijk vrij zeker dat ik nergens voor een maand abbo gekozen heb. Ook mijn tarief wijst daar op: Een maandelijks opzegbaar abonnement zou namelijk 3 euro per maand extra kosten. 58 Euro ipv 55 Euro. Ik heb het idee dat er ergens een fout in het bestelproces aan jullie kant heeft gezeten.

En zie ook nog eens de melding op mijn screenshot rechtsboven: 3 maanden gratis Hussel vanwege het feit dat glasvezel bij ons beschikbaar is gekomen. Ook daar staat geen voorbehoud bij oid.  Zou het niet zo zijn dat de nieuwe klanten korting wel dat jaarcontract vereist en die glasvezelactie niet en dat dat voor een hickup in her orderproces gezorgd heeft?
Anyway… Het mag van mij dus nog altijd gewoon een jaarcontract worden, indien genoemde korting er alsnog aan gekoppeld kan worden. :)


Ik ben de afgelopen dagen aan het spitten geweest en het klopt inderdaad niet. Wat ik zie is dit:

  • geen einde contractsdatum (die er normaal altijd is), zowel in het systeem als op je bevestiging
  • geen korting actief

Die twee dingen samen lijken dan te wijzen op een maandelijks opzegbaar abonnement, want daarbij heb je immers (los van die eerste maand) geen contractsdatum, en ook geen recht op korting (korting kan niet zonder jaarcontract).

Maar, maandelijks opzegbaar maakt het abonnement duurder (€3 per maand erbij). En dat zie ik niet. En ik zou toch wel verwachten dat ook expliciet in je bevestiging staat dat er voor maandelijks opzegbaar is gekozen.

Verder zie ik hier in de systemen ook geen optie om het dan weer om te bouwen naar een jaarcontract. Dit hoort wel te kunnen, waarbij je dan alsnog gebruik kunt maken van de huidige actie.

 

Hiervoor moet ik even bij wat andere mensen gaan navragen en (laten) uitzoeken wat hier is misgegaan. Ook om te kijken of dit verdere potentieel ongewenste gevolgen heeft. Idealiter kunnen we op die manier ook regelen dat de korting alsnog wordt toegevoegd op de normale maandelijkse manier. Als dat niet kan ga ik zorgen dat het alsnog gecrediteerd wordt. Ik kom er zo snel mogelijk bij je op terug. Sowieso deze week.


@Erik_ Aha kijk, nu komen we ergens. Bedankt dat je er zo induikt, ik wacht rustig even af!


Hier ben ik weer, en ik heb antwoorden. Dit blijkt te zijn veroorzaakt door een bugje in het systeem. Je hebt gewoon een jaarcontract, alleen is die datum er niet goed ingekomen. En daardoor dan dus ook de korting niet. De datum kunnen ze herstellen, alleen de korting niet. Dus die ga ik handmatig corrigeren. Wat betekent dat je de hele drie maand korting ineens gaat krijgen op je komende factuur (rond 23-03).


Hier ben ik weer, en ik heb antwoorden. Dit blijkt te zijn veroorzaakt door een bugje in het systeem. Je hebt gewoon een jaarcontract, alleen is die datum er niet goed ingekomen. En daardoor dan dus ook de korting niet. De datum kunnen ze herstellen, alleen de korting niet. Dus die ga ik handmatig corrigeren. Wat betekent dat je de hele drie maand korting ineens gaat krijgen op je komende factuur (rond 23-03).

Kijk… Dat is het betere nieuws. Bedankt voor het uitzoekwerk en ik zie de creditnota wel komen :)


Je hebt daar wel een screenshot, maar iedereen kan die maken. Dus die heeft geen enkele waarde. De bevestiging die u via de mail krijgt is altijd leidend. Sowieso klopt er van heel die korting op dat screenshot niets. Niemand hoor zoveel korting te krijgen.

U zei? :wink:

 

Dat is dus gewoon 3 x 55 euro.

Daarnaast ook nog 3 x 10 euro korting voor iTV, dus totaal 195 Euro.


Onbegrijpelijk... maar misschien kan een KPN medewerker dit uitleggen?


Onbegrijpelijk... maar misschien kan een KPN medewerker dit uitleggen?

Ik weet niet precies wat er uitgelegd moet worden. De meldingen uit de screenshots, welke ik nog steeds krijg met mijn postcode, zijn heel duidelijk. Omdat er glasvezel is aangelegd krijgen wij in deze omgeving als actie 3 maanden lang gratis Hussel Thuis. Daar valt niet zo heel veel aan uit te leggen toch?

Afgelopen black friday gaf KPN zelfs complete TV's weg. Daarnaast komt die 195 Euro korting behoorlijk overeen met de waarde van SuperWiFi die je momenteel als nieuwe klant kan kiezen. Dus zo vreemd is het niet volgens mij.


Daarnaast komt die 195 Euro korting behoorlijk overeen met de waarde van SuperWiFi die je momenteel als nieuwe klant kan kiezen. Dus zo vreemd is het niet volgens mij.

Sterker nog: Nieuwe klanten kunnen kiezen tussen die “gratis” SuperWiFi óf 6 maanden lang 50% korting. En laat 6 maanden lang 50% korting nu exact hetzelfde zijn als 3 maanden 100% korting.


Het klopt inderdaad, drie maanden gratis. Wel gaat het daar dan om drie maanden gratis het kern Hussel deel. Dat betekent in jouw geval, Arnaud, drie keer €50. Dat staat ook in het screenshot, daar zie je dat je €5 per maand betaalt en dan na drie maanden €55. Interactieve tv heb je later toegevoegd, dus de korting die daarop wordt gegeven (ook drie maanden gratis) is wel goed verwerkt. Die zie je vanaf je komende factuur gewoon staan. Betekent dat mijn correctie een bedrag van €150 is.


Het klopt inderdaad, drie maanden gratis. Wel gaat het daar dan om drie maanden gratis het kern Hussel deel. Dat betekent in jouw geval, Arnaud, drie keer €50. Dat staat ook in het screenshot, daar zie je dat je €5 per maand betaalt en dan na drie maanden €55. Interactieve tv heb je later toegevoegd, dus de korting die daarop wordt gegeven (ook drie maanden gratis) is wel goed verwerkt. Die zie je vanaf je komende factuur gewoon staan. Betekent dat mijn correctie een bedrag van €150 is.

Aha, dus 180 in totaal 🙂 Prima :)


Onbegrijpelijk... maar misschien kan een KPN medewerker dit uitleggen?

Ik weet niet precies wat er uitgelegd moet worden. De meldingen uit de screenshots, welke ik nog steeds krijg met mijn postcode, zijn heel duidelijk. Omdat er glasvezel is aangelegd krijgen wij in deze omgeving als actie 3 maanden lang gratis Hussel Thuis. Daar valt niet zo heel veel aan uit te leggen toch?

Jawel. Leuk dat er glasvezel aangelegd is, maar waarom zou dat (extra) korting op moeten leveren? Zoals ik eerder al zei:

Die extra korting is waarschijnlijk omdat KPN zo blij was dat ze glasvezel hadden aangelegd….

Nou en, kan makkelijk dat KPN daar blij mee is, maar waarom moet een nieuwe klant daar extra korting voor krijgen?

En ben helemaal niet voor het uitdelen van kortingen, maar als je dan toch kortingen gaat uitdelen, doe het in dit geval dan aan bestaande klanten die de afgelopen jaren op het koperlijntje met < 10 mbit hebben zitten kl*ten. Maar nee, een nieuwe klant die niets van doen heeft met het getob van de afgelopen jaren, die krijgt boven op zn korting die hij toch al krijgt nog extra korting. Onbegrijpelijk. 

Dat is voor mij dus een groot vraagteken.

Als bij mij het asfalt in de straat vervangen zou worden, krijg ik dan ook korting op de wegenbelasting? Nee toch? Dat is toch van de zotte?