Skip to main content

Een vraag van mij waar hopelijk ook een antwoord op is. Ik heb vandaag de nieuwe KPN Box 12 ontvangen - plug & play moest het zijn en dat was het ook. Nu heb ik echter een opmerkelijke situatie thuis gecreërd. Het zit dus als volgt.

KPN Box 12 SSID: gnieuwe-naam]
Internetverbinding mogelijk: ja

KPN Experia WiFi SSID: ooude-naam]
Internetverbinding mogelijk: ja

Als ik dus inlog op mijn KPN Box 12, dan zie ik onder de WiFi gegevens SSID Snieuwe-naam] staan en nnieuwe-wachtwoord]. Wanneer ik inlog op mijn primaire Experia WiFi dan zie ik daar SSID gegevens staan met oude-naam] en ]oude-wachtwoord]. Op beide is het mogelijk om het internet op te gaan, maar het zijn twee aparte netwerken. Heel onhandig dus als je apparaten constant moeten switchen tussen twee netwerken. Dit hoort gewoon één goede netwerk te zijn.

Experia WiFi’s zijn gereset via de knop op de achterkant, alsook via de portal terug naar fabrieksinstellingen gezet. Het heeft helaas geen resultaat opgeleverd, want ik heb nog altijd beide SSID’s beschikbaar.

Hoe los ik dit op om weer terug naar één netwerk te gaan?
 

Door gewoon op de Experia WiFi's hetzelfde netwerk in te stellen dan op de KPN Box. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Of lukt dit niet?


Door gewoon op de Experia WiFi's hetzelfde netwerk in te stellen dan op de KPN Box. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Of lukt dit niet?

De Experia WiFi hoort de gegevens van de KPN Box over te nemen en hetzelfde uit te zenden. Nu zendt de KPN Box één ding uit en de Experia WiFi punten een ander ding. Ik kan de SSID wijzigen, vanzelfsprekend, maar dan heb ik (vanuit de optiek van mijn apparaten) nog altijd twee netwerken waar ze constant tussen moeten switchen nnieuwe-naam] en noude-naam]. Met mijn v10a was het zo dat het één netwerk was (dus één SSID in de hele woning).

En ja, beide SSID’s kunnen bereikt worden door het hele huis, maar afhankelijk van de verdieping is een bepaalde punt beter en sterker dan het andere, waardoor een toestel soms op een zwakkere punt blijft staan, maar nog net niet zwak genoeg om te switchen, terwijl er een beter punt beschikbaar is.


Hallo @AVRT

Op dit moment ondersteunt de KPN Box 12 de mesh functie van de Experia WiFi’s nog niet en zal je moeten switchen tussen twee netwerken. Er komt daarvoor nog een update van de KPN Box.

In dit topic (klik hier) zegt KPN moderator @Erik_ 

Na de update volgend jaar zal de Box 12 de mesh ondersteunen

en

De verwachting is in de eerste helft van het jaar. Maar verder dan dat kan ik op dit moment nog niet specificeren. Zodra we zelf meer weten plaatsen we het ook op het forum

 


@RBxx bedankt voor de info! Helaas dat het zolang gaat duren. Toch maar even weer kijken op de oude vertrouwde v10a terug te krijgen.


Door gewoon op de Experia WiFi's hetzelfde netwerk in te stellen dan op de KPN Box. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Of lukt dit niet?

De Experia WiFi hoort de gegevens van de KPN Box over te nemen en hetzelfde uit te zenden. Nu zendt de KPN Box één ding uit en de Experia WiFi punten een ander ding. Ik kan de SSID wijzigen, vanzelfsprekend, maar dan heb ik (vanuit de optiek van mijn apparaten) nog altijd twee netwerken waar ze constant tussen moeten switchen nnieuwe-naam] en noude-naam].

Als de naam op beide systemen hetzelfde is, dan hoeven ze toch niet te switchen? Wat is dan het probleem?


Als de naam op beide systemen hetzelfde is, dan hoeven ze toch niet te switchen? Wat is dan het probleem?

Omdat de Box 12 (nog) niet meedoet met meshing kan een device daaraan blijven hangen terwijl een accesspoint met sterker signaal dichtbij staat.


Als de naam op beide systemen hetzelfde is, dan hoeven ze toch niet te switchen? Wat is dan het probleem?

Omdat de Box 12 (nog) niet meedoet met meshing kan een device daaraan blijven hangen terwijl een accesspoint met sterker signaal dichtbij staat.

Ja, dat weet ik. Maar dat staat los van de reden dat topicstarter 2 netwerken ziet. Topicstarter ziet 2 netwerken, wil 1 netwerk, dus gewoon instellen dan.


Je hebt gelijk @Nick83 , ts heeft het eerst over ssid wijzigen en daarna weer over 2 netwerken. Het is het één of het ander…..


Om nog even terug te komen hierop. Na nogmaals contact te hebben gehad met KPN ondersteuning, blijkt dat er één van de Experia WiFi (hoofd) niet goed werkte. Deze is dus vervangen. Bij de nieuwe kreeg ik echter wel weer hetzelfde probleem dat er twee SSID’s beschikbaar waren. Op advies van KPN ondersteuning inderdaad zoals @Nick83 voorstelde om de SSID van de Experia WiFi naar hetzelfde te veranderen zoals de KPN Box. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat er maar één SSID beschikbaar is op dit moment. Echter merk ik wel nog wat problemen op bepaalde punten in huis waar de “switch” plaats zou moeten vinden tussen de Box of de Experia WiFi punten, waardoor je dat even in je verbinding merkt. Het is beter werkbaar dan met twee SSID’s, maar hopen dat de fix snel plaatst vindt.


Waarom zet je zolang de wifi van BOX 12 niet uit ? Heb je weer 1 netwerk :thinking:

Waar staat je modem btw?


Waarom zet je zolang de wifi van BOX 12 niet uit ? Heb je weer 1 netwerk :thinking:

Waar staat je modem btw?

BOX 12 en de 2 wifi punten zijn zigzag over 3 verdiepingen verspreid. WiFi van de BOX 12 uitzetten is dus niet echt een gerefereerde oplossing. Voor nu werkt het zoals het werkt, alhoewel ik toch merk dat er "iets" anders is en er nog wel degelijk verschil in de netwerken is, ook al is er er maar één. (auto unlock feature van de Samsung Galaxy via Bixby doet het op sommige plekken in huis wel en op andere niet, terwijl het "één" netwerk hoort te zijn)


Je hebt dus niets aan de mesh functie als je de wifi van de Box 12 aan laat staan. Maar dat wist je wel neem ik aan.

 


Je hebt dus niets aan de mesh functie als je de wifi van de Box 12 aan laat staan. Maar dat wist je wel neem ik aan.

 

Daar ben ik inderdaad achter nu. Ik neem het voor nu voor lief.