Skip to main content

Sinds een paar maanden heb ik de KPN box12 ontvangen. Deze verving mijn oude Telfort modem vanwege een upgrade van mijn internetsnelheid (glas 100 naar 200Mbps).

Nu ben ik onlangs aan het testen gegaan met een power Line setje. Twee setjes om precies te zijn (devolo magic 2 en een TPlink 8033) omdat ik wat problemen had met het eerste setje wat ik had aangeschaft. Setjes zijn netjes gepaired en voorzien van encryptie. Snelheid verder niet spectaculair maar prima voor mijn toepassing.

Wanneer ik een van de setjes gebruik (maakt niet uit welke) valt mijn internetverbinding regelmatig weg. Zowel bedraad als via mijn eigen access points. De rest van het netwerk is gewoon bereikbaar, alleen het IP (192.168.2.254) van de box12 niet meer (wel ARP entry, ook na handmatig verwijderen) .Apparaten via UTP aangesloten kunnen het IP ook niet meer pingen oid. Dit lost zichzelf soms binnen een paar minuten op, maar af en toe is ook een reset nodig.

Enorm irritant en de box12 geeft nou niet bepaald het inzicht wat hier fout gaat of de mogelijkheid iets aan te passen. Lampjes blijven ook allemaal branden.

Zijn er meer mensen met dit soort rare problemen icm de box12? Ik zou het niet erg vinden om hem in te ruilen voor een V10. Voor de Wifi6 heb ik hem niet nodig. Maar ik begreep van de helpdesk dat ze dit niet doen. 😔

Hoi @SteLui, van harte welkom hier.

Wat irritant dat je internetverbinding geregeld wegvalt als je een van de powerline setjes gebruikt. Het maakt dus niet uit welke van de twee je gebruikt, begrijp ik. Ik heb 't zelf nog niet eerder voorbij zien komen, ik vind het hierdoor lastig om je er advies over te geven. Je zou een poging kunnen wagen met de Draadloze Verbindingsset die we zelf aanbieden in onze webshop. Je hebt natuurlijk altijd je bedenktijd op een bestelling. Daarnaast weet ik ook dat er verbeteringen aan zitten te komen voor de firmware van de KPN Box 12, maar ik weet niet zeker of het hier invloed op gaat hebben. 

Mocht je iets anders tegen komen of een oplossing vinden, dan lees ik 't natuurlijk ook graag :)


Ik hoop niet dat je beide setjes tegelijk in het stopcontact hebt, want volgens mij kan dat niet...


Het komt gelukkig niet vaak voor maar wellicht is dit een topic om toch eens te lezen.


Ik hoop niet dat je beide setjes tegelijk in het stopcontact hebt, want volgens mij kan dat niet...

Uiteraard niet.


Het komt gelukkig niet vaak voor maar wellicht is dit een topic om toch eens te lezen.

Bedankt voor het meedenken. Dit topic had ik eerder al gezien, maar helaas nog geen oplossing.

 

Wel heb ik ondertussen een vermoeden. Een ander apparaat dat gelijktijdig met de powerline adapters is aangesloten. Waarom het gebeurd is mij totaal onduidelijk (en ik ben absoluut geen leek op netwerkgebied). Apparaat eruit en het lijkt goed te blijven gaan. Even aanzien dus...


Wel heb ik ondertussen een vermoeden. Een ander apparaat dat gelijktijdig met de powerline adapters is aangesloten.

Wat voor een apparaat is dat dan? (merk en type)


@SteLui Dat klinkt positief. Ik hoop dat 't goed blijft. Net als wjb ben ik wel benieuwd waar wat voor apparaat dit is, mogelijk zijn andere lezers van dit topic er ook mee geholpen.


Betrof een oude D-Link DIR-850L. Geen idee waarom het gebeurd gezien deze draadloze router niets te maken heeft met het IP adres van de Box12. Het leek op een situatie met IP conflict, maar dit was absoluut niet het geval.

Nu een "fatsoenlijke" AP aangesloten en het is niet meer voorgekomen.

 


Had je die DIR-850L wellicht via een LAN poort met een LAN poort van de Experia Box verbonden?


Yep. Bekend probleem met Powerline en VDSL. Zoek in Google maar eens op “powerline vdsl interference”. De wat betere Powerline adapters hebben een setting om deze interferentie te voorkomen. Ook met Google veel over te vinden, bijvoorbeeld:

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/9wjm2v/vdsl_settings_on_devolo_powerline_adapters/    

Succes!

Oeps, lees dat het om een glasvezel verbinding gaat… dus bovenstaande is niet je probleem. Excuus.


Had je die DIR-850L wellicht via een LAN poort met een LAN poort van de Experia Box verbonden?

Nee, WAN poort. 

Maar ook al had ik het gedaan zou het geen probleem moeten zijn (ander subnet).

 


Maar ook al had ik het gedaan zou het geen probleem moeten zijn (ander subnet).

Nee, ook als dat twee verschillende subnetten waren zou een LAN-LAN verbinding rampzalige gevolgen kunnen hebben. Er zijn dan immers twee DHCP servers actief en er is dan ook nog wat andere functionaliteit die roet in het eten kan gooien.


Eens betreft DHCP. De rest hier niet zo spannend.