Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Ik bemerkte sinds het najaar vorig jaar een ontzettend verschil in performance van de wifi via de Experia Box v10. Ik heb gezien dat in de afgelopen drie maanden een nieuwe firmware versie is uitgerold.

 

Ik ben drie keer in contact geweest met de helpdesk, zonder vruchtbaar resultaat. Ik ben toen zelf proefondervindelijk aan de slag gegaan. (Tips als: Experia Box onderste boven leggen, glasvezel even uitschakelen… apart...)

 

Alles terug naar fabriekinstellingen en alle aangesloten apparaten afgekoppeld. Vervolgens wijzigingen gedaan in wifi-instellingen, zonder resultaat.

 

Terug naar fabrieksinstellingen en dan het volgende experiment: KPN Fon (public wifi) uitschakelen. Resultaat: wat een verschil!!!

Van 20-30Mbps met een meter afstand naar 200+ Mbps, dat vind ik aanzienlijk.

 

Hoe kan dit? Heeft dit iets te maken met de firmware update? Hebben andere mensen hier dezelfde ervaring? Heb ik veel leechers in mijn omgeving?

 

Voorlopig blijft bij mij KPN Fon echt even uit.

 

 

Heb je echt de V10 of de V10A? Daar zit nogal verschil in namelijk. En heb je de Wi-Fi tuner al gedaan?https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/login


De wifi-tuner past enkel het kanaal aan en een verschil van +150Mbps bereik je daar in de regel niet mee.

(Ik houd op mijn iMac bij welk kanaal de meest optimale keuze is, en pas dit handmatig via de UI van de router aan.)

Ik heb de V10 en laatste firmware V1.01.00T03.7.


Fon zou volgens de pagina's daarover maar 2Mb mogen gebruiken en maximaal 4 gebruikers. Dat lijkt dan toch op een fout in de firmware.

 


Hi @drssjef, wat een enorm verschil zeg:thinking: Zoals @Galdor68 al aangeeft, hoort er maar een héél klein beetje van je snelheid afgesnoept te worden door FON.

Heb je -puur om te testen- FON ook alweer aan gezet om te kijken of de snelheid dan direct weer zo naar beneden keldert?


Hi @drssjef, heb je inmiddels al gekeken wat er gebeurt als je FON weer aan zet?


Ik krijg net pas een notificatie in mijn mail van je reactie.

Op het moment van melden heb ik dit een aantal keer gereproduceerd.

Bij slechts eenmaal, zou het een toevalstreffer kunnen zijn natuurlijk.

Ik zal het vanavond nog eens proberen.


Als je dit al meerdere malen hebt gereproduceerd, denk ik dat het resultaat vanavond hetzelfde zal zijn :wink:

Zou je voor mij een bekabelde snelheidsmeting uit willen voeren mét FON en ook 1 zonder FON? Als je mij daar de screenshots van stuurt, kan ik ze doorsturen naar de modem-mensen.

In jouw specifieke situatie zou je natuurlijk gewoon FON uit kunnen laten om van een lekker snelle verbinding gebruik te maken, dan heb je daar zelf geen last meer van. Ik wil dit echter wel graag doorgeven intern, want het is niet helemaal de bedoeling dat dit gebeurt.


De bekabelde snelheid is constant, dat is het vreemde. Ook de snelheid van mijn AirPort Extreme die ik boven heb staan geeft constante snelheid af via WiFi met of zonder KPN Fon. (Tijdens tests van de Experiabox heb ik deze AirPort Extreme natuurlijk uitstaan.)

Enkel de Experiabox via WiFi toont een flinke afname in snelheid wanneer KPN Fon aanstaat. De gemeten snelheid lag gisteravond wel hoger, maar het zou niet mogen wat mij betreft.

 

KPN Fon aan: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/39bb06e0-41f6-11ea-9d35-d1f2f0aca137

KPN Fon uit: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/d6e58360-41f5-11ea-9d35-d1f2f0aca137

 

Deze snelheiden zijn prima, gisterenavond, maar geloof me, de snelheden zijn in het verleden vaker slechter geweest met KPN Fon, maar nogmaals een dergelijk verschil vind ik te veel inleveren, waardoor ik KPN Fon voorlopig uit laat.


Dit is inderdaad een flink verschil :thinking:

Het aanzetten van FON is voornamelijk een sociaal iets, waar andere (onbekende) mensen iets aan hebben. Heel leuk natuurlijk, maar niet als dit zo erg ten koste gaat van jouw eigen snelheid. Als ik jou was zou ik FON dus mooi uit laten staan:wink:

Naast deze melding van jou, hebben we hier verder nog niemand over gehoord, het betreft hier dus geen algemeen probleem. Ik ga dit wel even in de gaten houden, mochten er meer mensen zijn met soortgelijke issues dan wil ik dit intern toch even op de kaart zetten!


@Maja_    ik weet dat er een groot verschil zit in HOE je de snelheid gaat meten, na 4 monteurs die zelfs de wijkcentrale op hun kop hebben gezet daar mijn 500mb niet gehaald kon worden ben ik er zelf achter gekomen dat het meten via kabel, 200+mb verschilt met het meten via een app uit de windowsstore (beide via laptop) 

meting via internet: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/a55f9300-436a-11ea-985b-d9d518d2a070

meting via de app :  

 


Hmm, ook dat is een flink verschil inderdaad :thinking:

Wel fijn dat je stiekem toch wél de juiste snelheid haalde! Waarom de monteurs die hier mee bezig zijn geweest iets anders hebben geconstateerd, dat weet ik niet. Ook is dat niet meer na te gaan, aangezien elke meting een momentopname is en het resultaat bij elke meting weer anders kan uitpakken.


Hmm, ook dat is een flink verschil inderdaad :thinking:

Wel fijn dat je stiekem toch wél de juiste snelheid haalde! Waarom de monteurs die hier mee bezig zijn geweest iets anders hebben geconstateerd, dat weet ik niet. Ook is dat niet meer na te gaan, aangezien elke meting een momentopname is en het resultaat bij elke meting weer anders kan uitpakken.

probleem is "hoe’ ze meten, de monteurs 1-3 meten via hun mobiel en of via bedraad op hun mobiel, ook daar kwam men niet veel hoger dan mijn 1e meting, na div kabels proberen, wijkcentrale recetten, kwam er geen verbeteringen in, hoogst gemeten was 230mb, ik moest het maar aan zien.

na enkele weken weer n monteur laten komen,  ik betaal voor 500mb, deze kwam met een laptop, controleerde mijn snelheid, ging eerst weer de wijkcentrale in, en na alles gecontroleerd te hebben had hij op zn mobiel wel dik 500mb, maar mijn latop gaf nog steeds maar 230mb, dus was t antwoord uw kabel is niet goed, koop n nieuwe, of uw laptop (2jr oud) is veroudert, je begrijpt dat ik dat niet zomaar accepteer, zeker niet daar ik al sedert 1985 een pc heb en mobiel, dus weet inmiddels wel  hoe alles werkt, k schrijf zelf programma's. 

Wat mij opviel was toen de monteur op de trap stond, en ik op zijn laptop de meting starte, was dat hij een app uit de windows store had waar hij mee meete, en ons werd aangeraden via chrome of explore te gaan meten. DAAR zat dus het grote verschil, na ik ook die app op mn laptop had is dus mijn mb  het resultaat van hierboven. 

;-) 


Ah, dan is het helemaal duidelijk dat deze app de beste resultaten geeft:relaxed: Dank voor je uitleg hierover!