Skip to main content

Wat is de reden dat KPN CAT5e kabels levert, waarvan de aders” blauw” en “blauw/wit” niet volgens de specificaties op respectievelijk pin 4 en pin 5 zijn aangesloten, maar op resp. pin 5 en pin 4, dus andersom? Voor de werking maakt het natuurlijk niets uit. Heeft het te maken met storingsgevoeligheid / overspraak?  

Op de foto de aansluiting welke standaard is. 

 

 

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

Hier de kabel van KPN


Ik weet niet of er een speciale reden voor is, je kunt het vergelijken met een telefoonaansluiting op de RJ11, daar is de aansluiting 2 en 3 genoemd i.p.v. 4 en 5 op een RJ45 en daar kun je de draden ook omwisselen zonder gevolgen, net als bij een IS/RA-punt 1a 1b, daar maakt het ook niet uit of je rood of blauw op 1a c.q.1b aansluit.

 


Dat klopt wel JanD, maar waarom wijkt KPN af van de standaard kleurcodering?

Of is er geen standaard kleurcodering. 


jawel Europa hou altijd B aan met het aanleggen van netwerken

je kunt de kleuren husselen als rj45 aan beide kanten maar gelijk zijn werkt het (niet netjes)

maar de norm is B en hou dit aan

voor werking maakt het niks uit A kan ook

eerde met crosscabel had je A naar B om direct 2 computers te verbinden

leg het netwerk volgens type B aan

 


@ixlion Dat blauw en blauw/wit volgens de B standaard omgedraaid zijn is op zich niet erg, zolang dit aan de andere kant maar op dezelfde manier gedaan is. Anders beter een andere kabel gebruiken.


Ha ! ik herken natuurlijk direct : hardwarebook.info  ( die site schiet zojuist in foutmelding, maar dat ter zijde )

Zoals ik wel vaker vertel hier, elecronen hebben geen idee van isolatie kleur :-)

Wel merkwaardig idd, het zou mij overigens niet verbazen als je gewoon de aders van een aderpaar kan verwisselen zonder verlies van functionaliteit.


Hallo @KeesYagi , mooie en interessante website van www.hardwarebook.info

Heb ik toegevoegd aan mijn favorieten.:relaxed:

 


Ik gebruik vaak 

electrodroid (android) app

Kun je veel info van pakken 

Zoals pin setting rj45 (kleur) 

 


@ Jan , ja ik ken die site echt al weer jaren, maar je moet er een keer tegenaan lopen, zo leren we elke dag, dankzij forums zoals deze.

@ Peter, zal best leuk zijn maar ik heb daar geen apparaat voor, wat is er de lol van om het anders te willen doen terwijl een web site op elk apparaat bruikbaar is ? Moet je er voor betalen ?


Ik gebruik deze app al jaren 

Meer ook voor waardes van weerstanden enz. 

Ook voor pin setting van diverse connectoren 

Mooie app ik heb het gekocht om reclame vrij te maken 

Met reclames is de app gratis 


Bij "fabriekskabels", dus kabels met aangesmolten stekkers, kan het zo zijn dat de kleuren niet netjes volgens de standaard volgorde aangesloten zijn. Dat komt niet alleen bij kabels die KPN levert voor. Logisch ook, want KPN besteld die dingen ook zomaar ergens.

Dus fabriekskabels nooit doorknippen en zelf een stekkertje aanzetten. Dat is tobben.


@KeesYagi

En er komt bij dat heel veel info al in deze app staat 

Dan hoef ik niet www af te speuren 

Bijna alles in een app lekker makkelijk 

 


Ik onthoud zwart, bruin, rood, oranje, geel, enz.

Of is dat niet genoeg :-)


Was maar een tip hoor die app 

Als je veel in elektronica doet is het best handig die app

 


Ik onthoud zwart, bruin, rood, oranje, geel, enz.

Of is dat niet genoeg :-)

Maar moet je wel android hebben :grin:


Ik wacht wel op de linux versie.

Ik vind het vooral jammer dat de radiomarkten niet door gaan, da’s altijd een leuk dagje uit.


Inderdaad vind ik ook jammer

Ik ging ieder jaar 

En de lichtmis vind ik een van de mooiste