Skip to main content

Beste,

Ik heb een KPN contactdoos, deze is helaas door de verbouwing los geweest, kan iemand mij vertellen hoe ik deze weer kan aansluiten? 

 

Hallo @LottevanGilst , de rode op 1a, de blauwe op 1b, de oranje op 2a en de witte op 2b

 


Zoals JanD inderdaad aangeeft.

Wel even met een knijptang het koper wegknippen, dat werd vroeger voor de oude isra's gebruikt. Bij deze WCD/ISRA zitten mesjes die zich door de isolatie heen snijden voor een verbinding, het is niet de bedoeling dat er een afgestripte kabel ingaat, al zal best werken. 


Bij deze WCD/ISRA zitten mesjes die zich door de isolatie heen snijden voor een verbinding,

Is dat zo ?

Ken je dit type ? Ik niet.


Bij deze WCD/ISRA zitten mesjes die zich door de isolatie heen snijden voor een verbinding,

Is dat zo ?

Ken je dit type ? Ik niet.

Ja bekend mee, dit is een nieuwere type inbouw ISRA waarbij dus niet meer gestript hoeft te worden zoals dat vroeger ging. Toen deze werd geplaatst en de oude werd vervangen is men ‘vergeten’ de kniptang er even bij te pakken. Geen ramp, maar eh, niet de bedoeling. (Edit, zie nog was losse isolatie op de grond liggen, kan dus ook nog door klant zelf zijn afgestript)

Misschien handing om erbij te zeggen waarom. De aansluitingen zijn wat groter juist om de kabel met isolatie er eenvoudig in te drukken. Als men dan een gestripte kabel aansluit kan het voorkomen dat de mesjes zich niet goed insnijden omdat de kern er losjes inzit, waardoor er op termijn een onstabiele verbinding kan ontstaan. Zal niet snel voorkomen maar toch, eenvoudig te vermijden. 


O ja, ik de foto even vergroot, je stopt 2 draden er in en druk je het kapje aan.

Het linker kapje op de foto staat omhoog zo te zien.

Dan is er bij de 5 aderige PTT kabel ook nog de kale aarddraad (voor de tikker :→  )

Maar o te zien is daar ook bij deze doos een aansluiting voor, maar op de RJ11 is daar niets mee gedaan (neem ik aan)

Nu ja, komt goed.


. . . dat de mesjes zich niet goed insnijden omdat de kern er losjes inzit,

Daar ben ik het op basis van mijn ervaring met krone blokken niet mee eens, de mesjes drukken tegen het koper en niet tegen de isolatie, daar kun je net zo goed kaal draad instoppen

De stukjes isolatie (met insnijding ?) zijn ook te zien op de foto trouwens.

 


Hey @LottevanGilst, welkom op het KPN forum. Goed dat je hier vraagt om hulp. Heb je wat aan de goede adviezen die de leden van de community je aandragen? :) 


Hey @LottevanGilst, ben je er uitgekomen? We horen graag van je als er nog vragen zijn. Succesverhalen over het herstel van de aansluiting mag je hier ook met ons delen ;) 


Reageer