Skip to main content
Vraag

KPN Box 12 blijft vastzitten op kanaal 108 ondanks handmatige wijziging

• April 14, 2026
  • 1 reactie
  • 8 keer bekeken

Beste KPN Community,

Ik ervaar aanhoudende problemen met mijn KPN Box 12. In de webinterface heb ik het 5GHz kanaal handmatig ingesteld op kanaal 44 (ook geprobeerd op 52), maar uit de "Spectrum Analysis" in het modem zelf en wifi-scans blijkt dat het modem op kanaal 108 blijft uitzenden met een bandbreedte van 80MHz.

Wat ik al heb geprobeerd:

1. Harde reset van de Box 12.

2. SuperWiFi 2 tijdelijk uitgeschakeld (stroom eraf).

3. Bandbreedte verlaagd naar 20MHz om een switch te forceren.

Ondanks dat de status op "44" staat, blijft het signaal op 108 zitten, waar veel interferentie is van de buren (-50dBm). Het lijkt erop dat de radio-chip de instellingen niet fysiek overneemt. Is dit een bekende firmware bug van de Sagemcom V12?

Alvast bedankt voor de hulp!

1 reactie

rvk01
Slimmerik
  • April 14, 2026

Raar. Bij mij kan ik de 5Ghz wel op een bepaald kanaal en breedte zetten en “Spectrum” geeft dat ook aan in de router zelf.

Je moet je overigens wel realiseren dat de buren vaak automatisch jouw kanaalkeuze volgen. Dus zelfs als je hem op 44 kunt zetten, heb je grote kans dat de buren morgen ook op 44 staan. Reden hiervoor is dat de “Auto” stand niet alleen een lege ruimte probeert te vinden, maar soms ook gewoon precies op het kanaal van een buurt router gaat zitten. Het is n.l. zo dat als de buren op b.v. 48 zouden gaan zitten, dit VEEL meer stoort met jou, dan dat ze op precies 44 gaan zitten. Bij 44 kunnen de routers n.l. onderling netjes het kanaal delen (ze kunnen dan met elkaar communiceren). Wanneer ze op 48 zitten, dan geeft dat wel alleen maar storing op elkaar. Zie daarvoor onderstaand topic.

Rekening houdend met de breedte van de kanalen, zul je dus ook in de 5Ghz band zien dat veel routers op elkaars kanalen gaan zitten (wat dus eigenlijk beter is dan net een kanaal ernaast te pakken).

Maar het blijft uiteraard raar dat als jij de Box 12 op handmatig zet, hij dit niet doet.