Skip to main content

Hoi,

Ik heb een vraagje, ik heb op mijn adres glasvezel tot 1gbit… Ik zou graag ivm werk een snellere verbinding willen hebben.

Is het mogelijk om een tweede provider op de andere vezel binnen te laten komen. Dus dat ik bv kpn en Odido 8 gbit glasvezel erbij kan nemen.

Ik dacht altijd dat er per huishouden twee vezels naar binnen zijn gebracht.

Iemand hier een antwoord op ?

 

Groet,

 

Bart

 

 

Nee. Dat kan niet. Misschien zijn er 2 vezels. Maar KPN gaat daar geen 2 aansluitingen van maken.


de 2e vezel is een reservevezel voor het zeldzame geval dat de andere vezel uitvalt, daar maakt KPN niet nog een verbinding op @bartketelaar 

Via een postcodecheck kun je nazien of er op jouw adres 4Gbit/s leverbaar is via KPN en bij Odido en Delta kun je ook zien welke snelheid zij op jouw adres leveren en zou je eventueel over kunnen stappen als KPN niet voldoende snelheid voor je biedt.

Eventueel kun je ook Ziggo of een andere kabelboer in jouw regio voor internet erbij nemen.


Het vreemde is dat odido gewoon 8gbit kan en wil leveren. kpn kan dit (nog) niet.. Ik zou kunnen verlengen bij kpn, echter wil ik me niet 1 of 2 jaar vastleggen, helaas kan kpn nog geen planning geven wanneer we naar 4gbit kunnen.

Kpn is voor mij een premium provider, en odido niet, maar in het geval dat het nog 1 tot 2 jaar duurt bij kpn zal voor mij een overstap dus wenselijk zijn.


https://opendutchfiber.nl/

Kan jij eens de postcode check doen op deze website.

Heb je een glasvezel kabel mss van ODF ook liggen want dan is het wel mogelijk wat jij wilt


Hoewel er fysiek inderdaad altijd een tweede vezel ligt is deze niet altijd meer aangesloten (of bij nieuwere netwerken ĂĽberhaupt afgewerkt). In oude Reggefiber-netten werd deze vezel nog wel eens gebruikt voor CATV in plaats van het huidige IPTV maar sinds dat netwerk is ontmanteld is het ook administratief niet meer mogelijk om de tweede vezel te gebruiken. Het kan ook zelfs zo zijn dat ie al eens is uitgelast zodat een nieuwe woning via die vezel aangesloten kan worden. De vezel ligt er dan wel maar gaat niet verder dan het ondergrondse distributiepunt.

Technisch gezien is het mogelijk om zo'n XGS-PON verbinding van Odido over dezelfde vezel te laten lopen als je huidige AON-verbinding van KPN maar er zijn geen aansluitmogelijkheden voor voor de monteurs en de verbinding is helaas ook niet aan te vragen omdat de vezel al bezet is. Dan gaat de administratie dus weer in de weg zitten.

 

De enige echte optie die je hebt is via mijnaansluiting.nl een tweede glasvezelaansluiting aanvragen, die krijgt dan een toevoeging maar hoe dat precies zit durf ik niet te zeggen. Ik kan je echter nu al vertellen dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Geen idee wat het precies gaat kosten maar normaal gesproken kost een glasvezelaansluiting aanvragen al rond de €4500 euro, dat zal hier denk ik helaas niet anders zijn.


Op bedrijfsterrein kan je via FTTO zakelijk redundante glasvezel aanvragen, dat zijn dan 2 lijnen op een adres. Op woonadres heb je maar FTTH, en dan zijn 2 lijnen niet mogelijk


Reageer