Skip to main content
Vraag

KPN Community niet bereikbaar met iOS16 op iPad

• April 7, 2026
  • 18 reacties
  • 148 keer bekeken

Sinds vanmorgen kan ik community.kpn.com niet meer bereiken op iPad met IOS 16.7.15

Foutmelding: “Safari kan de pagina niet openen omdat er geen veilige serververbinding mogelijk is”.

Ik vermoed dat er iets mis met de certificaten? KPN heeft eerder iets aangepast waardoor het weer werkte voor o.a. kpn.com

Zie ook:

18 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 7, 2026

Hier ook. Het certificaat is weer ondertekend door Sectigo, wat ouder IOS niet vertrouwt. Het was opgelost, maar nu weer terug. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

Kunnen jullie niet (meer) updaten? Inmiddels is versie 26.4 beschikbaar.

rvk01
Slimmerik
  • April 7, 2026

iOS 16.7.15 is de laatste versie voor iPhone 8, 8 Plus, X en iPad 5e gen. Die apparaten kunnen ook geen nieuwere iOS meer laden.

Echter is de iOS 16.7.15 wel op 11 maart 2026 uitgebracht, dus je zou verwachten dat Apple hier wel de juiste root certificaten in zou verwerken.

(Ik zie zelfs dat  iOS 15.8.7 voor de iPhone 7 nog vernieuwd is.)

• Auteur
  • Wijsgeer
  • April 7, 2026

Kunnen jullie niet (meer) updaten? Inmiddels is versie 26.4 beschikbaar.

@Noordzee. Nee, dat lukt helaas niet meer op mijn oude iPad. Maar de KPN community zou gewoon moeten werken qua veiligheid. De banken ondersteunen ook nog steeds IOS 16.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

OK, dat is dan iets wat KPN moet aanpassen. 

Ik heb dit in het verleden ook regelmatig gehad met “oudere” Apple-apparaten. Uiteindelijk maar weer nieuwere versies gekocht.   

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 7, 2026

Hier IOS 15 met inderdaad nog een recente update, maar die certificaten worden niet meer bijgehouden. Zo langzamerhand begint steeds meer uit te vallen, maar toch netjes dat 10 dat nog veiligheids updates uitgerold worden voor 10 versies terug. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

Benieuwd of dit nog bij jullie werkt: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/digitenne/

Ik had verzocht om daar nieuwe certificaten op te installeren, maar dat gebeurde maar niet. Inmiddels heb ik sinds enkele maanden een nieuwe Mac Mini en daarmee zijn al dit soort problemen voorbij. 

• Auteur
  • Wijsgeer
  • April 7, 2026

@hmmsjan_2. 10 versies terug klopt niet. Apple is opnieuw gaan tellen met versies. IOS 16 is van 2022. Ze zijn overgegaan in september 2025 op het jaartal 2026 (versie 26). Daarvoor was de laatste versie 18 uit 2024.

Nogmaals, als banken IOS 16 nog ondersteunen betreft veiligheid zou KPN dat ook moeten doen denk ik.

• Auteur
  • Wijsgeer
  • April 7, 2026

Benieuwd of dit nog bij jullie werkt: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/digitenne/

Ik had verzocht om daar nieuwe certificaten op te installeren, maar dat gebeurde maar niet. Inmiddels heb nu sinds enkele maanden een nieuwe Mac Mini en daarmee zijn al dit soort problemen voorbij. 

@Noordzee. De sites kpn.com en apparatuur voor thuis had ik al gecontroleerd maar die werken (nog) goed.

rvk01
Slimmerik
  • April 7, 2026

Ik heb hier overigens even een oude iPad Air (1st gen) gepakt met iOS 12.5.7 erop.
Die kan community.kpn.com gewoon laden 🙄

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

@Edu2020 

Even voor de zekerheid. Heb je de cookies en browsegeschiedenis al verwijderd? 

rvk01
Slimmerik
  • April 7, 2026

Ik heb hier overigens even een oude iPad Air (1st gen) gepakt met iOS 12.5.7 erop.
Die kan community.kpn.com gewoon laden 🙄

Ah, bij alles verwijderen en opnieuw laden geeft ie nu ook aan “niet prive”.

Vond het eigenlijk al heel raar want dat root certificaat van Sectigo (wat vroeger Comodo was) zou toch niet gepakt mogen worden bij zo’n oud apparaat.

• Auteur
  • Wijsgeer
  • April 7, 2026

@Noordzee. Had ik nog niet gedaan maar in mijn openingsbericht noemde ik een eerder topic met hetzelfde probleem en toen hielp dat ook niet (jouw eigen bijdrage😉).

Ik heb zojuist toch cookies en geschiedenis verwijderd en nu krijg ik een leeg scherm zonder enige foutmelding. Dus nee, het werkt niet. Lijkt me toch een certificaat probleem.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

in mijn openingsbericht noemde ik een eerder topic met hetzelfde probleem en toen hielp dat ook niet (jouw eigen bijdrage😉).

Haha, dat topic had ik nog niet geopend. Maar dat was inderdaad een eerder probleem. Dat had KPN toen gelukkig vrij snel opgelost.  

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

Ik heb dit topic onder de aandacht gebracht bij de moderators. Zij kunnen het doorgeven aan de mensen die hier over gaan. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Edu2020. Bedankt voor het signaal! We gaan eens kijken of we dit kunnen oplossen. 

• Auteur
  • Wijsgeer
  • April 8, 2026

@Arjan van KPN. We zijn een dagje verder en het lukt me weer om de KPN community te starten. Ben ik blij mee. Dank jullie wel!

• Auteur
  • Wijsgeer
  • April 8, 2026

Mijn klomp is zojuist gebroken...nu, vanavond werkt het opnieuw niet meer en krijg dezelfde melding als in mijn openingsbericht. Mijn "dank jullie wel" in het voorgaande bericht moet ik helaas weer intrekken 🙁