Skip to main content
Vraag

KPN datasim en TP-Link M8550 maken steeds verbinding en vallen weg

• September 29, 2026
  • 9 reacties
  • 100 keer bekeken

Hallo allemaal! Ik ben ondertussen ten einde raad met mijn KPN datasim en mifikastje van TP-link . De internetverbinding is enorm instabiel, hij verbindt soms en valt dan na +/-10 min weer uit, om dan na 1 tot 15 min weer te verbinden. Dit is ondoenlijk en eigenlijk vreemd want de sim werkt prima in mijn telefoon en de TP-link M8550 geeft gewoon vier streepjes bereik 5G aan. 

Wat ik al geprobeerd heb maar zonder resultaat:

• Firmware en ISP file geupdated
  • 4G-only aanzetten
  • verschillende APN-profielen getest: “KPN4G.nl” (hier staat hij standaard op), “internet”, “internet4”, “portalmmm.nl” met alle mogelijke identificatietypes (ook NONE).
  • De 4G en 5G band locken (verschillende banden geprobeerd)
  • het netwerk op ‘manual’ gezet: KPN 
  • DNS veranderd naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4

Werkelijk niks helpt. De logfile geeft steeds een “Fail to connect to the network, start autoconnect!” in een loop, soms verbindt hij dan maar vaak voor lange tijd ook niet. Het lijkt erop dat hij de netwerkregistratie verliest om na verloop van tijd hem weer terg te vinden.

Ondertussen heb ik de datasim in mijn oude tp-link router gezet (M3750) en daar werkt hij prima, ook heb ik mijn telefoonsim in de M8550 gedaan, en die werkt ook goed! Het begint op hekserij te lijken...

Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan proberen?

9 reacties

JanD
Wijsgeer
  • September 29, 2026

Beste ​@mrbinro huer een afbeelding met de juiste instellingen, die een moderator deze week aan iemand anders opgaf:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 29, 2026

Die had ik inderdaad gevonden en zo goed mogelijk gevolgd, maar de Proxy, Poort, MCC en MNC kan ik niet invullen helaas, ook type toegangpunt kan ik zover ik weet niet invullen. De rest heb ik gedaan maar zonder resultaat

• Topper
  • September 30, 2026

Ik heb hetzelfde probleem met mijn TP-Link M8550 en KPN datasim sinds gisteren

De SIM wordt gewoon herkend en de M8550 registreert ook op het KPN-netwerk:

• MCC: 204
  • MNC: 08
  • LTE/5G-signaal aanwezig
  • SIM-status is correct

Alleen de datasessie komt niet goed op. Bij Internet Status blijft het WAN-IP op 0.0.0.0 staan en de status wordt Disconnected.

Wat ik al getest heb:

• APN internet
  • APN internet4
  • IPv4
  • IPv4/IPv6
  • 4G-only
  • 5G/4G Auto
  • automatische en handmatige netwerkselectie
  • firmware en ISP-file zijn up-to-date

Opvallend is dat dezelfde KPN datasim direct werkt zodra ik hem in mijn iPhone stop. Ook werkt een Always Connected datasim wél goed in dezelfde M8550.

Het lijkt er daarom op dat de M8550 zelf in orde is en de KPN datasim ook niet defect is, maar dat er iets misgaat met de datasessie/provisioning van de KPN datasim in combinatie met de M8550.

Heeft iemand dit inmiddels opgelost, of heeft KPN hier al iets over teruggekoppeld?

• Topper
  • September 30, 2026

update: Ik heb het simkaart in TCL modem, na een paar keer uithalen en opnieuw opstarten, kreeg ik wel connectie. Maar bij M8550 nog niks. Ik heb een nieuwe simkaart aangevraagd maar moet ik wel 5 euro betalen. 🤦🏻

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat zijn je bevindingen met de nieuwe simkaart ​@Tarecco? Het kan zijn dat de software van de M8550 niet goed samenwerkt met ons netwerkt! Ik het apparaat persoonlijk niet, hoe gaat het nu?

• Topper
  • October 2, 2026

Wat zijn je bevindingen met de nieuwe simkaart ​@Tarecco? Het kan zijn dat de software van de M8550 niet goed samenwerkt met ons netwerkt! Ik het apparaat persoonlijk niet, hoe gaat het nu?

​@Remco van KPN Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik de nieuwe KPN datasim uitgebreid getest, maar helaas blijft het probleem bestaan.

Met de nieuwe simkaart heb ik exact hetzelfde gedrag als met de oude: de verbinding komt tot stand, werkt ongeveer 10 minuten en valt daarna weer weg. De router wisselt dan tussen 4G/4G+/5G en soms “No Service”, waarna er geen mobiele data meer beschikbaar is.

Om uit te sluiten dat het specifiek aan de TP-Link M8550 ligt, heb ik inmiddels ook een ZTE U60 Pro getest. Helaas gebeurt daar met de nieuwe KPN datasim hetzelfde.

Mijn tests tot nu toe:

• Oude KPN datasim in M8550 → instabiel
  • Nieuwe KPN datasim in M8550 → instabiel
  • Nieuwe KPN datasim in ZTE U60 Pro → ook instabiel
  • KPN datasim in iPhone → werkt direct en stabiel
  • KPN datasim in Ottocast Nano → werkt
  • Always Connected datasim in dezelfde ZTE U60 Pro → werkt wel stabiel
  • 4G-only en 5G/4G Auto getest
  • APN internet, internet4 en basicinternet getest
  • Firmware/ISP-files bijgewerkt en factory reset uitgevoerd

Daarom denk ik inmiddels dat het niet alleen een softwareprobleem van de M8550 kan zijn. Het lijkt eerder iets specifieks met de KPN datasim / netwerkregistratie / provisioning in MiFi-routers.

Opvallend is vooral dat de verbinding vaak ongeveer 10 minuten goed werkt en daarna wegvalt voor uren.

Zouden jullie dit technisch kunnen laten onderzoeken, bijvoorbeeld naar de netwerkregistratie of datasessie van de 097/data-SIM?

Ik heb echt alles getest. Twee keer KPN support gebeld. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 2, 2026

Ik heb de datasim dus in een oudere TP-link gestopt (M7350) en daar werkt hij wel in. Hoewel ik nu dus internet heb wil ik wel graag mijn (niet goedkope) m8550 gebruiken natuurlijk. Het lijkt inderdaad aan de software icm de kpn-sim te liggen gek genoeg

• Topper
  • October 2, 2026

Ik heb de datasim dus in een oudere TP-link gestopt (M7350) en daar werkt hij wel in. Hoewel ik nu dus internet heb wil ik wel graag mijn (niet goedkope) m8550 gebruiken natuurlijk. Het lijkt inderdaad aan de software icm de kpn-sim te liggen gek genoeg

Ik had voor de zomer ook een oude TP-Link M7750 en die heeft altijd goed gewerkt. Begin Juli heb ik M8550 gekocht en inderdaad niet goedkoop. Ik had af en toe problemen maar niet zoals laatste twee dagen. Er is iets veranderd waardoor niet meer werkt. ​@Remco van KPN zou je ons kunnen helpen. Bedankt alvast. 

• Nieuwkomer
  • October 2, 2026

Ja, hier ook precies hetzelfde met een KPN data SIM unlimited in combinatie met een TP-Link M8550. Na opnieuw opstarten en eventjes heb ik steeds meer dan 40 Mb/s download, alleen na verloop van tijd geen dataverkeer terwijl het lijkt alsof er vol bereik is. Andere mensen hebben ook geen internet, kunnen wel verbinden maar er laadt niets. Systeem lijkt in disconnected te gaan. Ik moet nog allerlei dingen testen, waaronder 4G-only en APN-wijzigen, maar ik denk dat het niet de oplossing is, zeker niet omdat meer mensen hier dat ook allemaal al geprobeerd hebben. Zojuist gebeld met klantenservice KPN en die komen niet verder dan de vliegtuigmodus uitzetten en van alles voorlezen uit een draaiboek waarvan ze zelf ook niet weten wat ze zeggen. Ik ga verder onderzoeken, helpdesk van KPN blijf ik bellen en laten we elkaar op de hoogte houden.

Met een eenvoudig 4G-kastje van Huawei had ik overigens nooit problemen.