Skip to main content

Ik heb de box 12 geïnstalleerd met 2 van die de zwarte Experia wifi extenders, volgens de bijgeleverde schets. Een heel gedoe, en de thuuis-app bood geen soelaas... tot ik  eindelijk en per ongeluk vaststelte dat je de extenders NIET achter een switch moet zetten, ze moeten echt rechtreeks aan de routerpoort hangen en dan zijn ze goed zichtbaar.

Misschien nuttig voor mijn lotgenoten om dit te weten.

Echter: daarmee heb je dus 2 van de 4 LAN-poorten opgeofferd. De 2e extender heb ik doorgelust naar een switch waar andere apparaten aanhangen, de schetstekenening geeft dat als mogelijkheid aan.

Vraag is nu:  is het ook OK om de 1e (primaire) extender door te lussen? De schetstekening geeft die mogelijkheid niet aan en de relatie tussen de box en de extenders is zo gevoelig dat ik niet wil gaan experimenteren nu ik de zaak eindelijk op orde heb. Wat is wijsheid? Mag doorlussen?

Hoi @JoepUtrecht en welkom op het forum! 

tot ik  eindelijk en per ongeluk vaststelte dat je de extenders NIET achter een switch moet zetten, ze moeten echt rechtreeks aan de routerpoort hangen en dan zijn ze goed zichtbaar.

Dit klopt, we adviseren altijd op de Experia Wifi rechtstreeks op de Experia Box aan te sluiten, dat werkt het beste. Top dat je je bevindingen hier deelt! 

Vraag is nu:  is het ook OK om de 1e (primaire) extender door te lussen? De schetstekening geeft die mogelijkheid niet aan en de relatie tussen de box en de extenders is zo gevoelig dat ik niet wil gaan experimenteren nu ik de zaak eindelijk op orde heb. Wat is wijsheid? Mag doorlussen?

Dat is OK! Zolang de 1e primaire Experia Wifi maar rechtstreeks op de Experia Box aangesloten is, dan kun je de tweede internetpoort van de Experia Wifi gebruiken om andere apparatuur op aan te sluiten. Laat je weten of dit gelukt is en of alles stabiel is gebleven? 


Ja, alles is goed gegaan, heb nu een lekker stabiel netwerk.

Experia 1 doorgelust naar TV decoder 1 op poort 1

Experia 2 (bovenverdieping) doorgelust naar TV decoder 2 op poort 2

poort 3 en 4 leiden elk naar een switch (1 beneden, 1 op bovenverdieping) voor diverse LAN-bekabelde apparaten.

1 Gigabit werkt nu al lekker veel sneller dan met mijn oude router/systeem. Nu de overgang naar glasvezel nog :-)

 

 


Reageer