Skip to main content

Afgelopen week Glasvezel KPN’er geworden na jaren vol tevredenheid over wifi sterkte en stabiel internet van Ziggo. 

Eerste bevindingen: Dramatisch

Je verwacht van een 1gb glasvezel pakket met een nieuw modem eigenlijk meer dan het 400mbit pakket van Ziggo. 
 

In de woonkamer, 5 meter van de meterkast, 2 streepjes wifi en op de eerste verdieping al vrij snel naar 1. Van 750 mbit bij(!) de modem naar 200 in een paar tredes. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Dinsdag komt er een monteur en zou het werkelijk bizar vinden als ik anno 2024 niet eens een fatsoenlijk signaal zonder de super wifi versterkers op gang krijg. Ik woon in een huis van 1990, vrijstaand dat wel, maar om te zeggen dat de afstanden zo groot zijn, zeker niet!

 

Wat zijn jullie bevindingen….

Dat is tegenwoordig heel normaal. Gewoon omdat er veel wifi in de lucht is. En omdat wifi wifi is met eigenschappen. De 2.4ghz band heeft een bereik van een meter of 10 maar kan geen hoge snelheden aan. Maximaal rond de 70. De 5ghz kan hoge snelheden aan maar heeft een kort bereik. Maximaal een meter of 8 zonder belemmeringen. Wifi 6 kan wel hogere snelheden aan maar ook het bereik is kort. 1GB verbinding us alleen zinvol als u met een bekabelde pc of laptop werkt. Kortom het lijkt er op dat er niets mis is.


Dank voor je reactie @Joep1965, maar echt niet mee eens als ik het signaal met dat van Ziggo vergelijk. We hebben het over luttele meters waar het verlies echt aanzienlijk is. Maak graag gebruik van een stabiele glasvezel verbinding, maar als dit het basis niveau is anno 2024 vind ik dat ronduit bedroevend. 


De wifi-Alliance heeft in 2022 voorgesteld om het wifisignaal minder sterk te maken. Dit mandaat is om ervoor te zorgen dat de router buurtvriendelijk is en niet teveel draadloze interferentie (ruis) in de netwerken van de buren veroorzaakt. Het is dus goed mogelijk dat uw modem daaraan al voldoet. Logisch want waarom zouden de buren uw signaal in hun huis hebben. De bedoeling is dat het signaal dus minder sterk is en er op meerdere plaatsen in huis wifi punten komen. 


Hoi @RVWVC, welkom hier 🙂 Ik zou zelf wel zeggen dat je op 5 meter van je meterkast (uitgaande van een zichtlijn op die meterkast) wel meer dan 2 streepjes wifi moet hebben.  Je geeft aan dat er morgen een monteur komt. Ik weet niet of die specifiek voor je wifi komt, maar ook als dat niet zo is zal de monteur altijd een wifi check doen om te kijken of dat beter kan. En wat daar eventueel voor nodig is. Je kunt zelf ook nog wat experimenteren met de wifi instellingen. Afhankelijk van welke software er op je modem zit kan je hiervoor de Wifi Manager gebruiken, of inloggen op de webinterface en daar de wifi instellingen bekijken/aanpassen.


Hoi @Erik van KPN,

Dank voor je reactie. Erg benieuwd naar de constateringen van de monteur, die inderdaad voor de wifi langskomt. Laten we hopen dat we naar een wat betere / stabielere situatie toe kunnen werken (desnoods met mesh netwerk).

Zou iemand van jullie / jijzelf ook naar mijn andere topic kunnen kijken omtrent het koppelen van de  afstandsbediening als universeel apparaat voor KPN Box, Televisie en Soundplate. Daar kom ik ook niet uit namelijk…..


Hoe is het afgelopen met het bezoek van de monteur, @RVWVC?

 

Zou iemand van jullie / jijzelf ook naar mijn andere topic kunnen kijken omtrent het koppelen van de  afstandsbediening als universeel apparaat voor KPN Box, Televisie en Soundplate. Daar kom ik ook niet uit namelijk…..

Ik zie dat mijn collega je heeft verwezen naar ons kennisbank artikel over de afstandsbediening. Daarin staat uitgelegd hoe je de afstandsbediening kunt afstemmen ook op je geluidsapparatuur. Ik verwacht dat het daarna wel moet lukken om alles aan en uit te krijgen met één afstandsbediening.


@Erik van KPN Blijkbaar hadden jullie collega's het monteursbezoek niet vastgelegd c.q. ingepland. Het begin verloopt dus alles behalve soepel. Morgen de herkansing.

V.w.b. de afstandbediending is het nog altijd niet gelukt. Zoals aangegeven krijg ik wel de kpn box en de tv gelijktijdig uit en kan ik het volume van de soundplate bedienen met de afstandbediening, maar zodra ik alles uitzet blijft alleen de soundplate aanstaan. Gaat dus helaas niet uit én aan met één druk op de knop.


@Erik van KPN Blijkbaar hadden jullie collega's het monteursbezoek niet vastgelegd c.q. ingepland. Het begin verloopt dus alles behalve soepel. Morgen de herkansing.

Oei, dat is niet zo handig. Sorry daarvoor, RVWVC. Is het met het nieuwe bezoek wel goed gegaan?

 

 

V.w.b. de afstandbediending is het nog altijd niet gelukt. Zoals aangegeven krijg ik wel de kpn box en de tv gelijktijdig uit en kan ik het volume van de soundplate bedienen met de afstandbediening, maar zodra ik alles uitzet blijft alleen de soundplate aanstaan. Gaat dus helaas niet uit én aan met één druk op de knop.

Heeft de monteur hier toevallig ook een blik op geworpen? Zo niet, neem dit even mee naar je andere topic. Het is overzichtelijker als we internet en tv gescheiden houden. Dit klinkt namelijk als dat je nog iets met de HDMI CEC instellingen moet doen.


@Erik van KPN. Hier heb ik de monteur niet naar laten kijken, daar mijn grootste zorg de wifi was. Inmiddels twee wifi versterkers en dat lijkt een stuk beter te gaan.

V.w.b. de afstandbediening heb ik al in de HDMI CEC instellingen gezeten, maar kan ik niet direct wat anders doen. Ik zal er van de week nog even induiken en bevindingen / problemen delen in het andere topic.


Reageer