Skip to main content

Goedemiddag,

Wij hebben een appartement gekocht waar in woonkamer en slaapkamer 1 loze leidingen worden geplaatst, zoals aangegeven op de verkooptekening. Deze leidingen kan ik gebruiken voor toekomstige, telefoon-, televisie-, of internetaansluitingen. Alle loze leidingen worden voorzien van een controledraad.

Nu rekent de bouwer van het appartement als volgt: Het bedraden van een loze leiding voor een data-aansluiting. De loze inbouwdoos wordt voorzien van een afdekplaat voor één aansluitstekker. De Cat6 bekabeling wordt ook in de meterkast voorzien van een aansluitstekker. De draad heeft voldoende overlengte in de meterkast. Als wij bovenstaande laten uitvoeren door aannemer dan gaat dit ons € 200,00 per stuk kosten. Dus totaal € 400,00. 

Mijn vraag is, als ik bovenstaande niet door aannemer laat uitvoeren wat gaat dat kosten indien het door KPN wordt uitgevoerd. Momenteel maak ik gebruik van drie draadloze verbindingssets.

Het appartement bestaat uit veel beton dus waarschijnlijk een wifi access point extra.

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hier komt momenteel geen monteur voor door coronaregels bij KPN.

Je kunt UTP kabels en contactdozen door een lokaal (elektro)bedrijf laten aanbrengen.

Met een KPN monteur zou dat ook niet gratis zijn overigens; is meerwerk.


€200,- per kabel vind ik een exorbitant hoog bedrag.

Er ligt zelfs een controledraad en dat betekent dat het eigenlijk een fluitje van een cent is om daar een netwerkkabel door te trekken en deze aan beide zijden op een Cat6 UTP wandcontactdoos af te monteren.

Laat een electricien daar nu eens een halfuurtje per kabel mee bezig zijn en qua materiaalkosten kom je niet snel boven de €30,- per kabel.

Ik heb zelf 14 netwerkkabels door mijn woning getrokken. Nu ben ik wel iemand met enige technische affiniteit maar ik kan nu niet zeggen dat zo'n klusje echt moeilijk is. :wink:

 

Voor die prijs zou ik het in ieder geval niet door de aannemer laten doen.


Goedemiddag, bedankt voor de antwoorden. Ik was al bang dat er straks in onze mooie appartement indien ik het niet door de aannemer laat doen, er weer gaten door enkele muren geboord moesten worden. Maar gelukkig is dat niet zo. En als ik wederom gebruik wenst te maken van de draadloze verbindingssets dan hoef er waarschijnlijk helemaal geen draden getrokken worden of toch wel…?


Ik zou ze er zelf effe doorheen trekken. Ik moest ook zo'n enorm bedrag betalen in mijn nieuwbouw appartement. Heb alles zelf gedaan. De kabel trekken dat kan iedereen, de utp kabel goed vast maken aan de zwarte draad die in de buis zit en dan met twee man werken. De ene voert de utp kabel in en de andere trekt voorzichtig aan de zwarte draad. Het lastige is de utp connectors aan de draad maken. Hier heb je ook een speciale tang voor nodig. Maar deze zijn in de betere doe het zelf zaak voor een paar tientjes te koop. Op het internet vind je legio handleidingen hoe dit moet.

Ik zou zeker niet met van die DVS dingen etc gaan werken. Dat is allemaal maar zozo vind ik. 


De kabel trekken dat kan iedereen, de utp kabel goed vast maken aan de zwarte draad die in de buis zit en dan met twee man werken. De ene voert de utp kabel in en de andere trekt voorzichtig aan de zwarte draad.

Beter nog, trek met de zwarte draad een trekveer door de buis en vervolgens met die trekveer de netwerkkabel. En inderdaad met twee man of vrouw.

 

Het lastige is de utp connectors aan de draad maken. 

Je doet er ook beter aan om om geen connectors aan de draad te maken maar om die kabel in Cat6 wandcontactdozen af te monteren.

Daar druk je met een lsa tang eenvoudig de aders in hun aansluitingen.

Voordeel is dat de netwerkkabel volledig weggewerkt zit in de muur en die kabel dus ook niet meer onderhevig zal zijn aan gebruikslijtage.

Gebruik altijd stugge full copper netwerkkabels.


 

 

Je doet er ook beter aan om om geen connectors aan de draad te maken maar om die kabel in Cat6 wandcontactdozen af te monteren.

 

Behalve in de meterkast daar kan je weer wel beter de kabel met een connector afmonteren. Aangezien deze dan direct in de modem/router gaat. Hoe minder overgangen hoe beter.


 

 

Je doet er ook beter aan om om geen connectors aan de draad te maken maar om die kabel in Cat6 wandcontactdozen af te monteren.

 

Behalve in de meterkast daar kan je weer wel beter de kabel met een connector afmonteren. Aangezien deze dan direct in de modem/router gaat. Hoe minder overgangen hoe beter.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Wacht maar tot @wjb weer reageert 😁


Nogmaals dank aan iedereen voor de uitstekende adviezen. Wat denken jullie, nu ben ik gewend gebruik te maken van draadloze verbindingssets van de KPN, ik heb er 3, één in woonkamer, één op tweede verdieping en de derde op derde verdieping. Het huis dateert uit 1931, dus veel hout en minder beton.

De snelheid van internet is erg goed. Dit kan toch ook straks in het appartement en gezien veel beton om daar een wfi access point (KPN) te plaatsen.


Je doet er ook beter aan om om geen connectors aan de draad te maken maar om die kabel in Cat6 wandcontactdozen af te monteren.

Behalve in de meterkast daar kan je weer wel beter de kabel met een connector afmonteren. Aangezien deze dan direct in de modem/router gaat. Hoe minder overgangen hoe beter.

Ook in de meterkast heb ik de netwerkkabels afgemonteerd in Cat6 wandcontactdozen. :wink:


Ook in de meterkast heb ik de netwerkkabels afgemonteerd in Cat6 wandcontactdozen. :wink:

Haha ik had het wel verwacht maar waarom niet een mini patchpanel das nog handiger.


Ook in de meterkast heb ik de netwerkkabels afgemonteerd in Cat6 wandcontactdozen. :wink:

Haha ik had het wel verwacht maar waarom niet een mini patchpanel das nog handiger.

14 stugge netwerkkabels in één patchpanel afmonteren is geen eenvoudige opgave en al helemaal niet als je shielded kabels gebruikt die ook allemaal netjes met de stalen behuizing verbonden moeten worden om hun kooi van faraday optimaal te laten functioneren. Per twee afmonteren in een opbouw dubbele Cat6 wandcontactdoos is veel eenvoudiger.

Daar komt bij dat er boven in de meterkast 6 kabels via buizen naar de 1e verdieping gaan en 2 kabels via een gat door de muur langs de standbuizen van de verwarming naar de 2e verdieping lopen terwijl in de onderzijde van de meterkast er 6 kabels de kruipruimte in verdwijnen.


Wat denken jullie, nu ben ik gewend gebruik te maken van draadloze verbindingssets van de KPN, ik heb er 3, één in woonkamer, één op tweede verdieping en de derde op derde verdieping. Het huis dateert uit 1931, dus veel hout en minder beton.

De snelheid van internet is erg goed. Dit kan toch ook straks in het appartement en gezien veel beton om daar een wfi access point (KPN) te plaatsen.

Ik ben geen fan van die "draadloze" verbindingssets. Ze zijn zeer gevoekig voor interferenties op het lichtnet veroorzaakt door bijvoorbeeld ledverlichting, dimmers, telefoonopladers en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een netwerkkabel levert altijd een veel beter resultaat.


Reageer