Skip to main content

Een aantal jaren geleden kochten wij een woning zonder glasvezel aansluiting. Tijdens de verbouwing stuitten we op de glasvezelkabel, die we meteen in de meterkast gelegd.

Nu willen we graag gebruik maken van KPN Glasvezel. Ik woon in de gemeente Midden Drenthe, waar het glasvezelnetwerk inmiddels is overgenomen door KPN. KPN besteedt de nieuwe aansluitingen uit aan Digitale Stad. Na contact te hebben opgenomen met Digitale Stad en de situatie uit te leggen, werd mij verteld dat een nieuwe aansluiting €837,- kost, inclusief graafwerkzaamheden.

In mijn geval is er echter geen graafwerk nodig; alleen het monteren van een kastje en administratieve aanpassingen in de buurt. Een glasvezel expert vertelde me dat het monteren van het kastje ongeveer een half uur zou duren.

Ondanks meerdere pogingen om mijn situatie uit te leggen, blijf ik van zowel Digitale Stad als KPN te horen krijgen dat ik de standaardkosten moet betalen. Deze kosten zijn uiteraard niet in verhouding tot de geleverde diensten. Het voelt alsof ik van het kastje naar de muur word gestuurd door zowel Digitale Stad als KPN.

Hoe nu verder? Ik wil graag glasvezel thuis, maar om hier zoveel geld voor neer te leggen gaat mij te ver. 

Hallo @Dr.Carter ,

Je moet hiervoor bij Digitale Stad zijn. Je bent nu op het forum van de provider KPN. KPN kan verder niet bemiddelen bij Digitale Stad over de aansluitkosten.
 

De provider KPN kan jou pas internet leveren als de verbinding gelegd is. 

In het algemeen is het inderdaad zo dat een adres eenmalig de kans krijgt voor een gratis aansluiting, daarna is het veel geld betalen. De vorige bewoners hadden zich dat moeten realiseren. 
 

Meer informatie: 

 


Daar ben ik mij van bewust, maar er valt niet te communiceren met Digitale Stad. Ik kom nergens verder, er is niemand die dit oppakt. Ik heb ook een klacht ingediend bij bij KPN Netwerk, en die verwijzen mij weer door naar KPN provider. 


De graafwerkzaamheden die u moet betalen zijn de graafwerkzaamheden die in het verleden zijn geweest. Bij digitale stad moet volgens mij altijd de eerste die glasvezel afneemt in een huis deze kosten betalen. Of de kabel er nou ligt of niet. Daar valt weinig over te onderhandelen.


Daar ben ik mij van bewust, maar er valt niet te communiceren met Digitale Stad. Ik kom nergens verder, er is niemand die dit oppakt. Ik heb ook een klacht ingediend bij bij KPN Netwerk, en die verwijzen mij weer door naar KPN provider. 

Het is natuurlijk zuur voor jou. Maar KPN is daar verder geen partij in. 
 

Dit soort zaken zullen in de toekomst vaker gaan gebeuren. Er zijn best wel veel adressen (oa hier in Drenthe) waar bewoners niet gekozen hebben voor aanleg. 


Een aantal jaren geleden kochten wij een woning zonder glasvezel aansluiting. Tijdens de verbouwing stuitten we op de glasvezelkabel, die we meteen in de meterkast gelegd.

Waar lag die glasvezelkabel? Buiten? Of in de kruipruimte? 


Dit is de pagina van Digitale Stad voor Midden Drenthe:

https://www.digitale-stad.nl/regio/midden-drenthe/

Er moet dus 11 euro per maand aan vastrechtvergoeding betaald worden. Dit weet u?


Dit is de pagina van Digitale Stad voor Midden Drenthe:

https://www.digitale-stad.nl/regio/midden-drenthe/

Er moet dus 11 euro per maand aan vastrechtvergoeding betaald worden. Dit weet u?

Daar had ik nog nooit van gehoord. Ik woon in een andere Drentse gemeente. Digitale Stad heeft hier de aanleg gedaan, maar ik betaal gelukkig alleen aan KPN. 


Dit is de pagina van Digitale Stad voor Midden Drenthe:

https://www.digitale-stad.nl/regio/midden-drenthe/

Er moet dus 11 euro per maand aan vastrechtvergoeding betaald worden. Dit weet u?

Ja dat weet ik, dat moest ik ook op mijn vorige adres, toen heb ik braaf meegedaan met de aanleg van glasvezel. Dit was toen nog voor Coöperatie Sterk Midden Drenthe.


Waar lag die glasvezelkabel? Buiten? Of in de kruipruimte? 

Tegen het huis aan 50 cm onder de grond. 10 meter het perceel op. 


Tegen het huis aan 50 cm onder de grond. 10 meter het perceel op. 

Dus is het nog niet naar binnen gebracht. Hier in de straat steken bij diverse mensen vlak bij hun voordeur de oranje kabels uit de grond. Al die mensen zullen ook flink moeten betalen voor de aansluiting als ze ooit klant van KPN willen worden. 


Waar lag die glasvezelkabel? Buiten? Of in de kruipruimte? 

Tegen het huis aan 50 cm onder de grond. 10 meter het perceel op. 

Het was dus gewoon niet binnen gebracht. Bekend fenomeen. Mensen die bij de aanleg niet meteen meedoen maar dan later alsnog de aansluiting willen moeten daar flink voor betalen. 

U heeft nu zelf de kabel vast binnen gebracht. Dat vinden ze bij Digitale Stad vast heel fijn. Maar u zal het wel gewoon moeten betalen denk ik.


Dus is het nog niet naar binnen gebracht. Hier in de straat steken bij diverse mensen vlak bij hun voordeur de oranje kabels uit de grond. Al die mensen zullen ook flink moeten betalen voor de aansluiting als ze ooit klant van KPN willen worden. 

Dat laatste stukje hebben we zelf gedaan. De kabel ligt in de meterkast. Er hoeft dus alleen maar een kastje op, maar niet voor €837,-. 

 


Ik denk dat het een vast bedrag is. Dat u er zelf iets aan gedaan heeft, daar trekken ze er denk ik niets voor af.


Dat laatste stukje hebben we zelf gedaan. De kabel ligt in de meterkast. Er hoeft dus alleen maar een kastje op, maar niet voor €837,-. 

 

Nogmaals: je moet hiervoor niet hier zijn, maar bij Digitale Stad. 


De graafwerkzaamheden die u moet betalen zijn de graafwerkzaamheden die in het verleden zijn geweest. Bij digitale stad moet volgens mij altijd de eerste die glasvezel afneemt in een huis deze kosten betalen. Of de kabel er nou ligt of niet. Daar valt weinig over te onderhandelen.

Ik durf dit niet met zekerheid te zeggen maar ik neig ook in die richting.

Misschien kan @Ward_   ons hier nog wat meer over vertellen? 


Ik ken het adres zelf niet maar ik neem aan dat Glasvezel Midden Drenthe deze kabel destijds bij de gevel heeft achtergelaten en met een blokkade voor eigen bijdrage heeft opgeleverd. Nu moet die eigen bijdrage eerst worden betaald (de 11 euro per maand) maar ook de na-aansluitkosten aangezien er geen projectaannemer meer bezig is in de buurt. Die bedragen dus blijkbaar 837 euro.

Glasvezel Midden Drente (nu dan vertegenwoordigd door Digitale Stad)kan niet weten dat jullie dit zelf hebben gedaan en bovendien hebben jullie dat wellicht niet gedaan volgens de geldende normen die daarvoor bestaan (denk aan overlengte bij de gevel in de grond, of in de kruipruimte, water en gasdichte doorvoer, etc..).

 

Dus nee, je ontkomt niet aan die 837 euro ook al voelt het alsof het bedrag niet in verhouding staat tot de werkzaamheden.

Als de kabel wel bij de gevel was blijven liggen is het een redelijk normaal bedrag om een ploegje van twee monteurs apart naar Midden Drenthe te sturen voor 1 na-aansluiting inclusief opgraven, doorvoeren, afmonteren en meten naar de PoP (waar twee mensen voor nodig zijn). En dat alles inclusief reiskosten voor 691 euro ex BTW.

Enige wat je kan proberen is om met foto's en alles bij Digitale Stad aan te geven dat de opleverstatus niet klopt en dat de kabel al wel in de meterkast ligt. Heel misschien dat ze dan de na-aansluitkosten kunnen verlagen maar dat is aan hen.

 

Ik hecht er wel waarde aan om aan te geven dat KPN als eigenaar hier geen ander beleid voert dan de coöperatie Glasvezel Midden Drenthe zou hebben gedaan. Ten eerste omdat dit allemaal op papier was vastgelegd destijds, en ten tweede omdat dat oneerlijk zou zijn tegenover andere bewoners. Gelijke monniken, gelijke kappen.

@Ik_Combineer Digitale Stad doet hier voor KPN alleen het incasseren en bijhouden van de bijdrages en dergelijke. Het is verder geen Digitale Stad netwerk zoals je dat normaliter kent dus vastrecht, eigen bijdrages en dergelijke werkt hier anders dan bij andere Digitale Stad projecten.


Dank @Ward_ .  

@Dr.Carter  Geen superleuk bericht maar het is wel  de stand van zaken.  

Zoals je in Wards verhaal kunt lezen is er nog een kleine kans dat er iets mogelijk is maar ik zou er niet te veel op inzetten.    Ik hoop dat we hiermee in ieder geval een duidelijk antwoord hebben kunnen geven. 


Allereerst bedankt voor alle reacties. Mede door deze vraag op dit forum ben ik in contact gekomen met iemand van KPN, die gaat mij proberen verder te helpen. 


Reageer