Skip to main content

Ik wilde mijn KPN Box 12 voorbereiden voor de komst van de installatiemonteur die de glasvezelbekabeling op het modem zal aansluiten (aanstaande dinsdagmiddag 2e poging).

Ik had vorige week dat eigenlijk al een beetje gedaan maar ik wilde het even iets anders doen.

Vorige week kon ik dus gewoon inloggen in de GUI van het modem. Ik gebruik al jaren ESET security zonder problemen.

Ik kreeg eerst 1-malig de melding van een onveilige verbinding maar via “geavanceerd” kun je er langs normaal gesproken.

Nu wordt de toegang tot de GUI geblokkeerd omdat het certificaat is verlopen. In ESET alles even uitgezet maar een uninstall lijkt me te ver gaan.

Als ik op het certificaatprobleem even Google dan kom ik toch op het forum veel klachten hierover tegen.

Vervelend is dat mijn PC het apparaat nu geheel niet meer wil benaderen. De optie “geavanceerd” is niet meer beschikbaar.

Wat te doen nu?

 

De ergernis was al groot toen de monteur afgelopen week zomaar wegbleef en nu dit….

Mario

 

Hallo @Mariogert het certificaat is een bekend probleem. Of beter gezegd was een bekend probleem. Zie het volgende topic.

Het is inmiddels door een firmware update verholpen. Jouw Box 12 komt waarschijnlijk zo van de plank uit het magazijn en heeft deze update nog niet ontvangen. Bij het aansluiten bij jou thuis zal deze update waarschijnlijk direct worden uitgevoerd maar anders zorgt een reset via de “pinhole” daar voor.


Inmiddels is het spulletje aangesloten en stond er nog wat fijn-tuning te doen.

Ik heb dus een 500/500 Mbps kontraktje gekozen om voor altijd van het trage gedoe af te zijn.

Ik heb een paar TP-Link Archer T3U  USB WiFi adapters gekocht (WIFi tot 1300mBit) en geinstalleerd.

Tussen de PC en de Router haal ik met WIFi nu 585,0 Mbps dus dat gaat prima.

Ik haal alleen nooit de 500Mbps internet snelheid. Deze komt niet verder dan 210 en soms 280Mbps maar de 500 heb ik nog nooit gezien.

PC's Dell T3500  SSD, 12Gb en Xeon 5675 en Dell T7500, SSD, 96Gb 2 x Xeon 5690, beide met W10Pro en Quadro 4000 kaarten. De standaard NIC is met W7pro 1Gbps maar matchet nog niet met W10Pro en bedraad  halen ze dan tot slechts 100Mbps.  WiFi gaat dus wel perfect met de Archer T3U’s.

Ik heb nu ook 10Gbps netwerkkaartjes besteld om te zien of ik bedraad wat hoger uitkom. Ik betwijfel dat eigenlijk een beetje op voorhand omdat de verbinding tussen de router en “buiten” nooit meer dan 280Mbps heeft laten zien.  Ik heb zelfs gezien dat - met welke speedtest ik ook probeer- ik soms niet boven de 24 Mbps uit kom. Het is ook zeker niet stabiel te noemen.

Iemand ervaring met een oplossing?

Groet

Mario


Tussen de PC en de Router haal ik met WIFi nu 585,0 Mbps dus dat gaat prima.

Ik haal alleen nooit de 500Mbps internet snelheid. Deze komt niet verder dan 210 en soms 280Mbps maar de 500 heb ik nog nooit gezien.

Eerst zegt u dat u het wel haalt en dan toch niet. Wat bedoelt u?


Als ik "TP-Link Archer T3U" google, dan vind ik iets van 16 euro ofzo. Als dat vervolgens 200 mbit haalt, dan mag je heel tevreden zijn.


Als ik "TP-Link Archer T3U" google, dan vind ik iets van 16 euro ofzo. Als dat vervolgens 200 mbit haalt, dan mag je heel tevreden zijn.

Nou beste Nick83,

Lezen is een kunst,  ik schreef; tussen PC en Router haal ik 520Mbps. Dat is binnen het netwerk toch (?) en dat is dus dik in orde en ruim voldoende.  Zelfs met het WiFi stekkertje van 16 Euro !   Besef wel dat 10Gbit p/s ook al bestaat en dat Realtek een USB 3 WiFi prikkertje van 2,5Gbit p/s levert voor slechts ca 40,-

Nee Nick83,  het gaat om de internet-snelheid !   Met een contractje van 500/500 is hetgeen geleverd wordt nogal onder de maat en de snelheid varieert nogal bovendien. 

Ik kan er niet meer van maken maar een hint waaraan dat kan liggen is fijn. Ik denk niet dat jij de oplossing hebt overigens, dat zou me verbazen.


Als ik "TP-Link Archer T3U" google, dan vind ik iets van 16 euro ofzo. Als dat vervolgens 200 mbit haalt, dan mag je heel tevreden zijn.

Nou beste Nick83,

Lezen is een kunst,  ik schreef; tussen PC en Router haal ik 520Mbps. Dat is binnen het netwerk toch (?)

Hoe meet u dat dan?

 


Sluit de pc of laptop eens bekabeld aan en check eens of je 500 mbit haalt. Dat zal bekabeld moeten kunnen lukken.


Pfff… ik probeer het de laatste maal met je.

De PC is vet genoeg met dubbele 6-cores, 1Tb  Intel datacenter SSD, 96MB DDR3 en Quadro4000

Netwerk:

PC---------> Router-------->  Glasvezel-------->  Internet, de standaard route toch?

1e traject doet nu 585Mbps PC/USB3.0 WIFI naar de Router   PERFECT dus zonder draadje.

Dan de volgende halte:

Router----->   Converter/Glasvezel------>  Internet

De snelheid in dit traject is nu (Ookla) 255Mb Down en 229Mb Up

en de speedtest bij KPN zelf: 261Mb Down en 234Mb up (server Amsterdam).

Bij lange na dus geen 500/500

 

Hoe kom je tot het advies een kabeltje te leggen. In het probleemgebied ligt immer glasvezel…

Liever niet meer reageren nu maar je verdiepen in de materie.

Fijne avond.

 


@Mariogert Mooi dat je een snelheid haalt van meer dan 500 via de WiFi op je eigen netwerk maar dat zegt weinig als je naar buiten gaat, de router heeft dan wat andere zaken te verwerken ook al zou het wel mogelijk moeten zijn.

Maar de enige test die KPN accepteerd en op gaat reageren als jij hier een bekabelde test laat zien, heel het verhaal ten spijt van die Superdeluxeretesnelleveelteoverkillpcmetgoedkooptplinkwifiusb3adaptortjediehetweleffefixtom500mbpstehalen.

Dus daarom het advies van @Nick83 om een simpel kabeltje te trekken en effe de ookla speedtest er tegenaan te gooien.


Netwerk:

PC---------> Router-------->  Glasvezel-------->  Internet, de standaard route toch?

1e traject doet nu 585Mbps PC/USB3.0 WIFI naar de Router   PERFECT dus zonder draadje.

Nogmaals de vraag: hoe meet je dat? Waar zie je die 585 Mbps staan?


Wifi of bedraag, het moet gewoon werken, los van elkaar en naast elkaar.

De componenten hebben de specificatie dus het moet kunnen ook al is het een oudere PC.

Zonder heel specifieke kennis van het tunen van parts en software moet het toch werken.

Ik haal bedraad met cat6 wel 500, met een simpel kabeltje weer niet. Ook de WIFi dan weer niet en als ik tussen beide schakel gaat het ook niet optimaal presteren. Ik kom er wel uit maar soepeltjes gaat het allerminst en dat is vanaf de eerste afspraak al aan de orde. De prestaties wisselen een beetje en dat is helaas algemeen bekend. 

En dit:  Superdeluxeretesnelleveelteoverkillpcmetgoedkooptplinkwifiusb3adaptortjediehetweleffefixtom500mbpstehalen. is natuurlijk kinderachtig. Overigens was de hele Dell 2 jaar terug al erg gunstig geprijsd. Ik hoef niet te gamen dus mooi apparaat zo. Wie zoekt, die vindt.

Veel plezier iedereen.

 

 


De verbindingsstatus van de software/WiFi verbinding geeft de 582Mb aan. Ding gaat er feitelijk nog bovenuit als de andere kant mee kon praten.


Ik wil jullie allen vragen om het vriendelijk te houden. We zitten hier om elkaar te helpen. Het is dan niet erg vriendelijk om zo'n toon na elkaar aan te slaan. Laten we het gezellig houden, oké?

Als ik het goed begrijp, meet je via een bekabelde speedtest wel 500 Mbps, maar niet via de wifi. Dat is heel normaal. Wifi is namelijk een draadloos signaal dat erg afhankelijk is van omgevingsfactoren en storingsbronnen. Hierdoor treedt er altijd snelheidsverlies op ten opzichte van een bekabelde verbinding. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij uiteraard snappen dat een goede wifi verbinding belangrijk is, hebben we de Wifi Manager ontwikkeld. Deze tool kan jou helpen om het beste uit jouw wifi netwerk te halen. We hebben ook een topic waar nog meer tips staan om problemen met wifi op te lossen. Het kan geen kwaad om deze eens door te nemen.