Skip to main content
Beantwoord

KPN abonnement pas stopzetten als nieuwe provider kan leveren

• August 5, 2025
  • 10 reacties
  • 124 keer bekeken

Ik heb KPN TV + Internet aangesloten gekregen op 28 juli 2025. Ik heb op andere forum onderwerpen mijn klacht al gedaan. Maar er is er nog eentje (ik ben een kritische klant). 

KPN heeft een opzegtermijn van 2 weken, dus mijn opzegtermijn zou 11 augustus zijn. De klantenservice geeft aan dat 25 juli mijn abonnement ingegaan zijn, dat klopt in jullie systeem niet(zie schermprint).

En mijn echte klacht is, die 2 weken opzegtermijn is veelste kort. Ik heb gebeld en aangegeven dat ik wil opzeggen, nu gaat KPN mijn verbinding binnen paar dagen afsluiten. Zit ik weer zonder internet want de andere provider waar ik naartoe overstap die kan dat niet in een paar dagen regelen? 

Dit is weer een voorbeeld hoe de Customer Experience NIET hoort te zijn.  Dit is echt ONGELOFELIJK…

Ik heb de overstqpservixe gekozen en bij de andere provider was de eerst mogelijk datum 2 september. Ik hoop dat jullie de afsluiting van mijn kpn internet verbinding kunnen uitstellen tot die datum want zo werkt toch de overstapservice????

Beste antwoord door Denise van KPN

Jammer om te lezen dat je hebt besloten om jouw nieuwe abonnement binnen het bedenktermijn te annuleren, ​@MY1980. Al is dit natuurlijk jouw goed recht.

Jouw commentaar op de lengte van het bedenktermijn, snap ik alleen niet. Je hebt 14 dagen om jouw nieuwe abonnement te proberen. Dit is wettelijk vast gelegd. Jouw bedenktermijn start dus op de dag dat jouw diensten worden geleverd. Als jouw abonnement op 28 juli is gestart, dan heb je inderdaad tot 11 augustus om te annuleren. Maar dat betekent niet dat wij tot 11 augustus moeten leveren als jij besluit om te annuleren. Een annulering gaat vrijwel direct in. Dat betekent dat je dus al snel geen gebruik meer kan maken van jouw KPN diensten. 

Dat betekent ook dat je geen gebruik kan maken van de Overstapservice bij jouw nieuwe provider. Je kunt daar een abonnement afsluiten met de eerst mogelijke aansluitdatum. Maar ja, het kan alsnog zijn dat je even zonder diensten zit. Daar kunnen wij niets aan veranderen.

Hopelijk mogen we je in de toekomst toch nog weer eens verwelkomen.

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 5, 2025

Beste ​@MY1980 je bent waarschijnlijk een nieuwe klant en heb je na activatie een bedenktermijn van uiterlijk 14 dagen, dus geen opzegtermijn. Bij een lopend contract is de opzegtermijn 1 maand als je contractvrij bent, maar dat is hier niet aan de orde.

In dit geval kun je dus niet van een overstapservice gebruik maken, dat is alleen bij opzeggen na een contractvrije periode.

Als je bij KPN je contract door laat lopen totdat je nieuwe provider aan kan sluiten kom je dus over de bedenktijd van 14 dagen heen en heb je dus een vast contract van 1 of 2 jaar.

Dus in dit geval zul je dus tot je andere provider aansluit even zonder diensten komen te zitten.

• August 5, 2025

@MY1980 is een nieuwe klant. Het abonnement is net ingegaan. Die binnen de 14 dagen mag je annuleren. Daar wil MY1980 gebruik van maken want kennelijk is hij/zij niet tevreden. 

Dus dat is prima. MY1980 kan annuleren. Maar dan word de verbinding wel binnen een paar dagen weer stopgezet. Ja zo werkt annuleren nu eenmaal. Daar gaat KPN niets aan veranderen.

Een andere provider kan zo snel nooit een verbinding regelen. Dus houd dat in dat MY1980 een poosje zonder internet en tv zit. Zo werkt het. Daar gaat niets aan veranderen. Elke andere provider zal dat ook zo doen.

• August 5, 2025

Ik krijg de indruk dat ​@MY1980 antwoorden krijgt op zijn/haar vraag dat anuleertijd van een nieuwe aansluting bij overstapservice te kort is en dat hij zij/dat graag verlengd zou zien, met als methaphoor, dat nieuwjaar op 1 januari begint. 

Ik denk dat als de anuleertijd pas in zou gaan na de daadwerkelijk aansluiting van KPN het probleem niet zou bestaan. Misschien is dat ook wel zo, maar daar krijgt hij/zij geen antwoord op. 

• August 5, 2025

Ik denk dat als de anuleertijd pas in zou gaan na de daadwerkelijk aansluiting van KPN ...

De annuleringsperiode gaat ook pas in na de daadwerkelijke aansluiting. Maar dan heb je dus wel een probleem. Want als je dan nog een andere provider moet regelen, dan ben je zo 14 dagen verder voordat die verbinding heeft.

Overstapservice werkt niet bij annulering. KPN wacht bij annulering niet totdat de nieuwe provider de verbinding klaar heeft.

• August 5, 2025

​@MY1980

Ik denk dat als de anuleertijd pas in zou gaan na de daadwerkelijk aansluiting van KPN het probleem niet zou bestaan. Misschien is dat ook wel zo, maar daar krijgt hij/zij geen antwoord op. 

Het is precies zoals je zegt, de bedenktermijn voor een nieuwe aansluiting gaat in op de dag dat de verbinding werkend opgeleverd is. De gevolgen van het annuleren binnen die 14 dagen wettelijke bedenktijd zijn voor de klant die annuleert.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 5, 2025

Het lijkt me logisch dat als ik twee weken kan proberen, en besluit om op te zeggen moet ik wel naar een andere provider…. Klant zit dus zonder internet en tv.

KPN zou wat kunnen doen aan de Customer Experience. Die 2 weken opzegtermijn lijkt in een kantoor te zijn verzonnen zonder uberhaupt na te denken wat dit in de praktijk kan betekenen. 

• August 5, 2025

Het lijkt me logisch dat als ik twee weken kan proberen, en besluit om op te zeggen moet ik wel naar een andere provider…. Klant zit dus zonder internet en tv.

KPN zou wat kunnen doen aan de Customer Experience. Die 2 weken opzegtermijn lijkt in een kantoor te zijn verzonnen zonder uberhaupt na te denken wat dit in de praktijk kan betekenen. 

Heeft u een voorbeeld van een langere anuleringstermijn voor een dienstverlening. Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord.

https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consumenten/klantenservice/beden 

Het lijkt mij ook verstandig dat u het juiste Nederlands gebruikt. Anuleren is geen opzeggen. Opzeggen doe je als een overeenkomst is ingegaan na de opzegtermijn van een stilzwijgend doorlopend contract zoals een KPN abonnemement. 

• August 5, 2025

De annuleringsperiode is gewoon wettelijk geregeld. Dat is 2 weken. Elke provider hanteert die 2 weken. KPN heeft er geen enkel belang bij om die periode langer te maken. 

Jij annuleert. Jij gaat weg. KPN gaat aan jou niets verdienen want jij hebt het recht om te annuleren zonder dat het je iets kost. Voor zover ik weet moet je alleen de aansluitkosten van 25 euro betalen. Verder mag KPN denk ik niets in rekening brengen. Waarom zou KPN nog lief tegen jou zijn en de verbinding nog een paar weken in stand te houden? Heeft KPN geen enkele reden voor.

• August 5, 2025

Welke klant? Je annuleert binnen de wettelijke bedenktermijn dus je bent geen klant. Zoals ik hierboven al meldde, bij annulering binnen de wettelijke bedenktermijn (dus niet: opzegtermijn!) is het risico voor degene die annuleert.

Nee, de wettelijke bedenktermijn is bedacht door onze overheid om te voorkomen dat spijtoptanten al te snel vast zouden zitten aan  onbesuisde internetaankopen. En "Customer Experience", nogmaals welke customer? 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 7, 2025

Jammer om te lezen dat je hebt besloten om jouw nieuwe abonnement binnen het bedenktermijn te annuleren, ​@MY1980. Al is dit natuurlijk jouw goed recht.

Jouw commentaar op de lengte van het bedenktermijn, snap ik alleen niet. Je hebt 14 dagen om jouw nieuwe abonnement te proberen. Dit is wettelijk vast gelegd. Jouw bedenktermijn start dus op de dag dat jouw diensten worden geleverd. Als jouw abonnement op 28 juli is gestart, dan heb je inderdaad tot 11 augustus om te annuleren. Maar dat betekent niet dat wij tot 11 augustus moeten leveren als jij besluit om te annuleren. Een annulering gaat vrijwel direct in. Dat betekent dat je dus al snel geen gebruik meer kan maken van jouw KPN diensten. 

Dat betekent ook dat je geen gebruik kan maken van de Overstapservice bij jouw nieuwe provider. Je kunt daar een abonnement afsluiten met de eerst mogelijke aansluitdatum. Maar ja, het kan alsnog zijn dat je even zonder diensten zit. Daar kunnen wij niets aan veranderen.

Hopelijk mogen we je in de toekomst toch nog weer eens verwelkomen.